Cyberprzestępczość – duży problem dla małych i średnich firm?
Cyberbezpieczeństwo 28 kwietnia 2023 4 minuty czytania

Cyberprzestępczość – duży problem dla małych i średnich firm?

Nawet małe firmy mogą być narażone na atak ze strony działających globalnie grup hakerskich. Ale mogą też sobie z nim poradzić. Przedstawiamy największe cyberzagrożenia i najlepsze sposoby na to, jak chronić firmę w internecie.

Mała i średnia firma a cyberprzestępczość


Cyberprzestępczość stanowi tak samo poważne zagrożenie dla światowych gigantów, jak dla małych i średnich firm. Nie mają one bowiem takich zabezpieczeń jak korporacje, a przy tym generują dużą liczbę danych związanych z prowadzonym biznesem – połączenie wręcz wymarzone dla hakerów. Jeśli dodamy do tego codzienny natłok faktur, rachunków i innych wiadomości potrafiących osłabić czujność przedsiębiorcy, widzimy jasno, jak atrakcyjnym celem dla cyberataku jest sektor MŚP.

Potwierdzają to liczby. Zgodnie z raportem „Cost of a Data Breach Report 2021”, ponad 50 proc. cyberataków skupia się na małych i średnich firmach. Ich skutki bywają bardzo poważne: utrata środków finansowych, zablokowana strona WWW lub wyciek danych klientów. W konsekwencji aż 60 proc. firm dotkniętych przez cyberprzestępczość kończy działalność w ciągu pół roku od momentu naruszenia bezpieczeństwa danych lub włamania.

Jakie są najczęstsze rodzaje cyberataków? Przyjrzyjmy się, jak wygląda rozkład procentowy kategorii incydentów obsłużonych przez CERT Orange Polska w 2021 r.Grafika o cyberbezpieczeństwie

Cyberprzestępczość a firmy – ataki coraz bardziej profesjonalne


Jak widać, naruszenia cyberbezpieczeństwa mogą być wyjątkowo dotkliwe dla biznesów. Szczególnie że cyberprzestępcy coraz mocniej specjalizują się w atakach wycelowanych właśnie w firmy.

Przykładem cyberprzestępczości skierowanej w małe firmy z sektora MŚP są ataki phishingowe typu BEC (Business Email Compromise). Polegają one na wysłaniu wiadomości mailowej, w której przestępcy podszywają się̨ pod kontrahenta, dostawcę lub wierzyciela firmy, a w załączniku umieszczają pliki lub linki do pobrania złośliwego oprogramowania na urządzenie ofiary.

Ataki BEC w 2021 roku były jednym z najczęstszych sposobów oszukiwania poprzez wiadomości e-mail, co pokazuje, jak dużą ostrożność trzeba zachować w tej formie komunikacji biznesowej.

Wśród złośliwego oprogramowania obniżającego bezpieczeństwo firmy w internecie coraz większą rolę odgrywają zmasowane ataki hakerskie, których zadaniem jest szyfrowanie danych w celu wymuszenia okupu, czyli ransomware. Globalna liczba takich ataków wzrosła w I kwartale bieżącego roku aż o 24 proc., a przyczyna tego jest oczywista – są one opłacalne dla grup hakerskich. Według danych firmy Kovirr okup, jakiego oczekują przestępcy, wynosi średnio od 0,7 do nawet 5 proc. rocznych przychodów zaatakowanych firm.

Coraz więcej firm świadomych cyberprzestępczości


Kolejnym niepokojącym aspektem jest tutaj bezwzględność hakerów korzystających z tych metod. W styczniu ubiegłego roku ofiarą kampanii ransomware padła największa sieć klinik kardiologicznych w Polsce. Wniosek dla właścicieli małych i średnich firm jest prosty: nie należy liczyć na taryfę ulgową ze strony cyberprzestępców.

