Dobra organizacja biura dla maksymalnej produktywności
Firma online 1 grudnia 2022 5 minut czytania

Dobra organizacja biura dla maksymalnej produktywności

Według agencji Eurostat przeciętna długość życia zawodowego Polaków wynosi 34 lata i 3 miesiące, czyli jedną trzecią życia. Nic więc dziwnego, że coraz więcej pracowników chce wykonywać służbowe obowiązki w możliwie najbardziej komfortowych warunkach. Aby je zapewnić, właściciele firm powinni znać zasady sprawnej i efektywnej organizacji biura.

CRM dla małych firm


Jeśli dobra organizacja biura kojarzy Ci się z uporządkowanym i wygodnym stanowiskiem pracy – po części masz rację. W praktyce jednak organizacja pracy i biura to coś więcej niż ergonomiczny fotel czy regulowane biurko.

Komfort oraz efektywność podczas wykonywania służbowych obowiązków można zwiększyć dzięki narzędziom CRM, które jednocześnie pozwalają na koordynację działań biznesowo-sprzedażowych. Nawet gdy firma dopiero zaczyna działalność, inwestycja w oprogramowanie CRM jest konieczna, jeśli chcesz budować trwałe relacje z klientami w przyszłości.

Wdrażając to rozwiązanie, zwiększysz sprzedaż, napędzisz rozwój biznesu i zapewnisz kontrahentom wyjątkowe doświadczenia. Niektóre narzędzia zawarte w oprogramowaniu CRM pozwalają również zarządzać projektami, automatyzować procesy, tworzyć raporty, a nawet promować firmę w internecie. Choć samo oprogramowanie nie wystarczy dla sprawnego funkcjonowania biura, to generowane przez nie korzyści są nieocenione.

Zanim wdrożysz oprogramowanie CRM, najpierw powinieneś zastanowić się, czy organizacja stanowiska pracy biurowej jest dopasowana do wykonywanych czynności i ich charakteru. Ma to znaczenie niezależnie od tego, czy pracownicy wykonują obowiązki z domu, czy też stacjonarnie. Jednak w tym drugim przypadku to właśnie Ty jesteś odpowiedzialny za zapewnienie podwładnym odpowiednich warunków na czas pracy.

Organizacja stanowiska pracy biurowej


Jeśli chcesz, aby produktywność była priorytetem, tylko właściwa organizacja biura firmy może to zapewnić. Jak ją osiągnąć? Przygotowaliśmy garść praktycznych porad!

Biurko

Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia, odpowiednia postawa poprawia samopoczucie i jest niezbędna w przypadku długiej i ciężkiej pracy – zwłaszcza umysłowej. W związku z tym warto zapewnić swoim pracownikom biurka, które mają szereg ergonomicznych funkcji, np. regulację wysokości.

Umieszczenie monitora na wysokości oczu jest lepsze dla kręgosłupa i wzroku, a także dla produktywności. Ważne jest również, aby na biurku było wystarczająco dużo miejsca, niezależnie od rodzaju wykonywanej pracy. Jeśli jest ono zbyt ciasne i brakuje na nim miejsca, aby pomieścić stosy dokumentów i urządzenia takie jak drukarka, monitor i laptop, produktywność pracowników spada.

Fotel

Znaczenie mebli w biurze nie kończy się tylko na wygodzie. Ich rola w produktywności pracowników i sprawnym funkcjonowaniu miejsca pracy jest szersza, niż mogłoby się wydawać. Szczególnie duże znaczenie ma odpowiedni fotel, który powinien:

  • być stabilny i umożliwiać użytkownikowi wygodną pracę,
  • mieć regulowaną wysokość,
  • mieć oparcie z regulacją wysokości i nachylenia.

Ważne jest również to, aby szerokość siedziska nie była większa niż szerokość bioder osoby z niego korzystającej. Dla zwiększenia komfortu pracy możesz wyposażyć wszystkie stanowiska w podnóżek, który w znacznym stopniu może przyczynić się do zmniejszenia u pracowników ryzyka problemów występujących w dolnym odcinku kręgosłupa.

Oświetlenie

Dobra organizacja biura musi uwzględniać również właściwe oświetlenie. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. pracodawca ma obowiązek zapewnienia pracownikom biurowym dwóch źródeł światła:

  • sztucznego,
  • naturalnego

Podstawową zasadą jest łączenie pośredniego światła w pomieszczeniu ze światłem bezpośrednim padającym przez otwory okienne. Idealne oświetlenie stanowiska pracy pomoże Twoim pracownikom zachować czujność, kreatywność, energię i odpowiedni stan umysłu, aby dać z siebie 100 proc. każdego dnia.

