Jak promować firmę, ale się nie zrujnować
Firma online 21 lipca 2022 3 minuty czytania

Jak promować firmę, ale się nie zrujnować

Współczesny konsument nie chce tracić czasu na reklamy produktów, które go nie interesują. Docenia za to marki, które dobrze odczytują jego potrzeby. Dlatego przyszłość należy do firm uznających, że najlepszą promocją firmy jest słuchanie klienta i wychodzenie naprzeciw jego potrzebom.


Firmy jeszcze nigdy nie miały tylu możliwości promocji swoich produktów i usług co teraz. Wciąż jednak najlepszą reklamą są zadowoleni klienci. Nie tylko wracają po więcej, lecz także polecają usługi swoim znajomym i nieznajomym w internecie. A taka promocja to prosta droga do sukcesu.

Utrzymuj klientów, zamiast szukać nowych

W branży marketingowej coraz trudniej jest wymyślić oryginalną kampanię reklamową. Te niestandardowe zwykle wymagają ogromnych nakładów finansowych, a przy tym nigdy nie ma gwarancji, czy znacząco przełożą się na sprzedaż. Jeśli nie dysponujemy nieskończonym budżetem na promocję, lepiej podejść do tematu od innej strony.

Zdobycie nowego klienta jest o wiele trudniejsze niż utrzymanie tego, który już kiedyś skorzystał z naszych usług. Przede wszystkim dlatego, że nie jest on już anonimowym konsumentem, do którego próbujemy dotrzeć, lecz konkretnym człowiekiem, którego dane mamy w swojej bazie. To zaś daje wiele możliwości ponownego nawiązania kontaktu.

Z historii wiemy, jaki produkt kupił, czy mieszka na wsi, czy w mieście, czasem również do której grupy wiekowej należy. Z takimi informacjami możemy tworzyć oferty, reklamy, a nawet wygląd sklepu internetowego dopasowane do potrzeb poszczególnych klientów. Tym samym zwiększyć sprzedaż, docierając do mniejszej grupy odbiorców, a więc i wydając mniej na promocję firmy.

Z danych QuarticON wynika, że dla 63 proc. konsumentów spersonalizowana oferta jest jedną z najważniejszych motywacji do decyzji zakupowych.

Nie zostawiaj nikogo bez odpowiedzi


Współczesny konsument niechętnie podchodzi do jednostronnych komunikatów wygłaszanych przez marki do wszystkich, niezależnie od tego, czy chcą ich słuchać, czy nie. Zdecydowanie bardziej ceni sobie firmy gotowe dopasować się do jego potrzeb i odpowiadać na jego pytania. I to niezależnie od tego, o której godzinie je zada

Niewiele biznesów może pozwolić sobie na utrzymanie zespołu gwarantującego 24-godzinną obsługę klienta. I to na tyle dużego, by oczekiwanie na rozmowę z konsultantem nie trwało godzinami. Tu z pomocą mogą przyjść chatboty. Choć jeszcze kilka lat temu miały one opinię niezbyt pomocnych nowinek technologicznych, dziś coraz więcej użytkowników dostrzega ich zalety i docenia firmy, które oferują taką możliwość kontaktu.

Z raportu Symetrii „Chatboty w Polsce” wynika, że:

  • niemal połowa użytkowników korzysta z botów, aby poznać ofertę firmy,
  • 36 proc. badanych oczekuje natychmiastowej odpowiedzi na swoje pytanie,
  • dla co piątego użytkownika chatboty stanowią najprostszy sposób komunikacji z firmą.

Chatboty to rozwiązanie, które sprawdzi się szczególnie, jeśli chcemy dotrzeć do młodszych grup konsumentów – milenialsów i pokolenia Z.

Zasada niepozostawiania klienta bez odpowiedzi nie ogranicza się jedynie do komunikacji online. Dzięki głosowym chatbotom można również zautomatyzować część telefonicznej obsługi klienta, na przykład dając możliwość automatycznego sprawdzenia statusu zamówienia lub ustawiając automatyczne komunikaty, które będą odtwarzane poza godzinami pracy biura.

Więcej o tych i podobnych rozwiązaniach usprawniających komunikację dowiesz się na naszej stronie.