Z drugiej jednak strony, przedsiębiorcy są coraz bardziej świadomi zagrożeń związanych z cyberprzestępczością. Aż 79 proc. podmiotów MŚP jest zdania, że zagrożenie cyberatakami wzrośnie w kolejnych latach, a 65 proc. ocenia, że atak na ich firmę jest bardzo prawdopodobny – tak wynika z badania Coleman Parkes Research na zlecenie Allot.

Czego przedsiębiorcy obawiają się najbardziej? Aż 93 proc. z nich największe zagrożenie widzi w ataku ransomware, a 32 proc. przedstawicieli badanych firm uważa, że może on doprowadzić do bardzo poważnych szkód.

Przedsiębiorcy zdają też sobie sprawę z konieczności ciągłej poprawy bezpieczeństwa swojej firmy w internecie – jak wynika z raportu Kantar na zlecenie Orange Polska „Postawy wobec cyberzagrożeń w SOHO i SME”, aż 58 proc. firm negatywnie ocenia aktualny poziom bezpieczeństwa IT w firmach.

Wspólnie poprawmy ten wynik. Odpowiedzmy sobie zatem na pytanie, jak firma może walczyć z cyberprzestępcami!

Jak chronić firmę w internecie?


Ta surowa ocena poziomu bezpieczeństwa własnej firmy w internecie wynika w dużej mierze z faktu, że większości mniejszych działalności po prostu nie stać na osobny dział IT z dedykowanym ekspertem do spraw cyberbezpieczeństwa. Nie oznacza to jednak, że podmioty te są skazane na porażkę w batalii z działającymi globalnie cyberprzestępcami.

Ochrona przed cyberatakami nie musi wiązać się z ogromnymi nakładami finansowymi, jednak powinna ona działać w kilku wymiarach i z pełną konsekwencją. Zatem jak chronić firmę w internecie?

Pierwszy wymiar to odpowiednia edukacja i zachowanie czujności. Obecnie w cyberatakach często stosuje się zabiegi socjotechniczne, mające uśpić czujność atakowanych. Zabiegi te jednak wykazują pewne prawidłowości w cyberprzestępczości, które można zauważyć i tym samym nie dać się „złapać”:

  • w maju próby oszustw dotyczą często zwrotów podatków PIT,
  • w okresie wzmożonej sprzedaży (np. przed świętami Bożego Narodzenia) tematem przewodnim cyberataków stają się informacje o przesyłkach kurierskich,
  • najczęstszymi „całorocznymi” tematami phishingu są m.in. nieopłacona faktura czy rachunek, fałszywa informacja o weryfikacji transakcji bankowej lub windykacji należnej kwoty.

Ponadto cyberprzestępcy maskują się w dość powtarzalny sposób, np. w przypadku ataków BEC zwykle stosowana jest jedna z trzech technik:

  • Podszycie – spreparowanie e-maila o adresie nadawcy łudząco podobnym do adresu, pod który następuje podszycie.
  • Spoofing – manipulacja nagłówkami wiadomości tak, by wyświetlana nazwa adresata pokrywała się z rzeczywistą.
  • Przejęcie konta – atak realizowany z autentycznego konta e-mail nadawcy, przejętego przez przestępców.

Dlatego jeśli zachowamy odpowiednią czujność i zwrócimy uwagę nie tylko na adres, nazwę nadawcy czy temat wiadomości, ale również na jej treść, możemy uniknąć wielu zagrożeń, a w efekcie podnieść bezpieczeństwo firmy w internecie. Taka wzmożona ostrożność powinna przeistoczyć się w spójną politykę bezpieczeństwa, przestrzeganą przez każdego pracownika w nawet najmniejszej firmie.

Przedsiębiorco, nie jesteś sam w walce z cyberprzestępczością


Około 70 proc. przedsiębiorców deklaruje, że nie jest w stanie samodzielnie bronić się przed cyberprzestępczością.
Na szczęście, nie muszą. Na rynku istnieją profesjonalne usługi zwiększające bezpieczeństwo firmy w sieci niewymagające ingerencji w infrastrukturę czy zatrudniania dodatkowego specjalisty.