Układ źródeł światła powinien zapewniać równomierne oświetlenie całej przestrzeni biurowej. Dla dużych, otwartych środowisk biurowych najlepszym rozwiązaniem są żarówki fluorescencyjne lub diody elektroluminescencyjne (LED), które są tańsze w eksploatacji i mają dłuższą żywotność w porównaniu z żarówkami jarzeniowymi.

Ponadto warto wyposażyć każde stanowisko pracy w lampę stojącą o jasności nie większej niż 300 luksów. Organizując stanowiska pracy biurowej, pamiętaj także o tym, aby sprzęt komputerowy i biurka były ustawione tyłem do okien – pozwoli to Twoim pracownikom uniknąć nieprzyjemnego efektu oślepienia.

Organizacja przestrzeni biurowej


Sposobem na osiągnięcie produktywności oraz zapewnienie przyjaznej atmosfery współpracy i swobodnej interakcji w miejscu pracy jest dobra organizacja przestrzeni biura. Konfigurowanie otwartych stanowisk może być bardziej atrakcyjne dla pracowników, jeśli zastosujesz jasne i żywe kolory.

Również jednolity zestaw mebli w holu czy strefie obiadowej wpływa na komfort i satysfakcję pracowników. Duży, wąski stół z większą liczbą krzeseł umożliwi dzielenie się pomysłami i sprawniejszą komunikację podczas lunchu.

Kluczową kwestią w kontekście organizacji przestrzeni biura firmy jest również promowanie aktywności fizycznej i zapewnienie pracownikom miejsca, w którym będą mogli odpocząć czy zadbać o ruch po 8-godzinnej zmianie.

Nie musisz od razu inwestować w siłownię – wystarczy, że zakupisz podstawowe zestawy do ćwiczeń (np. stoły do ping-ponga, piłkarzyki, tarcze do lotek itp.). Nawet niewielka aktywność fizyczna w ciągu dnia sprawi, że wydajność pracowników firmy w biurze wzrośnie. Dzięki regularnemu ruchowi znacznie zmniejszy się absencja chorobowa.

Planowanie dnia oraz tygodnia


Planowanie spotkań i organizacja dnia są bardzo ważnym aspektem codziennej pracy. Poświęcenie od pięciu do dziesięciu minut na sporządzenie listy rzeczy do zrobienia w formie papierowej lub cyfrowej usprawni pracę.

Mając wgląd do kalendarza, unikniesz ryzyka pominięcia ważnego spotkania biznesowego czy też potrzeby wprowadzania drastycznych zmian w grafiku. Pomoże to Tobie oraz Twoim pracownikom zachować jasne wyobrażenie o swoich celach. Planowanie dnia oraz tygodnia to tylko jeden z kroków do poprawy produktywności. Dla efektywnej organizacji pracy kluczowe jest także:

  • ograniczenie wielozadaniowości,
  • robienie 15-minutowych przerw,
  • zidentyfikowanie czynników rozpraszających uwagę i wyeliminowanie ich,
  • utrzymywanie porządku w miejscu pracy,
  • wprowadzenie równowagi pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym (work-life balance).

Narzędzia online do organizacji pracy biura


Dobra organizacja pracy i biura nie kończy się na zapewnieniu pracownikom odpowiednio oświetlenia, ergonomicznych mebli czy dostępu do przestrzeni rekreacyjnej. Istnieje szereg różnych aplikacji i narzędzi online stworzonych w celu optymalizacji wykonywania codziennych zadań biurowych. Z większości z nich można korzystać bezpłatnie na różnych urządzeniach – zarówno stacjonarnych, jak i przenośnych. Inne udostępniane są w ramach subskrypcji (rocznej lub miesięcznej).

Kalendarz

Kalendarze cyfrowe są niezbędne w planowaniu spotkań, obliczaniu czasu spędzonego na określonych czynnościach, a także przypominaniu o ważnych wydarzeniach. Korzystanie z nich to kolejny krok do efektywnej organizacji pracy w biurze. Na rynku istnieje wiele aplikacji, które pomagają połączyć potrzeby związane z zarządzaniem projektami i kalendarzem w jednym pulpicie nawigacyjnym. Najpopularniejsze z nich to:

  • Kalendarz Google,
  • Calendly,
  • Doodle,
  • Outlook Customer Manager.

E-mail

Asystent poczty to oprogramowanie do zarządzania pocztą e-mail, integrujące narzędzia ułatwiające zarządzanie, sortowanie, organizowanie i wysyłanie wiadomości. Najpopularniejszą aplikacją tego typu jest Gmail od Google, jednak wielu producentów oferuje dużo bardziej rozbudowane narzędzia dedykowane firmom, takie jak:

  • Front,
  • Moosent,
  • Microsoft Outlook,
  • SaneBox.

