Ochrona telefonu na miarę ery cyfrowej. Sprawdź, jak się chronić!
Cyberbezpieczeństwo 25 sierpnia 2020 <1 minuta czytania

Ochrona telefonu na miarę ery cyfrowej. Sprawdź, jak się chronić!

Jeśli smartfon staje się naszym podstawowym narzędziem pracy, nie możemy zapominać o odpowiednim jego zabezpieczeniu. Chronimy bowiem nie tylko urządzenie i znajdujące się na nim dane, ale przede wszystkim nasz biznes.

Technologie cyfrowe mają coraz większy wpływ na wszystkie aspekty naszego życia, w tym także sposób prowadzenia biznesu. Niezależnie od tego, czy prowadzimy małą firmę budowlaną, zakład fryzjerski lub piekarnię, czy jesteśmy samozatrudnieni jako programista, w coraz większym stopniu działania związane z wykonywaną pracą przenoszą się do przestrzeni cyfrowej.

Coraz rzadziej korzystamy z dokumentów papierowych, a coraz częściej z poczty elektronicznej i komunikatorów, plików współdzielonych w chmurze i elektronicznych podpisów. Już nie tak często jak kiedyś spotykamy się z kontrahentami czy czekamy w kolejce w urzędzie, wybierając raczej wirtualne konferencje i platformy usług elektronicznych – przelewy podatków wykonujemy przez bankowość online, przez przeglądarkę załatwiamy sprawy w ZUS, podstawowe firmowe dane można sprawdzić w CEiDG, a na stronach Ministerstwa Finansów potwierdzamy obecność numerów rachunków na białej liście VAT.

Program antywirusowy na telefon komórkowy – konieczność czy zbędny wydatek?

Coraz chętniej wykorzystujemy w tym celu raczej telefon niż komputer. Weźmy na przykład bankowość mobilną: według raportu Cashless.pl Bankowość mobilna i płatności mobilne w Polsce 2019 liczba aktywnych użytkowników bankowania przez aplikację na telefonie przekroczyła 12 mln. Co więcej, liczba klientów mobile only, czyli takich, którzy logują się na swoje konto wyłącznie przez urządzenia mobilne, była bliska 5 mln. Dla porównania – łączna liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wyniosła w tym samym czasie 18,1 mln.

Wszystko to sprawia jednak, że smartfony (w szczególności te z Androidem – według IDC to aż 87 proc. wszystkich telefonów na świecie) i ich użytkownicy coraz częściej stają się celem cyberataków. Eksperci Europejskiego Urzędu Policji, czyli Europolu, przekonują w przewodniku, który ma ułatwić obywatelom ich ochronę, że telefony i tablety są dzisiaj tak naprawdę minikomputerami i powinny – jako takie – być chronione. Są bowiem zagrożone w takim samym albo nawet większym stopniu niż komputery PC czy laptopy.

Raport Verizon Mobile Security Index 2020 pokazuje, że rośnie liczba firm, które stały się ofiarą ataku związanego z urządzeniami mobilnymi (39 proc. w 2019 r.), a konsekwencje są poważne i mają duży (66 proc. spośród ofiar) wpływ na funkcjonowanie organizacji. Według badaczy firmy Check Point, analizujących cyberataki na smartfony i urządzenia mobilne, w pierwszej połowie 2019 r. ich liczba wzrosła rok do roku o 50 proc.

Warto też spojrzeć na badanie przeprowadzone przez CERT Orange Polska. Dowodzi ono, że wraz z rozwojem technologii i powszechnym wykorzystywaniem smartfonów w usługach online nastąpi skokowy wzrost nielegalnych działań skierowanych w stronę biznesu. Zagrożenia w dużej mierze wynikają z braku świadomości niebezpieczeństw czy też naiwności użytkowników urządzeń. Wygląda na to, że dla współczesnego biznesu program antywirusowy stał się tym, czym pakiet Office na komputer.

AdWare, SMiShing – złośliwe oprogramowanie przed którym uchroni cię mobilny antywirus

Żadna firma nie jest zbyt mała, żeby nie opłacało się jej zaatakować. Podobnie jak w przypadku wielu tradycyjnych przestępstw, o wyborze celu nie decyduje wielkość potencjalnych łupów, ale stosunkowa łatwość ich zdobycia. Na firmowych smartfonach znajdują się wrażliwe i poufne informacje, w tym także osobiste dane wykorzystywane do logowania w bankach i instytucjach finansowych, które można ukraść lub przynajmniej zniszczyć. Urządzenia i dane można dla okupu zablokować przy pomocy oprogramowania ransomware. W najlepszym wypadku nasz telefon może spowolnić, ponieważ procesor i pamięć będą obciążone przez działanie złośliwego oprogramowania (malware lub adware).

