Jak oszczędzać energię w małych firmach?
Firma online 28 października 2022 5 minut czytania

Jak oszczędzać energię w małych firmach?

Jeśli optymalizując zużycie energii w firmie, możemy jednocześnie zauważalnie obniżyć rachunki, chronić środowisko naturalne i oszczędzać czas, nie ma żadnego powodu, by tego nie robić. Szczególnie jeśli efekty można osiągnąć niewielkim nakładem sił i środków. Jak to robić dowiesz się w artykule z cyklu „Nie trać energii w biznesie”.


Pośród wielu elementów, które składają się na prowadzenie biznesu, można czasem zapomnieć o tych podstawowych – takich jak energia elektryczna w firmie, która to wszystko zasila. Tymczasem szacuje się, że rachunki za prąd mogą stanowić od 20 do 40 proc. kosztów prowadzenia działalności. Optymalizacja zużycia energii może zatem zauważalnie wpłynąć na kondycję finansową całej firmy.

Wojciech, który jest właścicielem firmy transportowej, nie ukrywa, że odczuwa konsekwencje wzrostu cen.

– W naszej branży oczywiście najmocniej odczuliśmy podwyżki cen paliwa i niestety w tym zakresie niewiele można zmienić. Część kosztów musieliśmy przerzucić na klientów, ale szukamy też oszczędności tam, gdzie to tylko możliwe. Na szczęście już wcześniej zdecydowaliśmy się na instalację fotowoltaiczną w siedzibie naszej firmy. Nie wiem, czy dzisiaj bym się odważył na taką inwestycję, więc dobrze, że zrobiliśmy to rok temu, bo już teraz widzę, że było warto. Dla mnie to ogromna ulga, że nie czekają nas żadne przykre niespodzianki, przynajmniej jeśli chodzi o rachunki za prąd. Ale słyszę, jakie podwyżki dostają niektórzy z moich partnerów biznesowych, i nie zazdroszczę.

Małymi krokami do dużych oszczędności energii w firmie


Istnieje wiele możliwości zoptymalizowania zużycia energii w przedsiębiorstwie. Duże przedsiębiorstwa coraz częściej podchodzą do tematu w sposób kompleksowy, decydując się na instalacje fotowoltaiczne i systemy monitoringu zużycia energii (Building Management System).

W przypadku firm z sektora MŚP przeważnie nie trzeba zaczynać od tak kosztownych inwestycji. Nawet niewielkie zmiany codziennych nawyków i uważniejszy dobór sprzętu biurowego mogą bowiem przynieść odczuwalne zmiany.

Oto 5 prostych kroków, które sprawią, że otwieranie kopert z rachunkami nie będzie więcej groziło stanem przedzawałowym.

Krok 1. Wyłącz tryb czuwania


Urządzenia, które pozostają podłączone do prądu nawet wówczas, gdy z nich nie korzystamy, wciąż pobierają prąd. Jak dużo?

W ciągu 60 minut zużycie energii przez jedno urządzenie w trybie stand by wynosi ok. 0,035 kWh, zaś koszt 1 kWh to obecnie ok. 0,77 zł.

Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to niewiele. Wystarczy jednak pomnożyć te wartości przez liczbę wszystkich urządzeń w firmie. Większość biur jest wyposażona przynajmniej w dwa komputery, drukarkę, czajnik elektryczny, ekspres do kawy i mikrofalówkę. Zwykle urządzeń jest jednak znacznie więcej. A przy obecnych cenach każde z nich, pozostawione w trybie czuwania poza godzinami pracy i w dni wolne, rocznie wygeneruje koszty rzędu kilkuset złotych. I będą to pieniądze wydane całkowicie niepotrzebnie.

Krok 2. Korzystaj z listew zasilających


Wyjmowanie wtyczek z gniazdek po skończonej pracy może oszczędzić firmie zbędnych wydatków. Jednak w pośpiechu, który nieraz towarzyszy nam na koniec dnia, łatwo jest o tym zapomnieć. Szczególnie jeśli trzeba odłączyć od prądu kilkanaście różnych urządzeń.

