Zbuduj wizerunek dużej firmy, mając… małą
Firma online 30 sierpnia 2022 6 minut czytania

Zbuduj wizerunek dużej firmy, mając… małą

Prowadzisz niewielki biznes, ale podchodzisz do klienta rzetelnie. Tylko jak mu przekazać, że Twoja oferta w niczym nie ustępuje największym na rynku? W tym artykule powiemy Ci, jak to zrobić bez wielotysięcznych nakładów na promocję. Oto pięć reguł budowania wizerunku firmy!

1. Dobra reputacja firmy zaczyna się od dobrej nazwy


Rozpoznawalności marki warto uczyć się od największych. Jest to zarazem element, który może łączyć Twoją firmę z gigantami rynku bez konieczności wydawania ogromnych pieniędzy.

Jak to osiągnąć? Zacznijmy od nazwy Twojego biznesu, sklepu lub usługi. Gdy spełnia ona poniższe kryteria, sama w sobie stanowi dobrą promocję firmy.

Jak uczynić z nazwy narzędzie promocji firmy?

  • Prostota: nazwa Twojej firmy, sklepu online lub usługi powinna być łatwa do zapamiętania, wymówienia i napisania.
  • Kontekstowość: nazwa powinna kojarzyć się z obszarem działalności Twojej firmy.
  • Neutralność: nazwa nie może wzbudzać negatywnych skojarzeń w innych obszarach tematycznych lub językach.
  • Możliwość wykorzystania jako adres WWW: sprawdź, czy wymyślona nazwa ma wolną domenę. Spójność nazwy i adresu strony internetowej ułatwi odnalezienie Twojej firmy w sieci.

W kwestii wymyślania nazwy firmy warto poszukać inspiracji i zobaczyć, jak robią to inni. Ciekawe przykłady nazw dobrze oddających charakter biznesu można znaleźć między innymi w branży gastronomicznej – tutaj zwykle od razu wiemy, z jakim rodzajem kuchni mamy do czynienia, a nazwy popularnych restauracji są łatwe do zapamiętania i wyszukania w sieci, jeśli chcemy złożyć zamówienie online.

Drugim ważnym aspektem rozpoznawalności marki jest system identyfikacji wizualnej. Na początku nie musisz wydawać wielu tysięcy złotych na zatrudnienie profesjonalnej agencji, ale stworzenie rzucającego się w oczy logotypu to opłacalna inwestycja. Będzie on witał osoby odwiedzające Twoją stronę WWW, profile w mediach społecznościowych, może być obecny na materiałach drukowanych, tworząc tym samym trwałe konotacje klientów z Twoją firmą.

I wreszcie: spójność. Ważne, by decydując się na określoną kolorystykę i estetykę, trzymać się jej w całej komunikacji z klientem. Dzięki temu, gdy ktoś przechodzi z Twojego profilu na Facebooku na stronę WWW, widzi podobne kolory, czcionkę oraz elementy graficzne i od razu wie, że trafił w dobre miejsce. Dodatkowo daje to przekaz, że firma jest konsekwentna w działaniu i trzyma się raz obranej drogi. Tym samym budujesz wizerunek poważnego, liczącego się z klientem gracza.

2. Profesjonalny biznes to profesjonalna strona WWW


Skoro już przeszliśmy na stronę internetową, powiedzmy o niej trochę więcej. Na początek uspokajamy: profesjonalna strona internetowa wcale nie musi być droga. Dostępne obecnie rozwiązania pomogą stworzyć stronę internetową przy użyciu intuicyjnego kreatora, a następnie umożliwią wypełnienie go treścią.

Czy jednak faktycznie mały biznes potrzebuje strony internetowej? Nie wystarczą profile na portalach społecznościowych? Według danych interaktywnie.com, ponad 70 proc. małych firm posiada stronę internetową, a jeszcze w 2018 roku było to zaledwie 50 proc. Jest to więc trend, za którym warto podążać, jeśli zależy nam na wizerunku poważnej, realnie istniejącej i ustabilizowanej firmy.

Twoja strona internetowa nie musi być jednak przesadnie rozbudowana, by spełniała swoją funkcję, wręcz przeciwnie: dziesiątki podstron, przez które należy się przeklikać, mogą utrudnić zapoznanie się z ofertą i złożenie zamówienia.

Zacznij od podstaWWW, czyli co powinna zawierać strona internetowa małej firmy:

  • „O nas”: innymi słowy informacje o firmie. W tej sekcji możesz też powiedzieć, dlaczego warto Ci zaufać, co wyróżnia firmę, co możesz zaoferować klientom.
  • „Oferta”: podana w jasny, przejrzysty sposób. Może to też być po prostu odnośnik do Twojego sklepu online.
  • „Kontakt”: ułatw klientowi skontaktowanie się z Tobą poprzez wszystkie kanały komunikacji, które oczywiście możesz sprawnie obsłużyć.