Komunikator wewnętrzny

Jeszcze kilkanaście lat temu jedynymi sposobami komunikacji wewnętrznej były e-maile lub rozmowy telefoniczne. Obecnie powstaje coraz więcej komunikatorów wewnętrznych, których działanie wykracza poza zwykłą wymianę wiadomości.

Ich zadaniem jest zapewnienie narzędzi, dzięki którym zespół może być ogólnie bardziej wydajny. Firmy mogą inwestować we własne oprogramowanie do komunikacji, jak również skorzystać z rozwiązań zewnętrznych dostawców usług w chmurze. Najpopularniejsze aplikacje do komunikacji biznesowej to:

  • Slack,
  • ClickUp,
  • Microsoft Teams,
  • Stack Overflow.

Lista zadań to-do

Listy zadań to-do to proste w użyciu aplikacje umożliwiające organizację pracy w różnych widokach, takich jak lista, siatka, kalendarz i tablica. Możesz przypisywać terminy, ustawiać statusy, nadawać priorytety oraz przydzielać zadania/projekty poszczególnym członkom zespołu. Oto niektóre z najlepszych narzędzi do tworzenia listy zadań:

  • Todoist,
  • Trello,
  • Google Tasks,
  • Microsoft To Do.

CRM

System CRM (Customer Relationship Management) to oprogramowanie integrujące funkcjonalności wszystkich powyższych narzędzi. W ramach CRM Twoi pracownicy mogą więc planować spotkania, wysyłać spersonalizowane wiadomości e-mail, komunikować się między sobą, ale nie tylko. System CRM umożliwia automatyzację i integrację wszystkich działań sprzedażowych, marketingowych i obsługi klienta. Dzięki temu rozwiązaniu praca jest wydajniejsza i bardziej efektywna.

CRM w organizacji pracy biurowej


Szukasz programu pomocnego w organizacji pracy biurowej w małej firmie? Odpowiedzią jest CDXP – kompleksowy system zarządzania relacjami z klientami (CRM) od Orange opracowany wspólnie z firmą QuarticOn, który wchodzi w skład większego pakietu usług dla e-commerce. Największe korzyści z wdrożenia go w Twojej organizacji obejmą:

  • szybszą obsługę klienta,
  • możliwość tworzenia strategii marketingu ukierunkowanego,
  • lepszą i wydajniejszą współpracę,
  • zwiększenie dochodów,
  • zarządzanie lejkiem sprzedażowym,
  • dostęp do szczegółowych danych analitycznych i raportów.

Wypróbuj już teraz rozbudowany program, dzięki któremu organizacja pracy i zarządzanie procesami biznesowymi będą prostsze niż do tej pory!

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Wywiad. Aplikacje – czy są niezbędne w biznesie?

    Wywiad. Aplikacje – czy są niezbędne w biznesie?
    Wywiad. Aplikacje – czy są niezbędne w biznesie?
    Firma online 5 grudnia 2023

    Firma online

    Aplikacje zdominowały każdą dziedzinę biznesu.  Pojawiają się dosłownie wszędzie – w komputerze, smartfonie, tablecie, samochodzie, a nawet w lodówce. Jest […]

  • Wykorzystanie technologii 3D w biznesie

    Wykorzystanie technologii 3D w biznesie
    Wykorzystanie technologii 3D w biznesie
    Firma online 23 listopada 2023

    Firma online

    Technologia 3D to nie tylko druk, ale także skanowanie, modelowanie, wizualizacja i symulacja. Pozwala ona na tworzenie i testowanie nowych […]

  • Microsoft Teams Rooms – gotowy na każde spotkanie

    Microsoft Teams Rooms – gotowy na każde spotkanie
    Microsoft Teams Rooms – gotowy na każde spotkanie
    Firma online 10 listopada 2023

    Firma online

    Rosnące zapotrzebowanie na narzędzia do pracy zdalnej sprawiło, że zwiększyło się również zainteresowanie sprzętem wideokonferencyjnym. Certyfikowane urządzenia firmy Yealink należą […]

  • Jak technologia zmienia doświadczenie zakupów offline i online?

    Jak technologia zmienia doświadczenie zakupów offline i online?
    Jak technologia zmienia doświadczenie zakupów offline i online?
    Firma online 7 listopada 2023

    Firma online

    Branża detaliczna przechodzi głęboką transformację. Napędzana jest przez zmieniające się oczekiwania klientów, rozwój technologii oraz wzrost konkurencyjności. Klienci wymagają wygody […]