Aplikacje hybrydowe, progresywne i natywne: które z nich są lepsze?
Urządzenia mobilne odpowiadają za około połowę całego światowego ruchu internetowego. W związku z tym priorytetowym wyzwaniem dla organizacji staje się wdrożenie aplikacji mobilnej, która zwiększy przychody, a tym samym usprawni procesy biznesowe. Pod względem technicznym wyróżnia się aplikacje natywne, hybrydowe i progresywne. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Czym jest aplikacja mobilna?
Według najprostszej definicji aplikacja mobilna to oprogramowanie przeznaczone do działania na urządzeniu mobilnym, takim jak smartfon lub tablet. Zostało stworzone z myślą o dostarczaniu użytkownikom usług podobnych do tych dostępnych na komputerach osobistych. Współcześnie projektowane aplikacje wyróżniają się coraz większą responsywnością oraz niemal nieograniczoną funkcjonalnością.
Najprostszy podział aplikacji obejmuje:
- Aplikacje-gry: mobilne odpowiedniki komputerowych gier wideo; należą do najpopularniejszych typów aplikacji. Stanowią jedną trzecią wszystkich pobrań ze sklepów mobilnych i trzy czwarte wszystkich wydatków konsumenckich.
- Aplikacje zwiększające produktywność: koncentrują się na poprawie wydajności biznesowej poprzez ułatwienie różnych zadań, takich jak wysyłanie wiadomości e-mail, śledzenie postępu prac, współpraca przy projektach czy zdalna komunikacja.
- Aplikacje związane ze zdrowiem, rozrywką, stylem życia i bieżącymi informacjami: coraz bardziej popularne, obejmują wiele aspektów osobistego stylu życia i kontaktów towarzyskich, takich jak randki, komunikacja w mediach społecznościowych, a także udostępnianie (i oglądanie) filmów.
- Aplikacje do handlu mobilnego: mogą być używane zarówno do kupowania oraz sprzedawania (Allegro, OLX), jak i rezerwowania biletów i noclegów (Booking) czy zamawiania przejazdów (Uber, Bolt).
Aplikacje natywne vs hybrydowe vs progresywne: koncepcje i różnice
Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie, która aplikacja sprawdzi się w Twojej firmie. Wiele zależeć będzie od wielkości organizacji, branży, w której działasz, a także indywidualnych potrzeb w zakresie komunikacji z kontrahentami.
Aplikacje natywne
Aplikacje natywne to te, które są zaprojektowane dla określonego systemu operacyjnego. W zależności od docelowej platformy tworzy się je w innych językach:
- Swift/Objective-C (dla systemu iOS),
- Kotlin i Java (w przypadku Androida).
Kiedy inwestujesz w tworzenie natywnych aplikacji mobilnych, otrzymujesz aplikację, która reaguje na system operacyjny i współdziała z wbudowanymi funkcjami urządzenia, takimi jak aparat, GPS, czytnik linii papilarnych itp. Wysoka responsywność gwarantuje, że użytkownicy otrzymają aplikację o bardzo niskiej krzywej uczenia się, która oferuje wysoce intuicyjne doświadczenie.
Czas związany z wprowadzeniem ich na rynek może się wydłużyć w związku z odmienną polityką różnych sklepów z aplikacjami.
Aplikacje hybrydowe
Aplikacje hybrydowe to takie, które zostały opracowane przy użyciu jednego języka kodu dla wielu platform. Oznacza to, że otrzymujesz aplikację działającą zarówno na Androidzie, jak i iOS. Aplikacje hybrydowe mają wspólny rdzeń, wyglądają identycznie na wszystkich systemach operacyjnych i oferują taką samą funkcjonalność, w związku z czym próg wejścia jest bardzo niski. Podobnie jak w przypadku natywnych, aplikacje hybrydowe są pobierane ze sklepów z aplikacjami i wymagają regularnych aktualizacji.
Największą zaletą aplikacji hybrydowych jest to, że proces ich tworzenia jest wysoce opłacalny. Nie trzeba tworzyć dwóch wersji oprogramowania dla wszystkich platform mobilnych z osobna. Mocnym punktem tego rozwiązania jest również wszechstronność – możesz osiągnąć wysoki poziom interakcji z różnymi urządzeniami za pomocą wtyczek stworzonych z myślą o określonym systemie operacyjnym.
Aplikacje hybrydowe mają również wady. Są to m.in.: ograniczony interfejs użytkownika oraz brak możliwości pełnego wykorzystania ich potencjału (np. z uwagi na rygorystyczne wymagania dotyczące przetwarzania danych w niektórych branżach). Mimo to rozwiązanie hybrydowe jest świetną opcją dla wchodzących na rynek start-upów, które chcą zainteresować inwestorów i klientów swoim produktem.
Aplikacje progresywne
Aplikacja progresywna (PWA), zwana również webową (internetową), to nic innego jak oprogramowanie dostępne z poziomu przeglądarki. Od natywnych i hybrydowych różni się przede wszystkim tym, że nie wymaga korzystania z zasobów sprzętowych. Nie jest instalowana bezpośrednio na urządzeniu, a na serwerze, z którym użytkownik nawiązuje połączenie zdalnie – z dowolnego miejsca na świecie.
Flagowymi przykładami PWA są serwisy:
- com,
- com,
- google.com,
- com,
- com.
Dużym atutem aplikacji PWA jest to, że nie wymagają manualnych aktualizacji. Ponadto działają poprawnie zarówno na komputerach, laptopach, tabletach, jak i smartfonach – nawet tych starszych. Warto jednak pamiętać, że do pełnej obsługi aplikacji progresywnych jest potrzebne stabilne połączenie internetowe, które dodatkowo powinno być odpowiednio zaszyfrowane. Niektóre aplikacje progresywne mogą pracować w trybie offline, jednak w ograniczonym zakresie.
Powinieneś rozważyć wdrożenie PWA, jeśli:
- chcesz zwiększyć świadomość marki i poprawić wyniki SEO,
- masz klientów dokonujących zakupów z urządzeń mobilnych,
- musisz poprawić szybkość witryny i ogólną wydajność,
- chcesz zapewnić klientom płynne UX na wszystkich urządzeniach.
Tworzenie aplikacji mobilnych – co musisz wiedzieć?
Proces tworzenia aplikacji mobilnej rozpoczyna się od określenia celu biznesowego. Ważnym krokiem jest przeanalizowanie swoich możliwości i oczekiwań. Najważniejsze pytania, na które powinieneś sobie odpowiedzieć, to:
- Jaka jest Twoja grupa docelowa i jakie są potrzeby konsumentów?
- Jak szybko musisz wdrożyć aplikację?
- Czy aplikacja wymaga zaawansowanych funkcji?
- Jakim budżetem dysponujesz?