Jednym z głównych zagrożeń jest dzisiaj jednak przede wszystkim phishing, czyli wyłudzanie danych logowania do serwisów internetowych, np. bankowych, poprzez wysyłanie mailem linków do spreparowanych przez przestępców stron WWW, a także SMiShing, rodzaj phishingu wykorzystujący zamiast maila krótkie wiadomości tekstowe. Szacuje się, że właśnie ta forma ataków, wykorzystująca SMS-y, stanie się w najbliższych latach najbardziej powszechnym zagrożeniem czyhającym na użytkowników, którzy nieświadomie lub lekkomyślnie mogą stać się ofiarami wyłudzeń. Informacja o wygranej w loterii, aktywacji usługi premium czy też niepozorne żądanie potwierdzenia danych mogą stać się źródłem realnych problemów, a ich finałem kradzież poufnych informacji lub utrata dostępu do kont biznesowych.

Koronawirus zagraża także komputer

Aby uświadomić sobie, jak poważnym zagrożeniem są nawet te najprostsze pułapki zastawiane w sieci na internautów, wystarczy zapoznać się z realnymi przypadkami ataków phishingowych. Ich ofiarami nie są jedynie nastolatki, osoby starsze czy cyfrowo wykluczone, ale także doświadczeni użytkownicy, przedstawiciele dużych instytucji, politycy oraz pracownicy takich technologicznych hegemonów jak Gmail czy Facebook. W 2017 roku hakerzy za pomocą tej metody wyłudzili z działów księgowych kalifornijskich firm ponad 100 milionów dolarów.

O czujność trudno zwłaszcza, kiedy przestępcy korzystają ze sprawdzonych mechanizmów socjotechnicznych, odwołując się do naszych fobii, lęków, potrzeb. W obliczu panującej pandemii pojawił się phishing na „dezynfekcję paczki” lub ukryty pod płaszczykiem akcji nawołujących do wpłacania środków „na pomoc w leczeniu pandemii” czy w celu „odblokowania pomocy dla przedsiębiorców”, a nawet jako plik .exe, udający mapę infekcji.

W dobie spowolnienia gospodarczego konsumenci i przedsiębiorcy będą kuszeni rozmaitymi superofertami, megapromocjami, serwowanymi w mailach, których się nie spodziewaliśmy. Przestępcy wykorzystają ten moment, by grać na naszych emocjach, kiedy każdy z nas będzie szukał dobrych biznesowych okazji. Otrzymanie wiadomości przedstawiającej 70-procentową zniżkę na produkty z załącznika PDF kusi, by kliknąć… No właśnie. Tylko to najczęściej nie jest PDF, a plik .exe, pod którym czai się trojan.

Zabezpieczenie smartfona poprzez program antywirusowy

Wszystko to sprawia, że dbanie o odpowiednie zabezpieczenie urządzeń staje się absolutną koniecznością. Mając świadomość, że o wiele łatwiej zapobiegać, niż leczyć, warto korzystać z dostępnych na rynku nowoczesnych rozwiązań zapewniających skuteczną ochronę telefonu i komputera. Dobra wiadomość jest taka, że nie wymagają one specjalistycznej wiedzy, a przy tym są niedrogie.

Przykładem takiego rozwiązania jest oferowana przez Orange usługa CyberTarcza, która blokuje wejście przez użytkownika telefonu na niebezpieczną stronę. Oznacza to, że nawet jeśli nieumyślnie klikniemy przesłany mailem czy SMS-em link, nie padniemy ofiarą ataku czy kradzieży danych. Usługa zapewnia także ochronę przed złośliwym oprogramowaniem. Nie trzeba przy tym nic instalować na telefonie. Usługę wystarczy włączyć i od tej chwili jesteśmy już zabezpieczeni. Taki sposób ochrony telefonu oznacza równocześnie, że nie zużywamy dodatkowo baterii ani nie spowalniamy smartfona.

Co tak naprawdę robi CyberTarcza? CyberTarcza zapobiega. To jest jej podstawowa funkcja – ochrona sieci przed zagrożeniem, uniemożliwienie wykorzystania naszych danych lub zainfekowania telefonu czy komputera. Liczbę unikalnych klientów ochronionych przed zagrożeniami w 2019 roku przez CyberTarczę szacuje się na 2,5 miliona, zaś liczbę zablokowanych prób wejścia na strony umożliwiające ataki typu phishing ocenia się na 11,5 mln!

