






Outsourcing IT dla firm
Postęp w dziedzinie IT jest tak szybki, że trudno za nim nadążać bez świetnie wykwalifikowanej kadry informatycznej. Skąd taką wziąć i jak ją utrzymać? Idealnym rozwiązaniem dla bardzo wielu małych i średnich firm może być outsourcing IT, czyli delegowanie pracy na zewnątrz.
Na czym polega outsourcing IT?
Zasadniczo outsourcing IT nie różni się od idei innego rodzaju outsourcingu. Firma potrzebująca określonych usług nawiązuje współpracę z ich dostawcą – a on wyznacza do tego swoich pracowników.
Według danych firmy analitycznej Statista Market Insights w latach 2016-2020 zapotrzebowanie na tego typu usługi wzrosły o 3 proc. natomiast w latach 2020-2023 już o 17 proc. Prognozy mówią, że trend ten utrzyma się przynajmniej do 2029 roku. Skąd taka popularność outsourcingu IT?
Outsourcing specjalistów IT – zalety
Jak się okazuje, podstawową zaletą takiego outsourcingu jest redukcja kosztów utrzymania wysoce-wykwalifikowanej kadry informatycznej. Zakres wiedzy IT, potrzebnej do skutecznej obsługi przedsiębiorstwa, jest bardzo szeroki i podlega dynamicznej ewolucji.
Samodzielne utrzymanie pracownika, czy raczej zespołu osób odpowiedzialnych za kwestie informatyczne w firmie, staje się przez to bardzo kosztowne. Należy bowiem pamiętać, że oprócz samej płacy, należy zapewnić też odpowiednie warunki biurowe, a najlepiej także dostęp do szkoleń, które nierzadko wiele kosztują.
Trudno również sprawić, by jeden pracownik był w stanie zapanować nad kwestiami sieciowymi, bezpieczeństwem IT, a także opiekował się sprzętem i oprogramowaniem na co dzień wykorzystywanych przez firmę.
Jakie są korzyści z outsourcingu IT?
Decydując się na powierzenie obsługi informatycznej zewnętrznej firmie, unikamy licznych problemów.
W zamian za ustaloną z góry, miesięczną kwotę, przedsiębiorstwo otrzymuje wsparcie techniczne od osób o odpowiednich, stale podnoszonych kwalifikacjach. Taka obsługa realizowana jest w trybie ciągłym, tj. bez urlopów czy chorobowego, a więc nie ma obaw, że nagle specjalisty od IT zabraknie w biurze.
Z punktu widzenia klienta redukuje to nieprzewidziane wydatki oraz zasadniczo zmniejsza koszty. W efekcie wiedza i czas pracowników IT są optymalnie wykorzystane, a klient korzysta z nich dokładnie wtedy, kiedy faktycznie tego potrzebuje.
Ile kosztuje outsourcing informatyczny dla firm?
Koszt obsługi informatycznej będzie zależał przede wszystkim od potrzeb klienta. W pierwszej kolejności należy określić zakres wsparcia – czy będzie ono dotyczyło tylko bieżącego tzw. helpdesku, czy też może administracji sieciami lub serwerami.
Wśród oferowanych na rynku usług znaleźć można także wsparcie w obsłudze środowisk chmurowych, zarządzanie kopiami zapasowymi lub bezpieczeństwem, obsługę strony internetowej firmy.
Oczywiście można też skorzystać z oferty outsourcingu na dostarczenie konkretnych pracowników (czyli tzw. body leasing), którzy będą formalnie zatrudnieni przez usługodawcę, ale bezpośrednio będą wykonywać polecenia klienta.
W typowych scenariuszach klient wybiera z góry miesięczny abonament, oparty albo o liczbę obsługiwanych stanowisk komputerowych, albo wykupionych z góry godzin obsługi.
Koszty mogą rozpoczynać się już od kilkuset złotych miesięcznie. Wszelkie dodatkowe godziny rozliczane są osobno – według wyższej stawki. Obecnie często wynosi ona kilkaset złoty za godzinę pracy specjalisty. Jeśli zadania są wykonywane po godzinach roboczych czy też w weekendy lub święta, typową praktyką jest zwiększenie stawki o 50 proc.
Outsourcing IT dla firm – czy warto?
Czy biorąc pod uwagę powyższe koszty, faktycznie warto powierzyć obsługę IT firmy na zewnątrz, zamiast zatrudniać własnego specjalistę?
W bardzo wielu przypadkach – tak. Sam koszt wynagrodzeń i podatków za etat w 2025 roku to przynajmniej 5620 zł brutto przy płacy minimalnej. Do tego należy doliczyć wydatki wynikające z urlopów wypoczynkowych i zdrowotnych oraz z zapewnienia odpowiednich warunków pracy i szkoleń specjaliście.
Samo to sprawia, że miesięczne obciążenia, przy powyższych założeniach, będą dość wysokie. Oczywiście trudno o dobrego informatyka za minimalne wynagrodzenie – stąd w praktyce koszt takiego etatu sprowadzi się do kilkunastu tysięcy złotych lub znacznie większej kwoty, jeśli wymagane kwalifikacje będą wyjątkowo wysokie.
Już z tego porównania wynika, że dla wielu małych i średnich firm bardziej opłacalne będzie po prostu zlecenie obsługi IT zewnętrznemu dostawcy usług.
Jakie firmy najczęściej korzystają z usług outsourcingu IT?
Z powierzenia obsługi informatycznej zewnętrznej firmie korzystają przede wszystkim
firmy, które wolą skoncentrować się na swojej kluczowej działalności i nie rozwijać własnego działu IT. Dotyczy to głównie przedsiębiorstw małych i średnich. Jednakże outsourcing IT odgrywa też ważną rolę dla dużych firm, które mają swoje działy IT.
Outsourcing IT – co zawiera?
Typowym rozwiązaniem jest wydzielenie części obowiązków, które zostaną „wydelegowane”. Zazwyczaj wybiera się te dziedziny, które wymagają bardzo specjalistycznej wiedzy, takiej jak np. zaawansowane kwestie bezpieczeństwa czy wdrożenie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji. Bywa też, że do firmy trzeciej oddelegowuje się zadanie eliminacji długu technologicznego w firmie.
W ramach outsourcingu IT dla firm niektórzy usługodawcy, tacy jak np. Orange, oferują też w wybranych pakietach dodatkową pomoc, np. poprzez zapewnienie sprzętu zastępczego w przypadku awarii. To ułatwienie pozwala bezproblemowo przejść przez krytyczne momenty praktycznie bez angażowania innych pracowników.