Niebezpieczne numery telefonów – jak nie paść ofiarą oszustwa?
Cyberbezpieczeństwo 15 grudnia 2022 2 minuty czytania

Niebezpieczne numery telefonów – jak nie paść ofiarą oszustwa?

Choć rozmowy telefoniczne to dla przedsiębiorcy codzienność, niektórych telefonów nie powinno się odbierać, a tym bardziej na nie oddzwaniać. Jakie numery najlepiej od razu umieścić na „czarnej liście” i jak chronić się przed telefonicznymi oszustwami? Dowiesz się z tego artykułu.


Przez lata zmorą wielu przedsiębiorców były telefony z firm próbujących zainteresować ich swoją wyjątkową ofertą. Wystarczy nawet parę takich połączeń dziennie, by skutecznie zdestabilizować rytm pracy i po prostu zabrać cenny czas.

Konsekwencje odebrania takiego telefonu mogą być jednak dużo poważniejsze niż tylko strata kilku minut. Kliknięcie zielonej słuchawki, gdy próbuje skontaktować się z Tobą nieznany, dziwny numer telefonu, może kosztować Cię utratę cennych danych osobowych lub nawet kilku tysięcy złotych.

Podejrzane numery telefonów. Czy na pewno masz kontrahentów w Vanuatu?


Jak działają oszustwa telefoniczne? Jednym z popularnych mechanizmów stosowanych aktualnie przez oszustów telefonicznych jest krótka, kilkusekundowa próba połączenia. Często wykonywana jest ona w nocy, by jej odebranie było jeszcze trudniejsze.

Czy oddzwaniać na nieznany numer? Zazwyczaj adresat, gdy tylko zobaczy nieodebrane połączenie, oddzwania. I tu zaczynają się kłopoty. Rozmowa zostaje bowiem przekierowana na drugi koniec świata, a jeden impuls potrafi kosztować od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych. A oszuści zrobią wszystko, by ta „rozmowa” trwała jak najdłużej.

Czasem dzwoniący nie słyszy nic w słuchawce, coraz częściej jednak w momencie połączenia włącza się nagranie imitujące dźwięk oczekiwania do złudzenia przypominający infolinię. Ofiara oszustwa telefonicznego czeka na połączenie z nieistniejącym konsultantem, a licznik bije…

Jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia co do dzwoniącego numeru, nie odbieraj połączenia, a tym bardziej nie oddzwaniaj!

Wyobraźmy sobie jeszcze inną sytuację: oddzwaniasz na nieznany, egzotyczny numer i po chwili słyszysz dźwięk zakończenia połączenia. Myślisz: „wszystko w porządku, ktoś się pewnie pomylił”. Niekoniecznie. Jak alarmuje Urząd Komunikacji Elektronicznej, zbawienny dźwięk może być tylko nagraną imitacją – rozmowa wciąż trwa i wpędza Cię w coraz większe koszty.

Dlatego w razie jakichkolwiek wątpliwości należy samemu jak najszybciej nacisnąć czerwoną słuchawkę w telefonie.

Jak zidentyfikować numer oszusta?

  1. Sprawdź liczbę cyfr w numerze: krajowe numery stacjonarne i komórkowe mają 9 cyfr, a z prefiksem Polski (+48) jedenaście. Numery zagraniczne mają ich nawet 14.
  2. Zweryfikuj numer kierunkowy dzwoniącego. Twoją czujność powinny wzbudzić szczególnie numery zaczynające się na:

Jak widzisz, niebezpieczne numery telefoniczne mogą do złudzenia przypominać polskie kierunkowe. Przykładowo, numery Togo czy Senegalu zaczynają się podobnie jak kierunkowy Warszawy. Dlatego zwracaj uwagę nie tylko na dwie pierwsze cyfry, ale także na to, czy nie ma za nimi dodatkowej, np. 22 4.

Sprawdź również, czy na początku numeru jest „+”. Pobierz infografikę i miej ją zawsze… w telefonie, dzięki czemu znacznie łatwiej i szybciej zidentyfikujesz niebezpieczne numery telefonów i będziesz wiedzieć, kiedy nie należy odbierać – lub oddzwaniać.

„Dzień dobry, udaję, że dzwonię z banku…”


Inną pułapką, szczególnie niebezpieczną dla przedsiębiorców, jest tak zwany spoofing, czyli podszywanie się oszustów pod inne osoby lub instytucje.