Opcjonalnie:

  • „Opinie klientów”/„Portfolio”: w niektórych branżach najlepszą reklamą firmy są już wykonane realizacje i to, co mówią o nich klienci.
  • „Blog”: jeśli w Twoim biznesie bycie ekspertem odgrywa ważną rolę, regularne publikowanie wpisów związanych z charakterem działalności uwiarygodni firmę.

W przypadku mniejszych firm nierzadko doskonale sprawdzają się rozwiązania typu One Page. To po prostu jedna strona bez dodatkowych podstron, a nawigacja po niej odbywa się poprzez wybranie odpowiedniej pozycji w menu lub przewinięcie strony. Taka opcja jest wygodna na urządzeniach mobilnych, a jak podaje Statista, w 2021 roku blisko 73 proc. sprzedaży w sieci odbyło się właśnie poprzez smartfony.

Informacje na stronie WWW zawsze muszą być aktualne. Komunikat o promocji, która skończyła się trzy miesiące temu, ale wciąż jest widoczna, może skutecznie zrazić klienta do skorzystania z oferty.

3. W sieci bez własnej domeny firmowej ani rusz


Nieodłącznym elementem budowania profesjonalnego wizerunku firmy poprzez stronę internetową jest jej adres w sieci. Adres online, czyli nazwa domeny, powinien odpowiadać nazwie firmy. Innymi słowy, najlepiej gdy wygląda ona w ten sposób: nazwafirmy.pl. Z jednej strony taka domena czyni firmę łatwą do znalezienia w sieci (szczególnie gdy spełnia ona opisane powyżej reguły prostoty nazwy), z drugiej buduje obraz wiarygodnego, działającego legalnie podmiotu.

Własna domena to także możliwość kontaktu z klientem poprzez adres e-mail odpowiadający nazwie firmy i jej adresowi w sieci. Choć bardzo wiele firm używa do korespondencji elektronicznej prywatnych, darmowych kont e-mail, zdecydowanie bardziej efektywnym rozwiązaniem jest skrzynka we własnej domenie. Dlaczego?

Korzyści z e-maila we własnej domenie:

  • budowanie profesjonalnego wizerunku wiarygodnej firmy,
  • lepsza rozpoznawalność i zapamiętywalność Twojego adresu e-mail,
  • możliwość stworzenia adresów odpowiadających poszczególnym pracownikom i działom firmy, np. wysylki@nazwafirmy.pl, biuro@nazwafirmy.pl,
  • wygoda korzystania, więcej przestrzeni na dane i wyższy poziom bezpieczeństwa,
  • większy porządek w korespondencji – oddzielenie od maili prywatnych, mniej niechcianych wiadomości, np. spamu.

Co nie mniej ważne, zarówno posiadanie własnej strony WWW, jak i domeny oraz odpowiadającego jej adresu e-mail nie wymaga już ani dużych inwestycji, ani szerokiej wiedzy informatycznej. Na rynku istnieją gotowe usługi, łączące te rozwiązania w jeden prosty do zarządzania pakiet biznesowy. Jedną z nich jest Orange Office, która integruje usługi hostingowe z kreatorem stron internetowych. Orange Office daje również możliwość stworzenia własnego sklepu internetowego i systemu rezerwacji online, sprawdzi się więc w firmach różnych branż.

4. E-mail: prosty sposób na utrzymanie klienta


Profesjonalna komunikacja e-mail to oczywiście nie tylko odpowiedni adres. Pisząc do nas, klient powinien mieć wrażenie, że jego wiadomość zawsze będzie zauważona, dlatego warto ustawić automatyczne odpowiedzi wysyłane poza godzinami pracy firmy i informujące, kiedy wrócimy do niego z odpowiedzią.

Czasem warto również samemu robić pierwszy krok, by podtrzymać zainteresowanie klientów firmą. Po zgromadzeniu bazy adresów e-mail, których właściciele wyrazili zgodę na przesyłanie wiadomości, możesz prowadzić regularną wysyłkę newslettera, czyli treści mailowych o charakterze informacyjnym.

Jak wynika z 18. Ogólnopolskiego badania wykorzystania poczty elektronicznej przeprowadzonego przez SARE z Digitree Group, aż 57 proc. ankietowanych subskrybuje takie treści.

  • O czym możemy mówić w naszym firmowym newsletterze?
  • Nowe produkty w ofercie: poinformuj klientów o nowościach, ich wyjątkowych cechach i korzyściach, jakie mogą przynieść klientom.
  • Akcje promocyjne: każda nowa oferta specjalna to doskonała okazja do odświeżenia relacji z klientem.
  • Nowe artykuły: jeśli na stronie znajduje się blog, np. z poradami, każdy nowy wpis powinien być odpowiednio zakomunikowany.
  • Wiadomości branżowe i analizy rynkowe: są szczególnie wartościowe, gdy firma działa w modelu B2B. Informujesz tak klientów i partnerów, że trzymasz rękę na pulsie i jesteś na bieżąco z tym, co dzieje się na rynku.

