Cyfryzacja w logistyce i transporcie
Komunikacja 22 czerwca 2022 3 minuty czytania

Cyfryzacja w logistyce i transporcie

Transport i logistyka to niezwykle konkurencyjna branża. Presja cen i szybkich, terminowych dostaw wymusza stosowanie najnowszych technologii w logistyce pozwalających utrzymać się na rynku i wyprzedzić konkurencję. Słowem-kluczem jest tutaj telematyka, czyli wdrożenie oraz połączenie systemów telekomunikacyjnych i informatycznych celem optymalizacji firmowych procesów.

Cyfryzacja procesów w logistyce potrzebna na wczoraj


Obecny poziom cyfryzacji branży transportu nie jest imponujący, ponieważ do niedawna przewoźnicy nie potrzebowali technologii do wzrostu. Globalne firmy z branży postrzegają cyfryzację procesów jako nowe źródło przychodów, ale dla lokalnych cyfrowe zarządzanie logistyką jest raczej źródłem poprawy efektywności.

Rosnąca konkurencja oraz wzrost kosztów prowadzenia działalności doprowadziły do sytuacji, w której firmy transportowe poszukują nowoczesnych rozwiązań logistycznych. To właśnie cyfryzacja jest dziś kluczem do obniżenia wydatków i zwiększenia atrakcyjności przewoźnika na rynku, a co za tym idzie, maksymalizacji dochodów. W raporcie „Transport przyszłości” autorzy podają, że aż 54 proc. globalnych firm transportowych oczekuje zwiększenia przychodów po zastosowaniu cyfrowych narzędzi w swojej firmie.

Telematyka to przyszłość transportu


Szybkość komunikacji, całodobowy dostęp do informacji, natychmiastowa wymiana danych, nawigacja satelitarna czy wykorzystywanie internetu jako platformy biznesowej online to podstawy na dzisiejszym rynku spedycyjnym. Raport Transport 4.0 od PwC. Wskazuje, że w najbliższych latach możemy spodziewać się takich kierunków rozwoju e-logistyki, jak:

  • informatyzacja procesów wewnętrznych branży transportu,
  • platformizacja sprzedaży usług, czyli przeniesienie innowacyjności w sprzedaży na platformy cyfrowe,
  • obecność na rynku cyfrowych gigantów,
  • technologie oparte na telematyce transportu i software jako rozwinięcie digitalizacji.

W perspektywie najbliższych 10 lat nikogo nie powinno dziwić pojawienie się na drogach pojazdów w pełni autonomicznych i napędów alternatywnych.

Ponad 78 proc. przewoźników dostrzega mniejsze zużycie paliwa sięgające nawet 20 proc. w skali roku po wprowadzeniu rozwiązań telematycznych w przedsiębiorstwie.

E-logistyka jest prostsza z Orange dla Firm


Cyfryzacja sektora już się dokonuje, w czym aktywnie uczestniczy również Grupa Orange Polska. Oferujemy wyspecjalizowane nowoczesne technologie dla logistyki usprawniające zarządzanie i ograniczanie kosztów transportu, a także poprawę jakości usług dla swoich klientów.

Proponowane rozwiązania e-logistyczne dotyczą już nie tylko rozwiązań chmurowych, cyberbezpieczeństwa i IoT, ale również obszaru automatyzacji zarządzania procesami w łańcuchu dostaw (Mobile Logistics Management) oraz zarządzania spedycją i transportem (Transport Management System i Telematyka jako unikalne na rynku rozwiązanie „All-in-One”).

Nowe technologie w logistyce: telematyka transportu, TMS i MLM


Rozwiązania telematyczne Grupy Orange Polska dla cyfrowego zarządzania logistyką łączą kompetencje z zakresu telekomunikacji i informatyki. Są przeznaczone dla firm transportowych, logistycznych oraz wszystkich innych samodzielnie realizujących tego typu usługi.

Nasze nowoczesne technologie w logistyce oparte na sieci komórkowej, nawigacji GPS i analizie danych są podstawą platformy komunikacji. Stanowią one pomost pomiędzy technologią a człowiekiem, pomagają koordynować działania na wielu poziomach: kierowcy, spedytorów, dyspozytorów i zarządzających biznesami.

