Cyfryzacja w logistyce i transporcie
Komunikacja

Cyfryzacja w logistyce i transporcie

22 czerwca 2021

Transport i logistyka to niezwykle konkurencyjna branża. Presja cen i szybkich, terminowych dostaw wymusza stosowanie najnowszych technologii, pozwalających utrzymać się na rynku i wyprzedzić konkurencję.

Obecny poziom cyfryzacji branży transportu nie jest imponujący, ponieważ do niedawna przewoźnicy nie potrzebowali technologii do wzrostu. Globalne firmy z branży postrzegają cyfryzację, jako nowe źródło przychodów, ale dla lokalnych jest ona raczej źródłem poprawy efektywności.

Rosnąca konkurencja, oraz wzrost kosztów prowadzenia działalności, doprowadziły do sytuacji, w której firmy transportowe  poszukują nowych rozwiązań. To właśnie cyfryzacja ma być kluczem do obniżenia wydatków, zwiększenia atrakcyjności przewoźnika na rynku, a co za tym idzie maksymalizacji dochodów. W raporcie „Transport przyszłości”[1] autorzy podają, że, aż 54 proc. globalnych firm transportowych oczekuje zwiększenia przychodów po zastosowaniu cyfrowych narzędzi w swjej firmie.

Szybkość komunikacji, całodobowy dostęp do informacji, wymiana danych, nawigacja satelitarna czy wykorzystywanie Internetu jako platformy biznesowej online, to podstawy na dzisiejszym rynku spedycyjnym. Raport Transport 4.0[1] od PwC. wskazuje, że w najbliższych latach możemy spodziewać się:

-informatyzacji procesów wewnętrznych branży transportu;

-platformizacji sprzedaży usług, czyli przeniesienia innowacyjności w sprzedaży na platformy cyfrowe;

-obecności na rynku cyfrowych gigantów;

-technologii opartych na telematyce i software jako rozwinięcie digitalizacji.

 

W perspektywie najbliższych 10 lat nikogo nie powinno dziwić, pojawienie się na drogach pojazdów w pełni autonomicznych i napędów alternatywnych.

Cyfryzacja sektora już się dokonuje, w czym aktywnie uczestniczy również Grupa Orange Polska oferując wyspecjalizowane narzędzia usprawniające zarządzanie i ograniczanie kosztów, a także poprawę jakości usług dla swoich klientów.

Proponowane rozwiązania dotyczą już nie tylko rozwiązań chmurowych, cyberbezpieczeństwa i IoT,  ale również obszaru automatyzacji zarządzania procesami w łańcuchu dostaw (Mobile Logistics Management) oraz zarządzania spedycją i transportem (Transport Management System i Telematyka jako unikalne na rynku rozwiązanie „All-in-One”).

Telematyka, TMS i MLM

Za tymi skrótami kryją się rozwiązania Grupy Orange Polska, łączące kompetencje z zakresu telekomunikacji i informatyki, przeznaczone  dla firm transportowych, logistycznych oraz wszystkich innych samodzielnie realizujących tego typu usługi. Rozwiązania  oparte na sieci komórkowej, nawigacji GPS i analizie danych są podstawą platformy komunikacji. Są one pomostem pomiędzy technologią a człowiekiem, pomagają koordynować działania na wielu poziomach: kierowcy, spedytorzy, dyspozytorzy i zarządzający biznesami.

Transport Management System wraz z Telematyką to zestaw nowoczesnych rozwiązań monitorujących dla branży transportowej oferowany wspólnie z AddSecure  i umożliwiający zarządzanie transportem od zlecenia do faktury. Z kolei Mobile Logistics Management to rozwiązanie oferowane wspólnie z SmarterApps  umożliwiające digitalizację oraz automatyzację zarządzania i procesów w łańcuchu dostaw. MLM przeprowadza Klientów przez proces transformacji cyfrowej umożliwiając sprawne zarządzanie logistyką w czasie rzeczywistym, skupiając się na logistyce dostaw i operacjach w hubach.

Łatwo policzalne korzyści

Międzynarodowa Unia Transportu (ITU) szacuje, że w wyniku kradzieży ładunków, europejscy przewoźnicy w skali roku mogą tracić nawet 6 mld euro, zaś ponad 51 proc. przewoźników zostało okradzionych, a kierowcy nie czują się w trasach bezpiecznie.

Dlatego poprawa bezpieczeństwa i jednoczesne podniesienie wydajności i efektywności pracy jest jednym z najczęstszych powodów, dla których właściciele firm transportowych decydują się na wdrożenie rozwiązań telematycznych.

Telematyka w prosty sposób rozwiązuje prozaiczne problemy, z którymi spotykają się wszystkie firmy transportowe. W dowolnym momencie można sprawdzić, czy kolejne zlecenie, które przekazane jest kierowcy – dopasowane jest do jego możliwości i czy w żaden sposób nie naruszy norm, które narażą przedsiębiorstwo na dodatkowe obciążenia finansowe.

Kolejną cenną informacją jest lokalizacja ciężarówki, która umożliwia realne i bieżące szacowanie czasu dotarcia na miejsce rozładunku lub załadunku. Pozwala to na sprawniejsze zarządzanie poszczególnymi pojazdami i całą flotą, co wprost przekłada się na realne oszczędności firmy.

Potwierdzają to badania satysfakcji klientów marki GBOX z których wynika, że ponad 78 proc. przewoźników dostrzega mniejsze zużycie paliwa sięgające nawet 20 proc. w skali roku, po wprowadzeniu rozwiązań telematycznych w przedsiębiorstwie. Jednocześnie 1 na 5 właścicieli firm przewozowych zauważa większe wykorzystanie floty o ponad 20 proc.

 

[1] PwC, TLP, Transport przyszłości – perspektywy rozwoju transportu drogowego w Polsce 2020-2030, 2019

Tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Halo, jest tam ktoś? Profesjonalna obsługa klientów w małej firmie

    Halo, jest tam ktoś? Profesjonalna obsługa klientów w małej firmie
    Halo, jest tam ktoś? Profesjonalna obsługa klientów w małej firmie

    Komunikacja

    Komunikacja

    Szybki i niezawodny system zapewniający kontakt z klientami, wsparcie w komunikacji między recepcją, handlowcami i działem logistyki? Kto by nie marzył o podobnym rozwiązaniu. Najczęściej jednak szefom […]

  • Trudna sztuka komunikacji cyfrowej – jak nie tracić klientów?

    Trudna sztuka komunikacji cyfrowej – jak nie tracić klientów?
    Trudna sztuka komunikacji cyfrowej – jak nie tracić klientów?

    Komunikacja

    Komunikacja

    Wymagający czas pandemii i spowolnienia gospodarczego powoduje, że walka o każdego klienta ma ogromne znaczenie. Czasem o porażce czy zwycięstwie decydują detale. Jest jednak sposób, […]