Wprawdzie trwa to chwilę, lecz przynajmniej na początku wielu z nas może wydać się niewygodne i uciążliwe. Dlatego warto ułatwić sobie ten proces, korzystając z listew zasilających. Wówczas wystarczy na koniec dnia wcisnąć kilka przycisków, by wyeliminować zbędny pobór prądu i wszelkie wymówki.

Krok 3. Ogranicz drukowanie dokumentów


Współczesne technologie dają nam narzędzia, które z powodzeniem zastępują wiele papierowych dokumentów. I choć przyzwyczajenie do wydruków może być silne, czasem warto z nim zawalczyć. W ten sposób zmniejszamy bowiem zarówno zużycie prądu, jak i papieru, co prowadzi do podwójnych oszczędności w firmie. Nie mówiąc już o oszczędności zasobu, którego nikt nigdy nam nie zwróci, czyli naszego czasu.

Żeby zawierać umowy, nie musimy ich drukować. Na rynku dostępne są narzędzia, które umożliwiają w pełni elektroniczne podpisywanie i przechowywanie dokumentów. Również papierowe faktury i rachunki można zastąpić ich cyfrowymi odpowiednikami, a coraz więcej spraw urzędowych da się załatwić online w systemie ePUAP. Dodatkowo przechowywanie elektronicznych dokumentów i zarządzanie nimi jest o wiele wygodniejsze.

Krok 4. Wymień źródła światła


Energooszczędne żarówki dla firm stają się standardem, zarówno jeśli chodzi o gospodarstwa domowe, jak i siedziby firm. Nic dziwnego, gdyż pozwalają one zmniejszyć pobór prądu prawie o 80 proc. w stosunku do tych tradycyjnych. Jednak prawdziwą przyszłością w tej dziedzinie jest oświetlenie LED. Jego wymiana wiąże się z pewnymi kosztami, gdyż wymaga montażu nowych lamp.

Jednocześnie włożone w to środki mogą szybko się zwrócić. A jeśli i tak czeka nas inwestycja w oświetlenie w firmie, warto od razu postawić na lampy LED, których eksploatacja będzie o wiele tańsza.

Krok 5. Zwróć uwagę na klasę energetyczną urządzeń


Jeśli planujesz zakup nowego sprzętu do firmy, jednym z kryteriów wyboru powinna być jego klasa energetyczna. Sprawdzimy ją w prosty sposób, dzięki oznaczeniom, które producenci sprzętu elektrycznego są zobowiązani stosować.

Największą efektywność energetyczną zapewniają te oznaczone literkami od A do D. Przy zakupie będą zapewne nieco droższe niż urządzenia sklasyfikowane jako E, F lub G, lecz koszty ich eksploatacji są zdecydowanie niższe. Stopniowo, w miarę bieżących potrzeb, zastępując kolejne sprzęty takimi, które zapewniają dużą efektywność energetyczną, mamy szansę całkowicie zoptymalizować zużycie prądu w firmie.

Optymalizacja zużycia energii w firmie dla zaawansowanych


Z raportu Polskiego Instytutu Energetyki wynika, że w ciągu ostatnich miesięcy w co piątej firmie wzrósł poziom inwestycji. Wiele z nich zdecydowało się na modernizacje, które pozwolą na obniżenie kosztów prowadzenia biznesu pomimo wzrostu cen.

Niemal połowa średnich biznesów wdrożyła już technologie ograniczające koszty energii. Inwestycje w tym zakresie czynią również małe firmy (37 proc.) i mikroprzedsiębiorstwa (28 proc.).

Polscy przedsiębiorcy są więc zainteresowani długofalowymi działaniami i poszukują innowacyjnych rozwiązań, które mogą zaprocentować w czasach kryzysu. Oto kilka obszarów, w których modernizacja może przynieść najwięcej korzyści.

1. Wentylacja


Szacuje się, że wentylacja w firmie zużywa ok. 10 proc. energii elektrycznej. Ten procent może być jeszcze większy, jeśli korzystamy z klimatyzacji. Związane z tym koszty można obniżyć, modernizując system. Ważny jest wybór wysoko wydajnego wentylatora o rozmiarze odpowiednim dla naszego pomieszczenia. W tym przypadku większy wcale nie musi być lepszy.