Zasada działania spoofingu jest prosta: atakujący wykorzystuje specjalne oprogramowanie zmieniające numer wyświetlany na telefonie odbiorcy. Niczego nieświadomy przedsiębiorca odbiera, myśląc, że faktycznie dzwoni do niego przedstawiciel banku. W tym momencie może paść ofiarą zabiegu socjotechnicznego, np. zostaną wyłudzone od niego ważne dane osobowe czy dostępy do bankowości internetowej.

Na szczęście przed tym telefonicznym „wilkiem w owczej skórze” również można się bronić, stosując podobne zasady bezpieczeństwa jak w walce z phishingiem.

Przede wszystkim należy zachować czujność i zdrowy rozsądek. Oto, co najlepiej zrobić:

  • Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do dzwoniącego – nie odbieraj połączenia.
  • Wpisz niebezpieczny numer w wyszukiwarkę internetową. Społeczność w sieci coraz chętniej dzieli się informacjami o oszustach czy telefonach z niechcianymi treściami, czyli spamem.
  • Zastanów się, czy kontaktująca się z Tobą instytucja faktycznie potrzebowałaby tych danych? Jeśli dzwoni do Ciebie aktualny operator komórkowy lub bank, na pewno ma już je w systemie.
  • Podczas rozmowy unikaj słowa „tak”. Jak ostrzega UKE, może ono być potraktowane przez nieuczciwy podmiot jako wyrażenie zgody, np. na podpisanie umowy.
  • Poproś dzwoniącego o ponowne przedstawienie się i zostawienie numeru kontaktowego.
  • Skontaktuj się ze wspomnianą firmą lub instytucją oficjalnym kanałem, np. przez infolinię.

Na koniec: dobre praktyki na niebezpieczne numery telefonów


Dodatkowym środkiem bezpieczeństwa jest oczywiście powściągliwość przy dzieleniu się swoim numerem telefonu. Należy zastanowić się nad podawaniem go w mediach społecznościowych i na innych stronach internetowych. Szczególnie gdy nie jest to konieczne.

Kolejną dobrą praktyką jest zainstalowanie aplikacji, która automatycznie ostrzega przed podejrzanymi numerami w momencie próby połączenia.

Jeśli zatrudniasz pracowników, możesz ograniczyć zagraniczne połączenia w służbowych telefonach i dać możliwość roamingu tylko osobom, które faktycznie będą z niego korzystać.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Polityka bezpieczeństwa danych – dlaczego mała firma powinna ją mieć?

    Polityka bezpieczeństwa danych – dlaczego mała firma powinna ją mieć?
    Polityka bezpieczeństwa danych – dlaczego mała firma powinna ją mieć?
    Cyberbezpieczeństwo 7 czerwca 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    Polityka bezpieczeństwa danych nie jest zarezerwowana tylko dla dużych organizacji. Wręcz przeciwnie! Małym i średnim przedsiębiorstwom pozwoli zabezpieczyć się przed […]

  • Lista antyprzebojów cyberprzestępczości

    Lista antyprzebojów cyberprzestępczości
    Lista antyprzebojów cyberprzestępczości
    Cyberbezpieczeństwo 28 kwietnia 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    Cyberprzestępcy są coraz lepsi w podszywaniu się pod firmy i instytucje, z którymi współpracują przedsiębiorcy. Wciąż jednak pewne modele ich […]

  • Infografika. Którędy uciekają Twoje dane?

    Infografika. Którędy uciekają Twoje dane?
    Infografika. Którędy uciekają Twoje dane?
    Cyberbezpieczeństwo 21 kwietnia 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    Cyberatak, przypadkowe usunięcie ważnych plików, a może coś innego? Jakie są największe zagrożenia dla Twoich firmowych danych i jak możesz […]

  • Raport CERT Orange Polska za 2022 rok

    Raport CERT Orange Polska za 2022 rok
    Raport CERT Orange Polska za 2022 rok
    Cyberbezpieczeństwo 20 kwietnia 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    Najpowszechniejszym oszustwem minionego roku były fałszywe inwestycje. Głównym zagrożeniem w sieci są nadal ataki oparte na manipulacji i socjotechnice. Świadomość […]