CyberTarcza Orange – zadbaj o bezpieczeństwo swojego smartfona

Intuicyjne ustawienia usługi dostępne są za pośrednictwem przyjaznego portalu internetowego, w którym można wybrać kategorie stron i strony, które będą blokowane, a także wyznaczyć czas, kiedy pracownicy mogą korzystać z internetu. Konto klienta daje możliwość przeglądania raportów online – ich skrócone wersje wysyłane są do klientów SMS-em. Zawierają one informacje o stanie bezpieczeństwa firmowego sprzętu. Co więcej, jeśli udostępniamy internet z telefonu, ochronie podlegają także korzystające z tego łącza urządzenia, np. komputer czy tablet.

CyberTarcza Orange to koszt mniejszy niż cappucciono z kawiarni. Przez miesiąc usługę można testować bezpłatnie. Później koszt miesięczny to tylko 6,49 zł + VAT. To niewiele, zwłaszcza że ochroną objąć można łącznie trzy numery w sieci Orange. A przecież chyba każdy z nas chciałby mieć swojego prywatnego ochroniarza za tak niewygórowaną kwotę? To przecież koszt mniejszy niż cena kawy.

Cyberzagrożenia – poznaj najgroźniejsze wirusy komputerowe i złośliwe aplikacje

ransomware – typ szkodliwego oprogramowania, które blokuje dostęp do systemu komputerowego lub uniemożliwia odczyt zapisanych w nim danych, a następnie żąda od ofiary okupu za przywrócenie stanu pierwotnego.

malware – zbitka słów malicious „złowrogi, złośliwy” i software „oprogramowanie” – ogół programów mających szkodliwe działanie w stosunku do systemu komputerowego lub jego użytkownika, mogących spowolnić pracę urządzenia, uniemożliwić działanie zainstalowanych aplikacji, a także kraść dane.

adware – rodzaj szkodliwego oprogramowania, które w natrętny sposób wyświetla niepożądane przez odbiorcę reklamy.

phishing – metoda oszustwa, w której przestępca podszywa się pod inną osobę lub instytucję w celu wyłudzenia poufnych informacji (np. danych logowania, danych karty kredytowej).

SMiShing – atak polegający na rozsyłaniu SMS-ów, które mają skłonić ofiarę do podjęcia określonego działania, np. udostępnienia wrażliwych danych.

trojan – oprogramowanie działające niczym koń trojański; podszywa się pod przydatne dla użytkownika aplikacje, a następnie po przedostaniu się do systemu urządzenia potrafi je zablokować, szpiegować, wykraść dane, a nawet je skasować.

 

Oceń artykuł

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Cyberbezpieczeństwo smart building

    Cyberbezpieczeństwo smart building
    Cyberbezpieczeństwo smart building
    Cyberbezpieczeństwo 25 stycznia 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    Smart building podnosi jakość życia mieszkańców, wprowadza rozwiązania przyjazne dla środowiska, zapewnia redukcję kosztów. Jednocześnie właściciele budynków, zarządcy i inwestorzy stawiani […]

  • Ciemne strony blackoutu. Jak sobie z nimi poradzić?

    Ciemne strony blackoutu. Jak sobie z nimi poradzić?
    Ciemne strony blackoutu. Jak sobie z nimi poradzić?
    Cyberbezpieczeństwo 27 października 2022

    Cyberbezpieczeństwo

    Największy blackout na Jawie i Bali odciął od prądu 100 milionów ludzi. Kto pobije ten rekord? Czy Polsce i Europie również grozi taka awaria i czy można […]

  • Jak dbać o prywatność w sieci?

    Jak dbać o prywatność w sieci?
    Jak dbać o prywatność w sieci?
    Cyberbezpieczeństwo 5 października 2022

    Cyberbezpieczeństwo

    Czy podczas korzystania z internetu myślisz o tym, czy Twoja aktywność zostawia ślady? Czy Twoje dane są bezpieczne? W tym artykule dowiesz się, jak unikać zagrożeń w internecie i jak […]

  • Niebezpieczne numery telefonów – jak nie paść ofiarą oszustwa?

    Niebezpieczne numery telefonów – jak nie paść ofiarą oszustwa?
    Niebezpieczne numery telefonów – jak nie paść ofiarą oszustwa?
    Cyberbezpieczeństwo 15 września 2022

    Cyberbezpieczeństwo

    Choć rozmowy telefoniczne to dla przedsiębiorcy codzienność, niektórych telefonów nie powinno się odbierać, a tym bardziej na nie oddzwaniać. Jakie numery najlepiej od razu umieścić na „czarnej […]