Odpowiedzialny rodzic

Ile czasu przed ekranem?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • ile czasu dzieci mogą spędzać z urządzeniami ekranowymi,
  • jaki wpływ na rozwój mózgu dziecka ma korzystanie z sieci,
  • jak przeciwdziałać niekontrolowanemu dostępowi dzieci do internetu.
     

Z komputera korzystają coraz młodsze dzieci. Zadecydowało o tym rozpowszechnienie urządzeń mobilnych z ekranami dotykowymi, wygodniejszymi dla maluchów niż myszka i klawiatura. Czasami rodzice udostępniają im smartfony lub tablety, aby móc zająć się innymi sprawami. Kiedy powtarza się to codziennie, może się stać niebezpiecznym nawykiem. Brak równowagi między czasem offline i online to poważny problem.

 

Ile czasu dziecko może spędzać przed ekranem?

Już 20% dzieci w wieku 1–2 lat i aż 35 w wieku 3 lat ma kontakt z urządzaniami z dostępem do internetu - wynika z badań Rodzice i dzieci wobec zagrożeń dzieci w Internecie przygotowanych na zlecenie Fundacji Orange i Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę.

Według wytycznych Amerykańskiej Akademii Pediatrii:

  • dzieci do 2 roku życia nie powinny mieć kontaktu z telewizją, grami, komputerem, tabletem ani smartfonem;
  • dzieci w wieku 2–6 lat – czas przed ekranem  nie powinien wynosić więcej niż 20 minut dziennie (a aktywności nie powinny być zbyt interaktywne);
  • w wieku 6–12 lat czas, jaki dziecko spędza przed ekranem, nie powinien przekraczać 1–2 godzin dziennie;
  • powyżej 13 roku życia młodzi użytkownicy mogą spędzać w sieci 2–3 godziny, używając urządzeń elektronicznych;
  • gry wideo powinny pojawić się w życiu dziecka nie wcześniej niż od 6 roku życia.
     

Jeżeli decydujemy się podarować małemu dziecku tak absorbujące urządzenie, warto rozważyć skonfigurowanie sprzętu tak, by udostępniał mu tylko wybrane przez nas funkcje – konkretne gry lub aplikacje edukacyjne, z ograniczonym dostępem do sieci i płatności online.

Smartfon, zintegrowany z usługami internetowymi i z tego powodu stale absorbujący użytkownika, powinien być udostępniany starszym dzieciom i młodzieży tylko wtedy, gdy potrafią one kontrolować swój czas przed ekranem.

Podobne zalecenia ma Światowa Organizacja Zdrowia (WHO):

  • do 2 roku życia dziecko nie powinno mieć dostępu do ekranów;
  • powyżej 2 roku życia może korzystać z ekranów przez 15 minut dziennie;
  • w wieku przedszkolnym 30 minut dziennie;
  • w wieku wczesnoszkolnym maksymalnie 2 godziny dziennie.

Zobacz FILM, jak przygotować smartfon dla dziecka.


 

Jaki wpływ na rozwój mózgu dziecka ma korzystanie z urządzeń cyfrowych?

Mózg człowieka jest bardzo plastycznym organem. Przez całe życie podlega ciągłym zmianom na poziomie komórek nerwowych i połączeń neuronalnych, przy czym w pierwszych latach życia rozwija się najintensywniej. Do tego rozwoju dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami – musi go zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć, posmakować. Ograniczenie pola działania dziecka i rodzaju bodźców może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych mózgu nie stymuluje mózgu w taki sposób, żeby można było mówić o jego zrównoważonym rozwoju. Z tego względu warto uczyć dzieci kontroli nad czasem spędzanym przed ekranami.
 

Tym bardziej, że mózg dziecka potrzebuje również intensywnych relacji z innymi osobami. Ani telewizja, ani komputer nie zastąpią kontaktów z rodziną, opiekunami czy innymi dziećmi, wspólnej zabawy, wspólnego czytania książek i innych doświadczeń, dzięki którym dzieci uczą się otaczającego je świata.


 

Jak możesz przeciwdziałać niekontrolowanemu dostępowi dzieci do internetu?

  • Nie dawaj dzieciom poniżej 2 roku życia urządzeń cyfrowych z dostępem do internetu.
  • Ustal czas i zasady korzystania z sieci przez dziecko odpowiednio do jego wieku.
     

Zobacz, jak omówić z dzieckiem zasady w sieci.
 

  • Całą rodziną korzystajcie z mediów cyfrowych w zrównoważony sposób. Zadbaj o balans między czasem online i offline – zarówno u dzieci, jak i u siebie.
  • Ćwicz mózg i zapewnij dziecku tego typu zajęcie. Działa on bowiem jak mięsień, który do właściwego funkcjonowania potrzebuje kreatywnych, stymulujących go bodźców.
  • Zadbaj o wysiłek fizyczny dziecka oraz czas na odpoczynek i regenerację.
  • Pamiętaj, by nie wykorzystywać urządzeń mobilnych czy pozwolenie na korzystanie z nich jako narzędzi do nagradzania lub karania dziecka.


 

Pamiętaj!
 

To rodzic decyduje, kiedy przekazać dziecku pierwsze urządzenie z dostępem do internetu. Sam/a musisz rozstrzygnąć, czy to już właściwy moment. Upewnij się, że dziecko rozumie podstawowe zasady korzystania z internetu i telefonu, ale wcześniej jasno je określiliście.
 

Dowiedz się więcej w internetowym kursie dla rodziców od Fundacji Orange.