Inwestorzy
1. Zasady dostępu do infrastruktury
Wymagania
Przejdź do załącznikówWymagania obowiązujące Obcych Wykonawców w przypadku prowadzenia prac:
- na infrastrukturze telekomunikacyjnej,
- w skrzyżowaniu z infrastrukturą telekomunikacyjną,
- w bezpośrednim zbliżeniu do infrastruktury telekomunikacyjnej
stanowiącej własność lub zarządzanej przez Orange Polska S.A.
Uwaga! Prace realizowane w zbliżeniu rozumiemy jako prace przy budowie obiektu budowlanego na odcinku realizowanym wzdłuż linii telekomunikacyjnej lub kanalizacji kablowej w odległości mniejszej niż określona w Rozporządzeniu Ministra Cyfryzacji z dnia 26 maja 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i ich usytuowanie”
Odległość podstawowa wskazana w Rozporządzeniu jest parametrem, którego naruszenie sprowadza ryzyko dewastacji infrastruktury. Naruszenie odległości podstawowej ma miejsce także na skutek odstępstwa od dokumentacji projektowej wynikające np. z:
- błędów projektowych/geodezyjnych,
- niwelacji terenu,
- przemieszczenia się obiektu związanego z ruchami tektonicznymi zwłaszcza w obszarach wyrobisk górniczych.
W celu zweryfikowania przebiegu trasowego mediów ujawnionych w projekcie (w zasobach geodezyjnych) należy wykonywać ręczne przekopy kontrolne potwierdzające faktyczną lokalizację infrastruktury.
W ramach planowania inwestycji należy:
uzyskać warunki techniczne na przebudowę sieci od wskazanych służb technicznych Orange Polska,
uzgodnić dokumentację projektową ze wskazanymi służbami technicznymi Orange Polska,
Przed przystąpieniem do realizacji należy:
wystąpić o uzyskanie zgody oraz zapewnienie nadzoru przedstawicieli Orange Polska nad planowanymi pracami,
spisać protokół odbioru końcowego jako potwierdzenie zakończenia prowadzonych prac.
Wszelkie prace prowadzone na infrastrukturze, w skrzyżowaniu lub zbliżeniu realizowane są pod nadzorem przedstawicieli Orange Polska oraz wymagają nadzoru właścicielskiego, a prace realizowane w oparciu o wydane warunki techniczne i zaopiniowany projekt wymagają dodatkowo protokołu odbioru i rozliczenia z dokumentacji powykonawczej w tym geodezyjnej.
Nadzór właścicielski i odbiór końcowy wykonują upoważnieni przedstawiciele Orange.
Zobacz najczęściej pojawiajace się pytania(?)
Jak uniknąć ryzyka dewastacji infrastruktury telekomunikacyjnej w trakcie prowadzenia robót budowlanych?
- przed rozpoczęciem robót ziemnych należy zapoznać się z dokumentacją budowlaną i zaznaczonymi przebiegami trasowymi kabli lub kanalizacji kablowej
- w miejscach projektowanych zbliżeń i skrzyżowań z liniami telekomunikacyjnymi, także nie uwzględnionych w sytuacjach projektowych, roboty należy wykonywać ręcznie
- nie należy wykonywać robót ziemnych sprzętem mechanicznym w pobliżu infrastruktury telekomunikacyjnej
Jak należy postąpić, jeżeli Wykonawca zlokalizuje kabel lub kanalizację telekomunikacyjną, które nie zostały uwidocznione w dokumentacji geodezyjnej lub projektowej - istnieje ryzyko ich uszkodzenia?
- przerwać prace - zachować szczególną ostrożność
- zabezpieczyć przed możliwością przypadkowej dewastacji lub uszkodzenia infrastruktury
- zgłosić ten fakt przedstawicielowi Orange świadczącemu nadzór właścicielski lub zgłosić na infolinię Orange Polska pod nr 800 135 972
Jakie są skutki niestosowania obowiązujących wymagań, związane z prowadzeniem prac w zbliżeniu?
