Wymiana telefonu. Kiedy jest konieczna?

Wymiana telefonu. Kiedy jest konieczna?

Są użytkownicy smartfonów, którzy mogliby wymieniać swoje urządzenia co kilka miesięcy, aby zawsze mieć najnowocześniejszy i najlepszy sprzęt. Z drugiej strony są też tacy, którzy najchętniej w ogóle nie wymienialiby smartfona, a zakup nowego uznają za zło konieczne. Wszystko dlatego, że z czasem nawet najlepszy model trzeba wymienić – może wynikać to z różnych czynników. Jakich? Poniżej opisujemy kilka najpowszechniejszych symptomów wskazujących na to, że wymiana telefonu jest konieczna.

 

Wymiana telefonu po poważnej awarii – naprawa najczęściej nieopłacalna

Dość oczywiste jest, że telefon należy wymienić, gdy dojdzie do poważnej awarii, a nie obowiązuje już gwarancja producenta. Może chodzić na przykład o uszkodzenie płyty głównej. Jest ona bazą dla wszystkich pozostałych podzespołów smartfona i trudno jednoznacznie wskazać, jakie są objawy jej uszkodzenia. Mogą być to na przykład problemy z zasięgiem, z uruchamianiem aplikacji i dostępem do pamięci telefonu, z ładowaniem smartfona czy z brakiem możliwości korzystania z Bluetooth lub Wi-Fi.

Każdorazowo niezbędne jest wykonanie diagnostyki w profesjonalnym serwisie. Jeśli jednak dojdzie do uszkodzenia płyty głównej, naprawa bądź wymiana na nową jest najczęściej bardzo kosztowna –  w wielu przypadkach zbliżona ceną do wartości telefonu.

Zbity ekran – poważny argument za wymianą telefonu

Samo stłuczenie ekranu nie zawsze musi oznaczać natychmiastowej konieczność wymiany telefonu. Nawet z pękniętym wyświetlaczem może on działać poprawnie. Trzeba być jednak gotowym na to, że ekran może nagle całkowicie się popsuć lub, w przypadku nawet delikatnego uderzenia bądź upadku, popękać jeszcze bardziej. Jednym zdaniem – pęknięty ekran najczęściej wymusza lub znacznie przyspiesza konieczność wymiany telefonu na nowy. Czasami jest to bardziej opłacalne niż naprawa, która może wynieść nawet ok. 1500 zł.

Pamiętaj, że jeśli korzystasz z Orange Smart Care, pomożemy Ci w naprawie wyświetlacza i pokryjemy jej koszty.

Dowiedz się więcej o Orange Smart Care >>

Zalanie – czy zawsze skutkuje koniecznością wymiany telefonu?

Zalanie to jedna z najgorszych rzeczy, która może spotkać smartfon — o ile nie jest on wodoodporny, czyli odporny na niekorzystne działanie wody. Opisuje to klasa odporności. Przykładowo iPhone 12 ma klasę IP68, co oznacza ochronę przed skutkami ciągłego zanurzenia w wodzie na głębokość większą niż 1 metr. iPhone SE w nowej wersji ma natomiast klasę IP67, która zapewnia mu ochronę przed skutkami zanurzenia w wodzie na głębokość do 1 metra przez 30 minut. Tyle w teorii – w praktyce producenci często zastrzegają w gwarancjach, że naprawy nie obejmują usterek wynikających z zalania lub zawilgocenia.

Objawy zalania lub zawilgocenia wnętrza telefonu mogą być różne. Czasem na ekranie pojawiają się zacieki lub charakterystyczne plamy, ale często można to zdiagnozować dopiero po rozebraniu urządzenia. Wówczas widać wilgoć na podzespołach lub — jeśli do zalania doszło wcześniej – pojawia się na nich charakterystyczny nalot. Można to stwierdzić dopiero w serwisie.

Jednym z najgorszych skutków zalania jest zwarcie na stykach baterii. Jeśli do niego doszło, do wymiany będzie najpewniej większość podzespołów smartfona z płytą główną
i baterią na czele. Oznacza to bardzo wysokie, często nieopłacalne koszty naprawy. W tym przypadku także możesz skorzystać z Orange Smart Care.

Przeczytaj też: Jak uratować zalany telefon?

Co zrobić z zalanym telefonem

Zakończenie okresu wsparcia a wymiana telefonu

Jeśli telefon jest sprawny, trudno jest czasem przekonać się, że wymiana na nowy staje się koniecznością. Jedną z obiektywnych przesłanek za wymianą jest bez wątpienia zakończenie okresu wsparcia dla danego modelu, zarówno przez producenta, jak i dostawców oprogramowania. W przypadku telefonów Apple łatwo jest ustalić, kiedy ten moment następuje. Każdy nowy smartfon otrzymuje 5 lat wsparcia i aktualizacji systemu.

W przypadku Androidów jest nieco inaczej, bo tam aktualizacja uzależniona jest nie tylko od konkretnego modelu smartfona, ale również jego parametrów. Może się okazać, że update nie będzie możliwy, na przykład ze względu na zbyt małą ilość pamięci RAM.

Przeczytaj też: Android – poznaj najpopularniejszy mobilny system operacyjny

Przeczytaj też: iOS – najważniejsze cechy i możliwości mobilnego systemu operacyjnego Apple

Koniec okresu wsparcia dla smartfona nie oznacza, że z dnia na dzień trzeba wymienić go na nowy. Jednak w niedalekiej przyszłości może okazać się, że przez brak aktualizacji niemożliwy będzie dostęp do wielu aplikacji lub niektórych funkcji telefonu. Problemem jest również kwestia bezpieczeństwa. Aktualizacje oprogramowania bardzo często poprawiają zabezpieczenie telefonu przed atakami hakerskimi. Brak tego wsparcia sprawia, że telefon jest pod tym kątem gorzej chroniony.

Telefon przestaje spełniać oczekiwania – czas na wymianę

Na koniec kwestia subiektywna, ale niezwykle istotna, czyli komfort użytkowania. Czas na wymianę telefonu zdecydowanie nadszedł, jeśli:

  • telefon przestał działać płynnie;
  • telefon nie może uruchomić nowych, popularnych aplikacji;
  • zaczyna brakować miejsca w pamięci ROM na systemowe i podstawowe aplikacje;
  • zdjęcia zrobione aparatem nie mogą konkurować jakością z fotografiami z nowszych modeli.

Przeczytaj też: Telefon na raty w Orange >>


Mogą Cię zainteresować również