Rynek i gatunki gier komputerowych

Rynek i gatunki gier komputerowych

Najpopularniejsze i najlepsze gry komputerowe mają dziesiątki milionów fanów i generują przychody rzędu setek milionów dolarów. Klasyczne gatunki, takie jak strategie czy RPG, ciągle mają się dobrze, lecz prawdziwym fenomenem stają się kolejne multiplatformowe produkcje sieciowe. Coraz silniej na branżę gier komputerowych wpływają też tytuły mobilne i e-sport. Wszystko to sprawia, że rynek rozwija się w bardzo szybkim tempie i jest obecnie kluczową częścią branży rozrywkowej. 

Najpopularniejsze gatunki gier komputerowych

Historia gier komputerowych to nie tylko rosnąca złożoność produkcji i coraz bardziej realistyczna grafika, ale także pojawianie się nowych gatunków i ich ewolucja. Do popularnych typów gier komputerowych należą obecnie:

  1. RTS (ang. real-time strategy), czyli strategiczne gry czasu rzeczywistego. Celem jest zwykle zwycięstwo własnej armii lub państwa w rywalizacji z przeciwnikiem (np. serie „Warcraft”, „Starcraft” czy „Command & Conquer”).

Przeczytaj również: RTS to najpopularniejszy gatunek gier. Miłośników strategii nie brakuje

  1. FPS (ang. first-person shooter), czyli strzelanki pierwszoosobowe. Jak sugeruje nazwa, gracz obserwuje w nich akcję z perspektywy pierwszej osoby i walczy z rywalami przy pomocy broni palnej (np. serie „Call of Duty”, „Counter-Strike” i „Battlefield”).

Przeczytaj również: Wszystko, co trzeba wiedzieć o grach FPS i rozgrywce sieciowej – strzelanki wciąż są popularne

  1. RPG (ang. role-playing game), czyli gry fabularne, które często wywodzą się z papierowych wersji. Gracze kontrolują tu postać lub drużynę przeżywającą przygody w fikcyjnym świecie (np. „Fallout”, „Baldur’s Gate” czy „Diablo” i „Final Fantasy”).

Przeczytaj również: Najlepsze gry RPG – zachwycają fabułą i wciągają na długie godziny

  1. MOBA (ang. multiplayer online battle arena), czyli względnie nowy, bardzo popularny gatunek, który czerpie z gier strategicznych i RPG-ów (wśród najlepszych gier komputerowych tego typu warto wymienić choćby „League of Legends”, „Dota 2” czy „Smite”). 

Przeczytaj również: Przedstawiamy najlepsze gry MOBA – nie tylko „League of Legends”

Popularne gry komputerowe znajdziesz też rzecz jasna w innych gatunkach. Należą do nich m.in. gry: zręcznościowe, sportowe, taktyczne, przygodowe, ekonomiczne, logiczne, edukacyjne, muzyczne oraz różnego typu gry dla dzieci. W tym ostatnim przypadku bardzo ważny jest dobór tytułu odpowiedniego do wieku. 

Przeczytaj również: Gry odpowiednie do wieku? Poznaj system oceniania gier PEGI

Fenomen popularnych gier komputerowych online i e-sport

Chociaż historia gier komputerowych to już kilkadziesiąt lat, dopiero w ostatniej dekadzie branża wyrosła na jeden z głównych motorów napędowych całego sektora mediów i rozrywki (obok wideo i reklamy w internecie). Niemała w tym zasługa gwałtownie rosnącej popularności produkcji mobilnych, a zwłaszcza usieciowienia i uspołecznienia gier.

Zawody e-sportowe śledzą tłumy zaangażowanych emocjonalnie widzów, co przekłada się na coraz większe zyski organizatorów oraz zarobki graczy. Profesjonalne rozgrywki w najpopularniejsze gry komputerowe upodabniają się więc do tradycyjnych dyscyplin sportowych, a Międzynarodowy Komitet Olimpijski coraz poważniej myśli o tym, by pojawiły się na Igrzyskach. 

Kulturowym fenomenem są również gry takie jak „Fortnite” czy „Minecraft”, czyli multiplatformowe, sieciowe produkcje typu free-to-play, wokół który tworzą się społeczności liczące miliony graczy. Wspomniane gry stają się wirtualną przestrzenią dla wielu innych wydarzeń kulturalnych (m.in. koncertów, premier filmowych i festiwali). 

Przeczytaj również: Jak grać w „Fortnite”? Dowiedz się o grze sieciowej, która podbiła świat

Rynek gier komputerowych w liczbach

Siłę światowej i polskiej branży gier komputerowych i nowe tendencje dobrze widać przez pryzmat poniższych liczb:

  • 120,1 miliarda dolarów wyniosły przychody rynku gier komputerowych na świecie w 2019 roku (roczny wzrost na poziomie 4%).
  • Aż 64,4 miliarda przypada na produkcje mobilne, a kolejne miejsca zajmują gry na komputery osobiste (29,6 miliarda) i konsole (15,4 miliarda) oraz segment streamingu (m.in. platformy Mixer, Twitch i YouTube).
  • 1,8 miliarda dolarów przychodu wygenerowała najbardziej dochodowa gra, czyli „Fortnite”. Najlepiej zarabiające gry mobilne to z kolei „Candy Crush Saga” i „Honor of Kings”, a wśród premier z 2019 roku najwyższe zyski przyniosła FIFA 20.
  • 664 miliony dolarów był według PwC warty polski rynek gier komputerowych w 2019 roku. W porównaniu do roku 2014 roku to wzrost aż o 150%. 
  • 28 milionów sztuk wyniosła do grudnia 2019 roku sprzedaż najpopularniejszej polskiej gry komputerowej „Wiedźmin 3: Dziki Gon” (liczone wraz z rozszerzeniami „Serca z Kamienia” oraz „Krew i wino”). Wszystko wskazuje jednak na to, że Wiedźmina niedługo przebije „Cyberpunk 2077”, czyli jedna z najbardziej oczekiwanych gier komputerowych tego roku, której premiera ma odbyć się jesienią 2020. 

Przeczytaj również: Konsole do gier – jak to się wszystko zaczęło?

Gdzie kupować gry?

Obecnie dominuje sprzedaż cyfrowych wersji gier. Istnieje wiele sklepów, oferujących oryginalne gry do pobrania. W wielu z nich, takich jak Kinguin, Google Play, App Store, czy Microsoft Store, możesz zapłacić wygodnie i bezpiecznie swoim numerem telefonu. Jeśli masz abonament komórkowy w Orange, podczas zakupy gry skorzystaj z usługi Płać z Orange. Gdy wybierasz metodę płatności wystarczy, że zaznaczysz opcję „Płatność przez operatora”, a kwota za grę zostanie uwzględniona najbliższej w miesięcznej fakturze Orange.


Mogą Cię zainteresować również