Spersonalizuj komunikację i obniż koszty marketingu o 12 proc.


Czy można sprawić, by każdy klient czuł się potraktowany indywidualnie, i jeszcze na tym zaoszczędzić? Wbrew pozorom, tak. Takie możliwości dają narzędzia z zakresu Marketing Automation. Z danych firmy QuarticON wynika, że automatyzacja komunikacji z klientem może obniżyć koszty marketingu nawet o 12 proc.

Na podstawie zebranych o użytkowniku danych można generować spersonalizowane newslettery, przypomnienia, a nawet reklamy i podpowiedzi zakupowe na stronie sklepu. Tym samym, zamiast zapychać skrzynki niechcianymi mailami, możemy podtrzymywać kontakt z klientem w sposób, który nie będzie dla niego uciążliwy.

Wśród aktualnych trendów w zakresie automatyzacji marketingu, które pomogą przyciągnąć uwagę odbiorców, znajdują się między innymi:

  • newsletter na podstawie danych zaciągniętych z feedu RSS. Dzięki temu można np. ustalić zróżnicowane dla poszczególnych grup użytkowników terminy wysyłki albo indywidualne tematy wiadomości, uzależnione od poprzednich aktywności użytkownika,
  • live chat, dzięki któremu użytkownik może otrzymać natychmiastową pomoc w razie problemów podczas wypełniania formularza, co znacznie zmniejsza liczbę porzuconych w ostatniej chwili transakcji,
  • przypominanie o porzuconym koszyku za pośrednictwem wiadomości na Messengerze,
  • spersonalizowane dynamiczne e-maile dla nowych, stałych i powracających klientów z propozycjami powiązanych produktów, ankietami zadowolenia itp.
  • wysłanie mailingu z przypomnieniem i ofertą mniej więcej w czasie, gdy produkt powinien się kończyć, np. po miesiącu od zakupu. To dobry pomysł w przypadku w produktów takich jak np. kosmetyki czy karma dla zwierząt

Wspomniane rozwiązania mogą przynieść lepsze efekty niż niejedna kampania reklamowa. W świecie pełnym indywidualistów i tych, którzy lubią za takich uchodzić, to nie marka, ale konsument powinien być gwiazdą. Przyszłość należy więc do firm, które zrozumieją, że najlepszą promocją jest słuchanie klienta i wychodzenie naprzeciw jego potrzebom.

 

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci

    Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
    Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
    Firma online 29 listopada 2022

    Firma online

    Zbliża się koniec roku. Wszyscy wtedy chcą więcej sprzedawać w sieci, ale Ty możesz zrobić to lepiej niż inni. Wystarczy, że odpowiednio przygotujesz sklep internetowy, stworzysz […]

  • Outsourcing. 10 praktycznych porad, jak obniżyć wydatki w małej firmie

    Outsourcing. 10 praktycznych porad, jak obniżyć wydatki w małej firmie
    Outsourcing. 10 praktycznych porad, jak obniżyć wydatki w małej firmie
    Firma online 17 listopada 2022

    Firma online

    Pokusa kontrolowania każdego aspektu działalności firmy jest duża, warto jednak czasem jej się oprzeć. Outsourcing daje bowiem małym i średnim przedsiębiorstwom […]

  • Jak oszczędzać energię w małych firmach?

    Jak oszczędzać energię w małych firmach?
    Jak oszczędzać energię w małych firmach?
    Firma online 28 października 2022

    Firma online

    Jeśli optymalizując zużycie energii w firmie, możemy jednocześnie zauważalnie obniżyć rachunki, chronić środowisko naturalne i oszczędzać czas, nie ma żadnego powodu, by tego nie robić. Szczególnie […]

  • 7 kroków do oszczędności energii w dużej firmie

    7 kroków do oszczędności energii w dużej firmie
    7 kroków do oszczędności energii w dużej firmie
    Firma online 28 października 2022

    Firma online

    Przemyślana strategia oszczędzania energii w firmie może wpłynąć pozytywnie nie tylko na wysokość faktur za prąd, ale również na wydajność pracowników i na środowisko naturalne. Jak zbudować taką strategię […]