Ile czasu przed ekranem?
Z tego artykułu dowiesz się:
- ile czasu dzieci mogą spędzać z urządzeniami ekranowymi,
- jaki wpływ na rozwój mózgu dziecka ma korzystanie z sieci,
- jak przeciwdziałać niekontrolowanemu dostępowi dzieci do internetu.
Z komputera korzystają coraz młodsze dzieci. Zadecydowało o tym rozpowszechnienie urządzeń mobilnych z ekranami dotykowymi, wygodniejszymi dla maluchów niż myszka i klawiatura. Czasami rodzice udostępniają im smartfony lub tablety, aby móc zająć się innymi sprawami. Kiedy powtarza się to codziennie, może się stać niebezpiecznym nawykiem. Brak równowagi między czasem offline i online to poważny problem.
Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?
Już 20% dzieci w wieku 1–2 lat i aż 35 w wieku 3 lat ma kontakt z urządzaniami z dostępem do internetu - wynika z badań Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie przygotowanych na zlecenie Fundacji Orange i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.
Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii:
- dzieci do 2 roku życia nie powinny mieć kontaktu z telewizją, grami, komputerem, tabletem ani smartfonem;
- dzieci w wieku 2–6 lat – czas przed ekranem nie powinien wynosić więcej niż 20 minut dziennie (a aktywności nie powinny być zbyt interaktywne);
- w wieku 6–12 lat czas, jaki dziecko spędza przed ekranem, nie powinien przekraczać 1–2 godzin dziennie;
- powyżej 13 roku życia młodzi użytkownicy mogą spędzać w sieci 2–3 godziny, używając urządzeń elektronicznych;
- gry wideo powinny pojawić się w życiu dziecka nie wcześniej niż od 6 roku życia.
Jeżeli decydujemy się podarować małemu dziecku tak absorbujące urządzenie, warto rozważyć skonfigurowanie sprzętu tak, by udostępniał mu tylko wybrane przez nas funkcje – konkretne gry lub aplikacje edukacyjne, z ograniczonym dostępem do sieci i płatności online.
Smartfon, zintegrowany z usługami internetowymi i z tego powodu stale absorbujący użytkownika, powinien być udostępniany starszym dzieciom i młodzieży tylko wtedy, gdy potrafią one kontrolować swój czas przed ekranem.
Podobne zalecenia ma Światowa Organizacja Zdrowia (WHO):
- do 2 roku życia dziecko nie powinno mieć dostępu do ekranów;
- powyżej 2 roku życia może korzystać z ekranów przez 15 minut dziennie;
- w wieku przedszkolnym 30 minut dziennie;
- w wieku wczesnoszkolnym maksymalnie 2 godziny dziennie.
Zobacz FILM, jak przygotować smartfon dla dziecka.
Jaki wpływ na rozwój mózgu dziecka ma korzystanie z urządzeń cyfrowych?
Mózg człowieka jest bardzo plastycznym organem. Przez całe życie podlega ciągłym zmianom na poziomie komórek nerwowych i połączeń neuronalnych, przy czym w pierwszych latach życia rozwija się najintensywniej. Do tego rozwoju dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami – musi go zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć, posmakować. Ograniczenie pola działania dziecka i rodzaju bodźców może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych mózgu – nie stymuluje mózgu w taki sposób, żeby można było mówić o jego zrównoważonym rozwoju. Z tego względu warto uczyć dzieci kontroli nad czasem spędzanym przed ekranami.
Tym bardziej, że mózg dziecka potrzebuje również intensywnych relacji z innymi osobami. Ani telewizja, ani komputer nie zastąpią kontaktów z rodziną, opiekunami czy innymi dziećmi, wspólnej zabawy, wspólnego czytania książek i innych doświadczeń, dzięki którym dzieci uczą się otaczającego je świata.
Jak możesz przeciwdziałać niekontrolowanemu dostępowi dzieci do internetu?
- Nie dawaj dzieciom poniżej 2 roku życia urządzeń cyfrowych z dostępem do internetu.
- Ustal czas i zasady korzystania z sieci przez dziecko odpowiednio do jego wieku.
Zobacz, jak omówić z dzieckiem zasady w sieci.
- Całą rodziną korzystajcie z mediów cyfrowych w zrównoważony sposób. Zadbaj o balans między czasem online i offline – zarówno u dzieci, jak i u siebie.
- Ćwicz mózg i zapewnij dziecku tego typu zajęcie. Działa on bowiem jak mięsień, który do właściwego funkcjonowania potrzebuje kreatywnych, stymulujących go bodźców.
- Zadbaj o wysiłek fizyczny dziecka oraz czas na odpoczynek i regenerację.
- Pamiętaj, by nie wykorzystywać urządzeń mobilnych czy pozwolenie na korzystanie z nich jako narzędzi do nagradzania lub karania dziecka.
Pamiętaj!
To rodzic decyduje, kiedy przekazać dziecku pierwsze urządzenie z dostępem do internetu. Sam/a musisz rozstrzygnąć, czy to już właściwy moment. Upewnij się, że dziecko rozumie podstawowe zasady korzystania z internetu i telefonu, ale wcześniej jasno je określiliście.
Dowiedz się więcej w internetowym kursie dla rodziców od Fundacji Orange.