Transport Management System (TMS) wraz z Telematyką oferowany wspólnie z AddSecure to zestaw nowoczesnych rozwiązań monitorujących dla branży transportowej i umożliwiających zarządzanie logistyką od zlecenia do faktury. Z kolei Mobile Logistics Management (MLM) to rozwiązanie oferowane wspólnie z SmarterApps umożliwiające cyfryzację procesów, digitalizację oraz automatyzację zarządzania i procesów w łańcuchu dostaw. MLM przeprowadza Klientów przez proces transformacji cyfrowej, umożliwiając sprawne zarządzanie logistyką w czasie rzeczywistym – skupia się na logistyce dostaw i operacjach w hubach.

Telematyka transportu to łatwo policzalne korzyści


Międzynarodowa Unia Transportu (ITU) szacuje, że w wyniku kradzieży ładunków europejscy przewoźnicy w skali roku mogą tracić nawet 6 mld euro. Co więcej, ponad 51 proc. przewoźników zostało okradzionych, a kierowcy nie czują się w trasach bezpiecznie. Dlatego poprawa bezpieczeństwa i jednoczesne podniesienie wydajności i efektywności pracy jest jednym z najczęstszych powodów, dla których właściciele firm transportowych decydują się na wdrożenie nowoczesnych rozwiązań logistycznych.

Telematyka transportu w prosty sposób rozwiązuje prozaiczne problemy, z którymi spotykają się wszystkie firmy transportowe. W dowolnym momencie można sprawdzić, czy kolejne zlecenie, które zostało przekazane kierowcy, jest dopasowane do jego możliwości i czy w żaden sposób nie naruszy norm, które narażą przedsiębiorstwo na dodatkowe obciążenia finansowe.

Kolejną cenną informacją, którą dają rozwiązania IT w logistyce, jest lokalizacja ciężarówki. Funkcja ta umożliwia realne i bieżące szacowanie czasu dotarcia na miejsce rozładunku lub załadunku. Pozwala to na sprawniejsze zarządzanie poszczególnymi pojazdami i całą flotą, co wprost przekłada się na realne oszczędności firmy.

Potwierdzają to badania satysfakcji klientów marki GBOX. Wynika z nich, że ponad 78 proc. przewoźników dostrzega mniejsze zużycie paliwa sięgające nawet 20 proc. w skali roku po wprowadzeniu rozwiązań telematycznych w przedsiębiorstwie. Jednocześnie 1 na 5 właścicieli firm przewozowych zauważa wzrost wykorzystania floty o ponad 20 proc.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Popularne tagi

Tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Telefoniczna obsługa klienta – na czym polega?

    Telefoniczna obsługa klienta – na czym polega?
    Telefoniczna obsługa klienta – na czym polega?
    Komunikacja 2 stycznia 2024

    Komunikacja

    Każdego dnia na całym świecie wykonuje się miliony połączeń z biurem obsługi klienta. Sposób, w jaki te rozmowy są prowadzone, […]

  • ITwiz BEST100 w 2022 r. Wszystko zgodnie z planem

    ITwiz BEST100 w 2022 r. Wszystko zgodnie z planem
    ITwiz BEST100 w 2022 r. Wszystko zgodnie z planem
    Komunikacja 10 sierpnia 2023

    Komunikacja

    Magazyn ITwiz po raz kolejny publikuje ranking firm informatycznych BEST100 za 2022 rok. Jak co roku nie zabrakło wśród nich […]

  • Kultura nanosekundy, czyli jak zdobyć klienta w ciągu mikromomentu?

    Kultura nanosekundy, czyli jak zdobyć klienta w ciągu mikromomentu?
    Kultura nanosekundy, czyli jak zdobyć klienta w ciągu mikromomentu?
    Komunikacja 28 maja 2023

    Komunikacja

    Kilka sekund – zwykle masz tylko tyle czasu na przekonanie klienta do swojej oferty. Dowiedz się, jak wykorzystać ten czas […]

  • Jak realizować cele biznesowe, dbając o planetę

    Jak realizować cele biznesowe, dbając o planetę
    Jak realizować cele biznesowe, dbając o planetę
    Komunikacja 18 kwietnia 2023

    Komunikacja

    Najtańsza i najbardziej ekologiczna jest ta energia, której się nie zużyje. Dlatego każde działanie, które pozwala oszczędzać energię, ma znaczenie. […]