Jednym z takich rozwiązań, które stanowią prostą odpowiedź na pytanie, jak firma może walczyć z cyberprzestępcami, jest korzystanie z CyberTarczy od Orange Polska. To unikalny mechanizm, który wykrywa zagrożenia płynące z internetu i blokuje je, zanim dotrą do firmowego komputera czy smartfona. Przy tym nie wymaga instalacji i nie spowalnia komputera jak wiele antywirusów. CyberTarcza to ochrona przed phishingiem czy ransomware, a jej skuteczność potwierdzają liczby.

– 335 mln incydentów phishingowych powstrzymała CyberTarcza w 2021 r.
– 4,5 mln użytkowników ochronionych przed utratą danych lub pieniędzy.

Źródło: CERT Orange Polska

Aż 64 proc. małych i średnich firm używa prywatnych smartfonów, dlatego warto rozważyć dodatkową ochronę dla danych w urządzeniach mobilnych, których również dotyka cyberprzestępczość. Tutaj sprawdzi się Mobile Device Management (MDM). Usługa ta nie tylko zabezpiecza firmowe informacje przed nieautoryzowanym dostępem, ale pozwala również:

  • monitorować lokalizację urządzenia,
  • usuwać dane w przypadku kradzieży,
  • zarządzać konfiguracjami, aplikacjami oraz politykami bezpieczeństwa w firmie.

Rozwiązania takie MDM czy CyberTarcza umożliwiają więc wdrożenie rozwiązań z zakresu cyberbezpieczeństwa znanych z dużych korporacji w nawet najmniejszych firmach. W połączeniu z zachowaniem ostrożności w codziennym przetwarzaniu służbowych danych, małe i średnie firmy mogą zbudować dobrze strzeżony „mur” chroniący firmę w internecie.

Pierwszy krok to zawsze świadomość niebezpieczeństwa, a jak pokazują liczby – większość firm już go zrobiła. Czas na kolejny!

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Passwordless i biometria – niewidzialne uwierzytelniania

    Passwordless i biometria – niewidzialne uwierzytelniania
    Passwordless i biometria – niewidzialne uwierzytelniania
    Cyberbezpieczeństwo 9 kwietnia 2024

    Cyberbezpieczeństwo

    Wraz z rosnącym znaczeniem cyberbezpieczeństwa niewystarczające stają się tradycyjne metody uwierzytelniania oparte na hasłach. Alternatywnym podejściem jest passwordless – zbiór […]

  • Czym są ataki man-in-the-middle i jak się przed nimi chronić?

    Czym są ataki man-in-the-middle i jak się przed nimi chronić?
    Czym są ataki man-in-the-middle i jak się przed nimi chronić?
    Cyberbezpieczeństwo 19 grudnia 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    Cyberataki typu man-in-the-middle umożliwiają przestępcom przechwytywanie komunikacji i uzyskanie dostępu do wrażliwych danych. Choć wykrywanie takich procederów jest trudne, można […]

  • Bezpieczne święta. Jak chronić swoją firmę przed cyberzagrożeniami?

    Bezpieczne święta. Jak chronić swoją firmę przed cyberzagrożeniami?
    Bezpieczne święta. Jak chronić swoją firmę przed cyberzagrożeniami?
    Cyberbezpieczeństwo 29 listopada 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    Wiele osób korzysta z przedświątecznych wyprzedaży. Niektórzy kupują tradycyjnie w sklepach stacjonarnych, inni wolą zamawiać towary przez internet. Wbrew pozorom […]

  • Czym są wirtualne pokoje danych?

    Czym są wirtualne pokoje danych?
    Czym są wirtualne pokoje danych?
    Cyberbezpieczeństwo 23 października 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    Od audytów przez fuzje i przejęcia po przeglądy strategiczne i przetargi – coraz więcej organizacji na całym świecie polega na […]