Odpowiedzialny rodzic

Ile czasu przed ekranem?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • ile czasu dzieci mogą spędzać z urządzeniami ekranowymi,
  • jaki wpływ na rozwój mózgu dziecka ma korzystanie z sieci,
  • jak przeciwdziałać niekontrolowanemu dostępowi dzieci do internetu.
     

Z komputera korzystają coraz młodsze dzieci. Zadecydowało o tym rozpowszechnienie urządzeń mobilnych z ekranami dotykowymi, wygodniejszymi dla maluchów niż myszka i klawiatura. Czasami rodzice udostępniają im smartfony lub tablety, aby móc zająć się innymi sprawami. Kiedy powtarza się to codziennie, może się stać niebezpiecznym nawykiem. Brak równowagi między czasem offline i online to poważny problem.

 

Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Już 20% dzieci w wieku 1–2 lat i aż 35 w wieku 3 lat ma kontakt z urządzaniami z dostępem do internetu - wynika z badań Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie przygotowanych na zlecenie Fundacji Orange i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii:

  • dzieci do 2 roku życia nie powinny mieć kontaktu z telewizją, grami, komputerem, tabletem ani smartfonem;
  • dzieci w wieku 2–5 lat przed ekranem nie spędzały więcej niż 1 godzinę dziennie, a ich aktywności nie były zbyt interaktywne i zawierały wielu bodźców dźwiękowych i wzrokowych. Zaleca się, aby rodzic towarzyszył dziecku w aktywnościach cyfrowych;
  • w wieku 6–12 lat dziecko spędzało przed ekranem nie więcej niż 2 godziny dziennie;
  • nastolatki powyżej 13 roku życia mogą spędzać do 4 godzin dziennie, używając urządzeń elektronicznych;
  • gry wideo nie powinny pojawić się w życiu przedszkolaków;
  • warto zwrócić uwagę na to, aby jednorazowe sesje przed ekranem nie trwały nieprzerwanie w określonych limitach czasu. Oraz poznać podstawy wprowadzania domowych zasad ekranowych.
     

Jeżeli decydujemy się podarować małemu dziecku tak absorbujące urządzenie, warto rozważyć skonfigurowanie sprzętu tak, by udostępniał mu tylko wybrane przez nas funkcje – konkretne gry lub aplikacje edukacyjne, z ograniczonym dostępem do sieci i płatności online.

Smartfon, zintegrowany z usługami internetowymi i z tego powodu stale absorbujący użytkownika, powinien być udostępniany starszym dzieciom i młodzieży tylko wtedy, gdy potrafią one kontrolować swój czas przed ekranem.

Zobacz FILM, jak przygotować smartfon dla dziecka.


 

Jaki wpływ na rozwój mózgu dziecka ma korzystanie z urządzeń cyfrowych?

Mózg człowieka jest bardzo plastycznym organem. Przez całe życie podlega ciągłym zmianom na poziomie komórek nerwowych i połączeń neuronalnych, przy czym w pierwszych latach życia rozwija się najintensywniej. Do tego rozwoju dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami – musi go zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć, posmakować. Ograniczenie pola działania dziecka i rodzaju bodźców może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych mózgu nie stymuluje mózgu w taki sposób, żeby można było mówić o jego zrównoważonym rozwoju. Z tego względu warto uczyć dzieci kontroli nad czasem spędzanym przed ekranami.
 

Tym bardziej, że mózg dziecka potrzebuje również intensywnych relacji z innymi osobami. Ani telewizja, ani komputer nie zastąpią kontaktów z rodziną, opiekunami czy innymi dziećmi, wspólnej zabawy, wspólnego czytania książek i innych doświadczeń, dzięki którym dzieci uczą się otaczającego je świata.


 

Jak możesz przeciwdziałać niekontrolowanemu dostępowi dzieci do internetu?

  • Nie dawaj dzieciom poniżej 2 roku życia urządzeń cyfrowych z dostępem do internetu.
  • Ustal czas i zasady korzystania z sieci przez dziecko odpowiednio do jego wieku.
     

Zobacz, jak omówić z dzieckiem zasady w sieci.
 

  • Całą rodziną korzystajcie z mediów cyfrowych w zrównoważony sposób. Zadbaj o balans między czasem online i offline – zarówno u dzieci, jak i u siebie.
  • Ćwicz mózg i zapewnij dziecku tego typu zajęcie. Działa on bowiem jak mięsień, który do właściwego funkcjonowania potrzebuje kreatywnych, stymulujących go bodźców.
  • Zadbaj o wysiłek fizyczny dziecka oraz czas na odpoczynek i regenerację.
  • Pamiętaj, by nie wykorzystywać urządzeń mobilnych czy pozwolenie na korzystanie z nich jako narzędzi do nagradzania lub karania dziecka.


 

Pamiętaj!
 

To rodzic decyduje, kiedy przekazać dziecku pierwsze urządzenie z dostępem do internetu. Sam/a musisz rozstrzygnąć, czy to już właściwy moment. Upewnij się, że dziecko rozumie podstawowe zasady korzystania z internetu i telefonu, ale wcześniej jasno je określiliście.
 

Dowiedz się więcej w internetowym kursie dla rodziców od Fundacji Orange.