Dobrze zaprojektowany i wykonany system wentylacji w firmie należy też prawidłowo eksploatować. Jednym z najważniejszych parametrów jest natężenie przepływu powietrza. Większość instalacji nie musi przez cały czas pracować na maksymalnych obrotach. A zmniejszając przepływ powietrza o 20 proc., możemy obniżyć zużycie energii przez wentylator nawet o połowę.

2. Ogrzewanie


O ile w okresie letnim najwięcej energii zużywa klimatyzacja, w sezonie zimowym wzrastają wydatki w firmie na ogrzewanie. Zminimalizujemy je, inwestując w termomodernizację. Jeśli nie jesteśmy właścicielami budynku i nie możemy sami decydować o jego ociepleniu, warto przynajmniej wymienić okna.

Jeśli są nieszczelne, powodują utratę nawet jednej czwartej ciepła. Różnicę odczujemy również, wymieniając stare grzejniki. Tam, gdzie to możliwe, dobrym pomysłem może być ogrzewanie podłogowe. Według szacunków pomaga ono obniżyć rachunki w firmie o ok. 16 proc.

3. Monitorowanie zużycia energii


Nawet mając sprawne sprzęty i instalacje, można wciąż niepotrzebnie tracić dużo energii. Dlatego ważna jest odpowiednia eksploatacja urządzeń i monitorowanie zużycia. Obecnie można to robić w sposób zautomatyzowany dzięki rozwiązaniom Smart Home i systemom BMS (Building Management System).

Te ostatnie znajdą zastosowanie raczej w większych obiektach. Analiza odczytów umożliwia wprowadzenie w życie wielu konkretnych usprawnień, ściśle dopasowanych do specyfiki danej przestrzeni, a także bardziej świadomy i korzystny dobór taryf u dostawców mediów.

Zarówno drobne zmiany, jak i poważne inwestycje sprawiają, że nie tylko obniżamy rachunki firmowe, lecz także dbamy o środowisko, a w wielu przypadkach również oszczędzamy czas. Dlatego nie ma wątpliwości, że na optymalizacji zużycia energii skorzysta każda firma, niezależnie od jej rozmiarów czy profilu działalności. I każda firma jest w stanie wdrożyć przynajmniej kilka z wymienionych rozwiązań.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Popularne tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Automatyzacja obsługi klienta – kiedy i dlaczego warto ją wdrożyć?

    Automatyzacja obsługi klienta – kiedy i dlaczego warto ją wdrożyć?
    Automatyzacja obsługi klienta – kiedy i dlaczego warto ją wdrożyć?
    Firma online 18 stycznia 2023

    Firma online

    Twoja firma nie nadąża z odpowiadaniem na zapytania klientów docierające różnymi kanałami komunikacji? Najwyższy czas, by zainteresować się automatyzacją obsługi klienta. Jak zrobić to dobrze […]

  • Jak oszczędzać energię w czasie kryzysu?

    Jak oszczędzać energię w czasie kryzysu?
    Jak oszczędzać energię w czasie kryzysu?
    Firma online 11 stycznia 2023

    Firma online

    Obecny kryzys energetyczny może być okazją do poszukiwania oszczędności. Wyzwaniem jest określić swoje możliwości, podjąć właściwe decyzje i jak najlepiej je wdrożyć. Jak […]

  • Kopia zapasowa – koło ratunkowe dla Twoich danych

    Kopia zapasowa – koło ratunkowe dla Twoich danych
    Kopia zapasowa – koło ratunkowe dla Twoich danych
    Firma online 10 stycznia 2023

    Firma online

    Awaria? Zalanie laptopa kawą? Cyberatak? Firmowe dane mogą być uodpornione na takie wypadki, i to bez dużych nakładów pieniędzy ani czasu. Poznaj proste zasady […]

  • Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci

    Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
    Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
    Firma online 29 listopada 2022

    Firma online

    Zbliża się koniec roku. Wszyscy wtedy chcą więcej sprzedawać w sieci, ale Ty możesz zrobić to lepiej niż inni. Wystarczy, że odpowiednio przygotujesz sklep internetowy, stworzysz […]