5. Kontakt telefoniczny? Wciąż potrafi zrobić różnicę


Choć wydaje się, że w dzisiejszych czasach kluczową rolę odgrywa komunikacja elektroniczna, niezastąpioną pomocą w budowaniu wizerunku dbającej o klienta firmy może okazać się… telefon firmowy, i to niekoniecznie komórkowy. Jak wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej, aż 35,2 proc. przedsiębiorców jest zdania, że telefon stacjonarny ułatwia prowadzenie biznesu, a 28,7 proc. wskazuje, że tradycyjny numer zwiększa wiarygodność firmy.

Potwierdzają to również eksperci:

– Pomimo wzrostu popularności komunikacji internetowej numer stacjonarny wciąż nie stracił swojej roli w budowaniu identyfikacji firmy. Przedsiębiorca oferujący taką formę kontaktu zyskuje na wiarygodności, pokazując, że jego firma ma fizyczną siedzibę, przypisaną do konkretnego miejsca – przekonuje Michał Strojny, Starszy Kierownik Segmentu Marketingu i Rozwoju Urządzeń ICT w Orange Polska.

Jednak podobnie jak w przypadku e-maila, telefon stacjonarny to jedynie narzędzie dla firmy, a wszystko zależy od tego, jak go będziemy używać. Kontakt telefoniczny powinien być prosty i bezproblemowy. Klient ma szybko dodzwonić się do odpowiedniej osoby, która rozwiąże jego sprawę podczas jednej rozmowy telefonicznej. Jeśli zaś zadzwoni poza godzinami pracy firmy, ma otrzymać jasną informację, kiedy skontaktuje się z nim nasz pracownik.

Na szczęście, taki zakres obsługi nie wymaga już budowania osobnego działu w firmie. Rozwiązania takie jak Wirtualna Centralka Orange pozwalają obsługiwać połączenia tak, jak robią to duże firmy.

Wirtualna Centralka Orange pozwala:

  • zintegrować wszystkie telefony stacjonarne i komórkowe w jeden numer firmowy,
  • stworzyć wirtualną recepcję z komunikatami powitalnymi po polsku i angielsku,
  • łatwo przekierowywać połączenia do odpowiednich pracowników,
  • szybko rozbudowywać usługę w przypadku wzrostu firmy.

Ponadto Wirtualna Centralka Orange daje możliwość kontroli komunikacji firmowej dzięki raportom z połączeń nieodebranych czy ankietowaniu rozmówców w kwestii zadowolenia, a tym samym – efektywniejszą obsługę klienta.

I tak naprawdę to właśnie jest klucz do tworzenia wizerunku firmy, od której profesjonalizmu mogliby uczyć się rynkowi giganci: podejście do klienta. Pamiętajmy bowiem, że zrozumienie potrzeb konsumenta i dopasowanie do nich zarówno oferty, jak i sposobu komunikacji jest najlepszym sposobem na budowanie długotrwałych relacji.

O tym dowiesz się więcej z artykułu: Buduj relacje na lata, czyli 10 reguł dobrej komunikacji z klientem.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Czym jest infrastruktura pulpitów wirtualnych (VDI)?

    Czym jest infrastruktura pulpitów wirtualnych (VDI)?
    Czym jest infrastruktura pulpitów wirtualnych (VDI)?
    Firma online 1 października 2024

    Firma online

    Zależy Ci na standaryzacji środowisk komputerowych i zapewnieniu pracownikom zdalnego dostępu do zasobów? Infrastruktura pulpitów wirtualnych to rozwiązanie, które warto […]

  • Kreator stron WWW – bądź widoczny w sieci

    Kreator stron WWW – bądź widoczny w sieci
    Kreator stron WWW – bądź widoczny w sieci
    Firma online 18 września 2024

    Firma online

    Jak wynika z danych Eurostatu, własną stroną internetową może „pochwalić” się nieco ponad 67 proc. małych firm w Polsce. To ponad 10 […]

  • Rola sztucznej inteligencji w medycynie i opiece zdrowotnej

    Rola sztucznej inteligencji w medycynie i opiece zdrowotnej
    Rola sztucznej inteligencji w medycynie i opiece zdrowotnej
    Firma online 4 września 2024

    Firma online

    Technologia przenika każdy aspekt codziennego życia. Opieka zdrowotna i medycyna nie są wyjątkami. Jednym z najbardziej przełomowych osiągnięć jest rosnąca […]

  • Czym jest ślad cyfrowy w biznesie i jak nim zarządzać?

    Czym jest ślad cyfrowy w biznesie i jak nim zarządzać?
    Czym jest ślad cyfrowy w biznesie i jak nim zarządzać?
    Firma online 28 sierpnia 2024

    Firma online

    Cyfrowy ślad, czasami nazywany „cyfrowym cieniem”, to rezultat aktywności on-line każdej organizacji czy osoby. Obejmuje on wszelkie interakcje, treści i […]