Wizerunek firmy, wygraj z konkurencją
Komunikacja

Wizerunek firmy, wygraj z konkurencją

20 października 2020

Jak cię widzą i słyszą, tak cię piszą. Dotyczy to nie tylko osób prywatnych, ale i firm. Dziś jednak na znaczeniu zyskał konkretny rodzaj wizerunku – wizerunek wirtualny, który przekłada się na realne zyski.

Prowadzenie firmy w trudnych czasach

Prowadzenie małej czy średniej firmy jest obecnie trudniejsze niż kiedykolwiek. Przedsiębiorca musi sobie radzić ze skomplikowanymi kwestiami formalnymi. Jednocześnie warunki rynkowe, w których aktualnie działają firmy, stają się coraz mniej sprzyjające, głównie za sprawą narastającej konkurencji. Oczywiście, istniała ona zawsze, ale na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy diametralnie zmienił się jej charakter.

Stało się tak m.in za sprawą pojawienia się dużych korporacyjnych graczy, coraz częściej działających w branżach, gdzie do tej pory tradycyjnie dominowały mniejsze podmioty. Handel detaliczny i hurtowy, usługi dla ludności czy turystyka – to jedynie część z wielu dziedzin, w których przedsiębiorca jest zmuszony konkurować nie tylko z podmiotami podobnymi do swojej firmy, ale też z dużymi, często międzynarodowymi organizacjami. A one są mniej podatne na kryzysy.

Pierwsze wrażenie i… ostatnie wrażenie

Na szczęście istnieją sposoby, które pozwalają nawet niewielkim przedsiębiorstwom wyjść z takiego starcia zwycięsko. Jednym z ważniejszych jest budowanie odpowiedniego wizerunku firmy. W czasach konkurencji cenowej i zalewu reklam ma on wręcz zasadnicze znaczenie. To właśnie sposób postrzegania firmy często decyduje o tym, czy klient skorzysta z jej oferty. Stanie się tak, jeśli już przekaz, jaki do niego dotrze, utwierdzi go w przekonaniu, że ma do czynienia z profesjonalistami, potrafiącymi rozwiązać jego problem.

Specjaliści od wizerunku zgadzają się, że ogromne znaczenie ma pierwsze wrażenie, jakie klient odniesie w kontakcie w firmą. Tymczasem wielu właścicieli zdaje się o tym zapominać. Uważają oni, że inwestowanie w takie elementy, jak wystrój siedziby czy stroje pracowników, to zbędne wydatki, na które mogą pozwolić sobie tylko duże organizacje.Tymczasem jedna z głównych tez raportu Polskiej Rady Biznesu opracowanego przed kilkoma laty, dotyczącego tego, jak postrzegani są polscy przedsiębiorcy, głosi, że wizerunek to najczęściej skutek, a nie przyczyna. Jak to rozumieć? To, jak postrzegana jest prowadzona przez nas firma, jest pochodną wielu czynników i działań, które jako szefowie podejmujemy lub nie. Grzech zaniechania ma zazwyczaj opłakane skutki, są na szczęście jednak sprawdzone sposoby, by się przed takimi kłopotami ustrzec.

Wizerunek firmy w internecie

Stylowo urządzona recepcja, odpowiednio dobrane stroje pracowników, firmowe samochody oklejone w jednorodny sposób czy papier z nadrukowanym logo z pewnością budują wizerunek firmy, ale w dobie internetu tego typu rozwiązania tracą na znaczeniu na rzecz świadomej, konsekwentnej i przemyślanej komunikacji online. Dziś, zanim klient trafi do siedziby firmy, sprawdzi, jaką ma ona stronę WWW, jak komunikuje się na portalach społecznościowych oraz jak łatwo i szybko można się z nią skontaktować telefonicznie. To właśnie ten drugi rodzaj działań wizerunkowych, obejmujących przestrzeń wirtualną, ma obecnie zdecydowanie większe znaczenie.

A przecież internet oferuje znacznie większe możliwości w zakresie kreowania wizerunku firmy niż świat analogowy. Co więcej – często takie cyfrowe działania są dużo tańsze. Posługując się umiejętnie siecią, firma w dużym stopniu wpływa na sposób, w jaki jest postrzegana. Tworząc atrakcyjną stronę WWW, małe przedsiębiorstwo może wykreować wizerunek firmy, która w szeregu nawet dużo większych biznesowych graczy znalazła i ugruntowała swoje znaczące miejsce. A to na pewno ułatwi pozyskiwanie klientów, bo wielu tych, którzy nie mają dostatecznej wiedzy, by ocenić jakość oferty w danej dziedzinie, wybiera po prostu podmioty fachowo się prezentujące.

Narzędziem wprost stworzonym do budowana wizerunku firmy są media społecznościowe.

