Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?
Firma online 12 kwietnia 2021 3 minuty czytania

Zakupy w internecie. Co zmiana nawyków zakupowych oznacza dla firm?

W 2020 roku powstało ok. 12 tysięcy witryn e-commerce. Szybki rozwój, który obserwujemy, to równocześnie szansa i wyzwanie dla przedsiębiorców.

Nawyki zakupowe Polaków zmieniają się dynamicznie pod wpływem obostrzeń pojawiających się w związku z pandemią. Robimy więcej zakupów w internecie, chętniej korzystamy z promocji, ostrożniej podchodzimy do wydawania pieniędzy. Część branż, tak jak branża gastronomiczna, stanęła przed wyborem – przejście na online albo zawieszenie działalności.

Internetowe usługi wdrożyli lekarze, rehabilitanci, trenerzy personalni, nauczyciele języków i wiele innych grup zawodowych, które przed wybuchem pandemii nie rozważały takiej formy prowadzenia działalności. Czy są to jedynie chwilowe zmiany, czy też trendy zakupowe, które zostaną z nami na dłużej, również wtedy, gdy znikną ograniczenia? Socjologowie i psychologowie przewidują, że doświadczenie pandemii może wpłynąć na nasze podejście do życia i nawyki. Zmiany i usprawnienia wprowadzone w okresie pandemii zapewne nie opuszczą nas tak szybko.

Przemyślane zakupy w internecie

Badania* pokazują, że odkąd wybuchła pandemia, Polacy obawiają się o swoją sytuację finansową i z lękiem patrzą w przyszłość. Dlatego też zamierzają z większą ostrożnością podchodzić do kwestii zakupów i żyć oszczędniej. W pierwszej kolejności konsumenci rezygnują z wydatków, które nie są konieczne, są też bardziej skłonni do szukania promocji i okazji. A gdzie będą ich szukać?

Oczywiście w internecie. To w sklepach online, mediach społecznościowych i porównywarkach cenowych najłatwiej można zorientować się w ofertach i wybrać te najkorzystniejsze. I coraz więcej klientów oczekuje, że będą mogli nabyć niemal wszystkie potrzebne im produkty i usługi bez wychodzenia z domu. Wzrost zainteresowania zakupami w sieci to wyzwanie zarówno dla firm, które jeszcze nie mają sklepu online, jak i dla tych, które już je prowadzą.

Co mówią statystyki? Czyli o trendach w e-commerce

Popularność handlu elektronicznego wzrastała z roku na rok od dłuższego czasu. Nikt nie spodziewał się jednak takiego skoku, jaki przyniósł rok 2020. W tym czasie w Polsce zarejestrowano ok. 12 tysięcy witryn e-commerce, a wszystkich aktywnych witryn na początku 2021 roku było ok. 44 tysięcy – o 21,5 proc. więcej niż rok wcześniej.

O skali tego zjawiska może świadczyć fakt, że sprzedaż na platformie Shoper wzrosła w tym czasie o 110 proc. Zakupy online robi już 73 proc. internautów. W tym tak pechowym dla wielu branż roku wartość rynkowa e-commerce wyniosła ok. 100 mld zł (źródło wszystkich danych: Orange). Dla przedsiębiorców może oznaczać to wzrost sprzedaży, ale również większą konkurencję. I to zarówno ze strony lokalnych biznesów, jak i dużych międzynarodowych platform.

Rosnące oczekiwania klientów

Wzrost liczby dostępnych usług online oznacza, że nie wystarczy już samo posiadanie opcji zakupów online. Sklepy prześcigają się w zmniejszeniu do absolutnego minimum czasu realizacji zamówień i oferują pełną gamę sposobów płatności i dostawy. Jeśli klient przyzwyczaił się do odbierania przesyłek z paczkomatu, może nie mieć ochoty, aby to zmieniać.

Będzie wolał poszukać firmy oferującej formę odbioru zamówienia, która mu odpowiada, niż iść na pocztę, jeśli nie ma na to ochoty. Szczególnie w niepewnym okresie pandemii, gdy niemalże z dnia na dzień mogą zmienić się ograniczenia dotyczące przebywania w przestrzeni publicznej.

Również jeśli chodzi o funkcjonowanie samej witryny online, oczekiwania klientów, mających dostęp do wielu konkurencyjnych usług, są coraz większe. Nie chcą tracić czasu na zbyt wolno ładujących się stronach, na których produkty opisane są w nieczytelny sposób lub nie da się ich znaleźć, wpisując proste hasła w wyszukiwarce . W przeciwieństwie do przyciągających wzrok witryn w sklepach stacjonarnych, klienci e-commerce nie docenią zawiłych, oryginalnych kreacji i intrygujących dodatków.

Tu liczy się efektywność i przejrzystość. Proces zakupowy powinien przebiegać gładko i sprawnie – każda napotkana po drodze przeszkoda może łatwo zakończyć się zamknięciem zakładki. Taką przeszkodę może również stanowić brak mobilnej wersji sklepu.

W 2020 roku 10 proc. elektronicznych zakupów dokonano właśnie na urządzeniach mobilnych (źródło: Orange). I należy spodziewać się, że ten udział będzie wzrastał, tak jak z roku na rok zwiększa się czas korzystania z internetu na smartfonach.

Jeśli chcesz nadążyć za zmianami nawyków zakupowych klientów i poznać możliwości rozwoju e-commerce, jakie daje Orange dla Firm, odwiedź : orange.pl/duze-firmy/e-commerce

Oceń artykuł

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Popularne tagi

Tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Automatyzacja procesów biznesowych – klucz do lepszego funkcjonowania firmy

    Automatyzacja procesów biznesowych – klucz do lepszego funkcjonowania firmy
    Automatyzacja procesów biznesowych – klucz do lepszego funkcjonowania firmy
    Firma online 21 września 2023

    Firma online

    Pracownicy wielu przedsiębiorstw często nie zdają sobie sprawy, że całymi dniami wykonują różne czynności automatycznie lub prawie automatycznie, według ściśle […]

  • Sieci mesh – nowoczesne sieci bezprzewodowe

    Sieci mesh – nowoczesne sieci bezprzewodowe
    Sieci mesh – nowoczesne sieci bezprzewodowe
    Firma online 19 września 2023

    Firma online

    Jeden samodzielnie działający router nie spełni wszystkich potrzeb. Wystarczy większa przestrzeń biurowa, aby tworzyły się miejsca bez dostępu do internetu […]

  • Jak Web 3.0 zmieni biznes w sieci?

    Jak Web 3.0 zmieni biznes w sieci?
    Jak Web 3.0 zmieni biznes w sieci?
    Firma online 6 września 2023

    Firma online

    Stoimy u progu kolejnej rewolucji technologicznej, obejmującej rozwój AI, uczenia maszynowego, przetwarzania języka naturalnego i technologii blockchain. Te czynniki napędzają […]

  • Fundusze unijne szansą na cyfryzację polskich przedsiębiorstw

    Fundusze unijne szansą na cyfryzację polskich przedsiębiorstw
    Fundusze unijne szansą na cyfryzację polskich przedsiębiorstw
    Firma online 22 sierpnia 2023

    Firma online

    Unia Europejska stwarza polskim przedsiębiorstwom szereg możliwości na pozyskanie dofinansowania z przeznaczeniem na cyfrową transformację. Mogą na nie liczyć projekty […]