- zagrożenie dla zdrowia i życia związane z przerwą w dostarczaniu usług dla służb specjalnych
- obniżenie jakości lub przerwa w dostarczaniu usług telekomunikacyjnych dla klientów instytucjonalnych i indywidualnych
- uszkodzenia lub dewastacja infrastruktury telekomunikacyjnej OPL
Z jakich środków prawnych będzie korzystać Orange Polska w wypadku stwierdzenia nieuprawnionej ingerencji, uszkodzenia lub zniszczenia infrastruktury telekomunikacyjnej?
- odszkodowania dochodzonego na drodze postępowania cywilnego (na podstawie art. 415 Kodeksu Cywilnego)
- ścigania sprawcy uszkodzenia infrastruktury na drodze postępowania karnego (na podstawie art. 254a Kodeksu Karnego)
- zgłaszania odpowiednim organom budowy prowadzonej niezgodnie z udzielonym pozwoleniem i zasadami sztuki budowlanej (na podstawie Prawa Budowlanego i innych przepisów)
Załączniki
Zasady nadzoru właścicielskiego
Przejdź do załącznikówZasady wykonywania nadzoru właścicielskiego/odbioru końcowego przez Orange Polska S.A.
Krok 1
Zlecenie świadczenia nadzoru właścicielskiego
Przed planowanym rozpoczęciem robót wypełnij wniosek i naciśnij przycisk "Wyślij zgłoszenie". Wniosek zostanie automatycznie przesłany i zarejestrowany przez Orange Polska S.A.
Zlecenie nadzoru w trybie planowanym musi nastąpić z wyprzedzeniem 3 dni roboczych przed dniem rozpoczęcia robót.
Możliwe jest zgłoszenie wniosku w trybie doraźnym z terminem krótszym ale nie mniej niż 24 godz.
Dla prac związanych z ingerencją w infrastrukturę powodujące przerwy w działaniu usług zgłoszenia należy dokonać z wyprzedzeniem minimum 34 dni, zgodnie z wydanymi warunkami technicznymi.
Krok 2
Świadczenie nadzoru właścicielskiego
Nadzór świadczy upoważniony przedstawiciel Orange, którego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa infrastruktury Orange Polska S.A i realizacji prac zgodnie z dokumentacja techniczną i obowiązującymi normami w tym BHP.
Nadzorujący ma prawo wstrzymać prace w przypadku stwierdzenia zagrożenia dla ciągłości usług lub bezpieczeństwa sieci Orange Polska S.A.
Miejsce wykonywania prac należy oznakować, uzupełnioną o wymagane dane tablicą informacyjną. Tablicę otrzymasz w momencie rozpoczynania prac od przedstawiciela Orange Polska S.A. świadczącego nadzór właścicielski.
Krok 3
Zakończenie prac
Zakończenie prac zostaje potwierdzone poprzez spisanie protokołu:
- Nadzoru właścicielskiego, dla prac nie wymagających odbioru końcowego
- Nadzoru właścicielskiego z odbiorem (częściowym lub końcowym), dla prac wymagających odbioru
Jeżeli prace polegały na ingerencji w infrastrukturę skutkującej zmianą położenia sieci w terenie: zmianą trasy, długości, głębokości/wysokości posadowienia, usuwania kolizji z układem drogowym lub innymi sieciami lub ingerencją w sieć przesyłową – kable optyczne i miedziane Kontrahent zobowiązany jest do rozliczenia z Orange (jednostką wydającą warunki techniczne i opiniującą projekt) z dokumentacji powykonawczej i pozyskania pisemnego potwierdzenia tego rozliczenia.
Po zakończeniu nadzoru przez Orange Polska S.A., konieczne będzie spisanie Protokołu Odbioru końcowego / Nadzoru właścicielskiego, w którym Kontrahent jako podmiot zlecający zobowiązany jest do potwierdzenia ilości godzin, przez które wykonywany był nadzór właścicielski. Na etapie odbioru Kontrahent otrzyma jeden egzemplarz Protokołu Odbioru końcowego / Nadzoru właścicielskiego.
Na podstawie protokołu z potwierdzoną przez Kontrahenta ilością godzin, w trakcie których prowadzony był nadzór właścicielski zostanie wystawiona przez Orange Polska S.A. faktura VAT. Faktura zostanie przesłana na adres, który został podany we wniosku w ciągu 7 dni licząc od dnia podpisania Protokołu.
Załączniki
Inwestorzy
Zasady dostępu
Przygotowanie dokumentacji technicznej
Warunki realizacji prac