Efektywna obsługa klienta. Jakiej komunikacji oczekują nasi odbiorcy?
Komunikacja

Efektywna obsługa klienta. Jakiej komunikacji oczekują nasi odbiorcy?

2 sierpnia 2021

Współczesny konsument, podobnie jak nowoczesny pracownik, ma określone preferencje dotyczące sposobów komunikacji. Rolą firmy jest dopasowanie do nich posiadanych narzędzi i form kompleksowej obsługi klienta.

Rozwój technologii powoduje zmiany na wielu płaszczyznach. Oczekiwania tych z nas, którzy byli świadkami pojawienia się na rynku pierwszych smartfonów, wciąż zmieniają się wraz z nowymi możliwościami technologicznymi. Jednocześnie dorasta pokolenie, które nie zna świata bez smartfonów. Te zmiany stwarzają nowe wyzwania dla firm, które pragną być na bieżąco i docierać do ludzi w różnym wieku. Szczególnie musimy zwrócić uwagę na formy kontaktu, jakie oferujemy naszym klientom – zarówno biznesowym, jak i detalicznym.

Komunikacja, która nas wyróżnia

Na współczesnym rynku nasyconym produktami i usługami obsługa i budowanie relacji mogą być tym, co wyróżni firmę. Pozytywne doświadczenie sprawi, że konsument będzie powracał, negatywne – prawie na pewno doprowadzi do jego utraty. Dzisiaj profesjonalna obsługa klienta to już nie tylko uprzejma rozmowa i rozwiązanie problemu.

Współczesny konsument jest niecierpliwy i wymagający. Chce, by firma rozumiała wyzwania, z jakimi musi się mierzyć, i wykazała się elastycznością. No i oczekuje natychmiastowej odpowiedzi, niezależnie od pory i dnia tygodnia, na wybranym przez siebie kanale komunikacji. I to nie od bota, a od żywego człowieka – rozmowy ze sztuczną inteligencją większość z nas uważa wciąż za niezbyt owocne.* Tłumaczenie, że nie prowadzimy obsługi klienta na Facebooku, i odesłanie na infolinię dla wielu konsumentów będzie jednoznaczne z brakiem odpowiedzi na jego potrzeby. A 77,8 proc. klientów uważa, że szybkie rozwiązywanie problemów jest najważniejszym elementem obsługi (raport „Komunikacja marki. Oczekiwania konsumenta” SMSAPI).

profesjonalna_obsluga_klienta

Jak komunikuje się współczesny konsument?

Dziś barierą w komunikacji nie jest już słaby zasięg czy brak dostępu do skrzynki elektronicznej. Konsumenci mają określone przyzwyczajenia i oczekują od firm dopasowania się do nich.

Najczęstszym pierwszym wyborem wciąż pozostaje telefon. Skorzysta z niego 90 proc. osób urodzonych przed 1946 rokiem i 64 proc. tych z pokolenia baby boomers, a więc będących obecnie w wieku ok. 60 lat. Jednak w każdej kolejnej grupie wiekowej przewaga jednego wybranego narzędzia do komunikacji maleje. Możemy zaobserwować, że preferencje rozkładają się niemal równomiernie pomiędzy kilka kanałów. W przypadku milenialsów, czyli dzisiejszych 30-40-latków, po telefon sięgnie 29 proc., 28 proc. najchętniej wybierze wiadomości elektroniczne, a 21 proc. internetowy czat.

Jak widać, różnice między tymi trzema sposobami komunikacji są niewielkie. A tendencja ta staje się jeszcze bardziej widoczna, gdy zapytamy pokolenie Y. Tu pierwszymi wyborami są czat (24 proc.) i media społecznościowe (24 proc.), a tuż za nimi wiadomości elektroniczne (21 proc.) i aplikacje na smartfona (19 proc.) (źródło wszystkich danych: Orange).

Dlatego tak ważne jest zapewnienie obsługi za pośrednictwem różnorodnych kanałów komunikacji. Nowoczesny konsument nie zainstaluje aplikacji, z której na co dzień nie korzysta, tylko po to, by zadać pytanie o naszą usługę. Wybierze firmę, która umożliwia szybki kontakt przez jego ulubiony komunikator.

Profesjonalna obsługa klienta biznesowego a problemy techniczne

Nie inaczej jest tam, gdzie gra toczy się o klientów biznesowych. Firma musi być gotowa do komunikowania się na preferowanych przez jej partnerów platformach. Brak gotowości do wdrożenia odpowiednich komunikatorów czy nieporadność i wieczne problemy techniczne podczas wideokonferencji mogą dzisiaj stać się realnym problemem w obsłudze klienta B2B. To, jak radzimy sobie ze zdalną komunikacją, świadczy o naszym profesjonalizmie, szacunku do klienta i jego czasu.

W świecie, w którym nasze relacje biznesowe podtrzymujemy w większości online, warto zadbać o jakość urządzeń i dopasowanie ich do indywidualnych potrzeb. Kiedyś wideokonferencje organizowano głównie w dużych międzynarodowych korporacjach. Obecnie nawet mali przedsiębiorcy, na przykład prowadzący jednoosobowe biuro architektoniczne czy niewielką firmę consultingową, powinni być przygotowani do tej formy kontaktu. I o ile na początku pandemii można było jeszcze liczyć na wyrozumiałość rozmówców, tak dzisiaj dobre przygotowanie techniczne do wideoprezentacji czy przesyłania plików to podstawa.

Coraz więcej firm dostrzega konieczność usprawnienia zdalnej komunikacji. Na ich potrzeby odpowiada oferta Biznesowej Komunikacji Orange: https://www.orange.pl/duze-firmy/biznesowa-komunikacja-orange . 

Tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Halo, jest tam ktoś? Profesjonalna obsługa klientów w małej firmie

    Halo, jest tam ktoś? Profesjonalna obsługa klientów w małej firmie
    Halo, jest tam ktoś? Profesjonalna obsługa klientów w małej firmie

    Komunikacja

    Komunikacja

    Szybki i niezawodny system zapewniający kontakt z klientami, wsparcie w komunikacji między recepcją, handlowcami i działem logistyki? Kto by nie marzył o podobnym rozwiązaniu. Najczęściej jednak szefom […]

  • Trudna sztuka komunikacji cyfrowej – jak nie tracić klientów?

    Trudna sztuka komunikacji cyfrowej – jak nie tracić klientów?
    Trudna sztuka komunikacji cyfrowej – jak nie tracić klientów?

    Komunikacja

    Komunikacja

    Wymagający czas pandemii i spowolnienia gospodarczego powoduje, że walka o każdego klienta ma ogromne znaczenie. Czasem o porażce czy zwycięstwie decydują detale. Jest jednak sposób, […]