Dziś 80 proc. klientów oczekuje, że firma będzie miała swój profil na różnych portalach społecznościowych. Warto o tym pamiętać, tym bardziej że badania dowodzą, iż przeglądanie witryn w mediach społecznościowych to zajęcie, w czasie którego ludzie są pozytywnie nastawieni do prezentowanych im treści.

komunik

Wybierz jedynkę, czyli jak poprawić wizerunek firmy

Budując wizerunek dużej, profesjonalnej firmy, nie wolno zapominać o możliwości kontaktu telefonicznego, to wciąż popularne narzędzie biznesowe. Tymczasem właściciel odbierający telefon prostym „halo!” na pewno go nie poprawia.

Zdecydowanie lepiej skorzystać z rozwiązania, jakie z myślą o takich sytuacjach wprowadziło dla małych i średnich firm Orange, czyli z Wirtualnej Centralki Orange, dalej WCO. To rozwiązanie, umożliwia przedsiębiorcy stworzenie centrali telefonicznej dopasowanej do potrzeb jego firmy, bez inwestowania w jakikolwiek sprzęt czy etaty.

Przypisany do niej numer telefoniczny pełni funkcję głównego numeru firmy. Może to być numer komórkowy. Dzwoniąca na niego osoba słyszy odpowiedni komunikat i w zależności od swoich potrzeb wybiera jedną z dostępnych opcji. Identycznie jak przy okazji setek innych telefonów do firm. Różnica polega na tym, że wybierając np. jedynkę, klient nie jest łączony z fizycznie istniejącym telefonem stacjonarnym podpiętym do centrali, ale z dowolnym numerem, który został owej jedynce przypisany.

Gdy więc wybierze np. połączenie z działem księgowości, WCO połączy go z numerem stacjonarnym w biurze księgowym obsługującym firmę, a gdy będzie chciał porozmawiać z serwisem, dodzwoni się na komórkę serwisanta itp.

Istnieje wiele dodatkowych opcji, które poprawią jakość komunikacji z firmą. Gdy np. osoba, do której został przełączony klient, nie odbiera, to po określonym czasie rozmowa przekierowywana jest na następny z podanych telefonów, i tak aż do skutku. W ten sposób zamiast oczekiwać na połączenie z kimś, kto w danym momencie nie może rozmawiać, klient szybko trafia do innej osoby w firmie i połączenie nie zostanie nieodebrane.

Ponieważ do WCO można podłączyć telefony komórkowe, to nadaje się ona znakomicie dla pracowników mobilnych, szczególnie zmieniających się w różnych porach dnia czy na dyżurach. Wiele firm przekonało się o jej elastyczności w dobie koronawirusa, gdy musiało w trybie pilnym przenieść pracę swoich pracowników do domów, dzięki czemu nie utraciły ciągłości funkcjonowania.

Wirtualna Centrala Orange to znakomite rozwiązanie dla tych wszystkich firm, które do tej pory nie mogły sobie pozwolić na zainstalowanie centralki, albo takich, gdzie pracownicy są zajęci wykonywaniem innych czynności i mogą nie być w stanie odbierać na bieżąco połączeń. Co ważne, pozwala ona nawet najmniejszej, jednoosobowej firmie sprawiać wrażenie dużego, profesjonalnie zorganizowanego przedsiębiorstwa. A to już może mieć całkiem konkretny wymiar finansowy. Biorąc pod uwagę, że implementacja WCO to koszt zaledwie kilkudziesięciu złotych, jest to być może najlepsza inwestycja, jaką firma może zrobić z myślą o swoim wizerunku.

Pozytywny wizerunek firmy w czterech punktach

Oczywiście na wizerunek firmy składają się także, a może przede wszystkim, produkt i jakość oferowanych usług, ale zakładamy, że ten element masz opanowany (bo jeśli nie, to żadne narzędzie nie pomoże). A teraz możesz sprawdzić, czy odhaczyłeś wszystkie punkty z wizerunkowej czeklisty!

  • Mam stronę WWW, która jest dostępna mobilnie.
  • Mam przynajmniej jeden aktywny kanał komunikacji z klientami w mediach społecznościowych.
  • Mam zautomatyzowany system obsługi klienta.
  • Wdrożyłem wirtualną centralkę do zarządzania komunikacją telefoniczną.

 

Mogą Cię również zainteresować

  • Systemy do wideokonferencji

    Systemy do wideokonferencji
    Systemy do wideokonferencji

    Komunikacja

    Komunikacja

    Prawie każdy w dzisiejszych czasach ma jakieś doświadczenie z połączeniami video, nawet jeśli łączy się tylko przez zwykły komunikator. Wymóg zachowania dystansu społecznego spowodował, […]

  • Oszczędności w firmie. Poznaj proste rozwiązanie [ANIMACJA]

    Oszczędności w firmie. Poznaj proste rozwiązanie [ANIMACJA]
    Oszczędności w firmie. Poznaj proste rozwiązanie [ANIMACJA]

    Komunikacja

    Komunikacja

    Bardzo często napotykając trudności czy kłopoty w biznesie, staramy się znaleźć rozwiązania, które bazują przede wszystkim na tym, co podpowiada nam własne doświadczenie. […]