Elastyczna transformacja miejsca pracy
Firma online 30 czerwca 2022 <1 minuta czytania

Elastyczna transformacja miejsca pracy

92 proc. przedsiębiorców uważa, że efektywność pracy zdalnej jest dobra lub bardzo dobra – tak wynika z badania PARP. Popularność tej formy zatrudnienia nie słabnie. Jej elastyczność oraz możliwość osiągnięcia równowagi między życiem prywatnym muszą jednak iść w parze z dobrą organizacją i planowaniem.

O tym, że biuro nie jest jedynym miejscem, w którym można wypełniać swoje obowiązki służbowe, wiemy już od wielu lat. A konkretnie, odkąd pojawiły się i upowszechniły rozwiązania technologiczne umożliwiające zdalną współpracę. Na wielu stanowiskach spędzanie ośmiu godzin w siedzibie firmy nie było konieczne z technicznego punktu widzenia. Większość organizacji podchodziła jednak z rezerwą do takiego pomysłu.

Praca z domu tylko od święta

Już w 2018 roku badanie „The Remote Future” pokazało, że pracownicy podchodzą do tematu zdalnej pracy zdecydowanie bardziej entuzjastycznie niż menedżerowie. Możliwość skorzystania z tej formy miała 1/3 badanych. Spośród tych, którzy jej nie mieli, 52 proc. deklarowało, że chciałoby pracować zdalnie.

Dla ponad połowy Polaków elastyczne godziny pracy stanowiły najbardziej wartościowy benefit pozapłacowy. Pracodawcy wciąż jednak uważali ten trend za nieco zbyt ryzykowny. Obawiali się o efektywność, terminowość oraz kwestie zarządzania zespołem. Wiele organizacji eksperymentowało z wprowadzaniem zdalnych miejsc pracy, przeznaczając na home office na przykład jeden dzień w miesiącu lub wybrane terminy w okresie świątecznym. Jednak dopiero ostatnie dwa lata przyniosły prawdziwą popularność tej formie zatrudnienia.

Zdalna codzienność

Pomimo licznych obaw okazało się, że w wielu firmach przejście w tryb zdalny było łatwiejsze, niż się spodziewano. Najlepiej radzą z nim organizacje, które sukcesywnie wprowadzają narzędzia do współpracy online i wcześniej testują ten model pracy np. dając pracownikom jeden dzień home office w tygodniu czy w miesiącu.

Badania pokazują, że 64 proc. zatrudnionych pozytywnie ocenia zdalną pracę i chciałoby ją utrzymać (źródło: Grafton Recruitment & CBRE research). Właściciele firm przekonali się też, że praca z domu nie wpływa negatywnie na jakość wykonywanych zadań – wręcz przeciwnie. Do tego rezygnacja z prowadzenia biura w tradycyjnej formie może przynieść spore oszczędności.

Bariery w zdalnej współpracy

Z badania PARP wynika, że 92 proc. przedsiębiorców uważa, że efektywność pracy zdalnej jest dobra lub bardzo dobra. Jednocześnie pojawiły się jednak trudności z utrzymaniem równowagi między pracą a życiem prywatnym. 43 proc. badanych przyznało, że praca w modelu home office oznacza więcej nadgodzin, a niemal połowa częściej niż dotychczas odbierała służbowe maile po godzinach pracy.

Problemy z efektywnością mogą wynikać z nieodpowiedniego przygotowania do pracy zdalnej. Pojawiają się problemy z komunikacją, precyzyjnym przekazywaniem informacji czy podziałem obowiązków. Wiele z nich wiąże się jednak z nieodpowiednim przygotowaniem domowego miejsca pracy, czyli brakiem narzędzi, które umożliwiają sprawne i wygodne wykonywanie obowiązków.

Począwszy od wyposażenia mieszkania w odpowiednie stanowisko, przez jakość połączenia internetowego, aż po narzędzia usprawniające zdalną współpracę. Dziś wiemy, że inwestycja w takie rozwiązania to dla części firm kolejny krok w ich rozwoju. Szczególnie że pracownicy coraz mniej przychylnie patrzą na stacjonarny tryb pracy. Badania pokazują, że 66 proc. polskich firm zamierza kontynuować, a nawet poszerzać pracę zdalną w ciągu najbliższych lat (źródło: Orange).

Tryb hybrydowy = elastyczne podejście

Nie oznacza to, że biura całkowicie przestaną funkcjonować. Wiele firm przeszło w tryb hybrydowy, zmniejszając liczbę stanowisk pracy i tworząc tzw. hot deski. Taki model aż 80 proc. badanych uważa za najlepsze rozwiązanie (źródło: Statista).

Należy do nich Aneta, która od siedmiu lat prowadzi we Wrocławiu firmę zajmującą się księgowością. – Na początku, gdy przeszliśmy na home office, wszyscy zachwycili się tym, ile wolnego czasu im przybyło, odkąd nie muszą dojeżdżać do biura. Ale szybko zaczęły się oczywiście pojawiać różne trudności. Okazało się na przykład, że niektórym domowy internet działał tak słabo, że nie dało się organizować wideokonferencji. U innych podczas zdalnych spotkań słychać było psy, kanarki albo wiertarkę, do czego nie wszyscy klienci podchodzili z wyrozumiałością. Nad tym wszystkim trzeba było jakoś zapanować, trochę zainwestować w sprzęt i przeprowadzić kilka rozmów z zespołem. Ważne, żeby ustalić jasne reguły. Na przykład, jeśli robota jest zrobiona na czas, nie przeszkadza mi to, że pracownik wyjdzie na godzinę zrobić zakupy, czy odebrać dziecko z przedszkola. Ale niech jasno zakomunikuje mnie i reszcie zespołu, że go nie będzie. Chociażby po to, żeby nie tracić czasu na próbę skontaktowania się z nim w tym czasie. To kwestia zaufania i wzajemnego szacunku, które przy pracy zdalnej są szczególnie ważne.

– Udało nam się w końcu całkiem dobrze to zorganizować. Nie zdecydowaliśmy się jednak na to, żeby całkowicie zrezygnować z biura. Postawiliśmy na model hybrydowy i uważam to za najlepsze rozwiązanie. Widzę, że jest to potrzebne szczególnie tym pracownikom, którzy mają małe dzieci. Oni czasem potrzebują po prostu wyjść z domu, porozmawiać z dorosłymi albo w spokoju odbyć calla. Bez tej możliwości niektórym jest ciężko – dodaje.

Swoboda i elastyczność, które cechują taką formę zatrudnienia, muszą iść w parze z dobrą organizacją i planowaniem. Tylko wtedy satysfakcję odczuwają zarówno pracownicy, jak i pracodawcy oraz klienci. będzie osiągnięciu tego stanu pomaga przemyślenie profili pracowników na różnych stanowiskach i dostosowanie narzędzi oraz sposobu prowadzenia projektów do ich potrzeb. Mogąc wybierać z bogatej oferty urządzeń, programów i aplikacji, mamy szansę zoptymalizować działania zespołów i stworzyć przyjazne środowisko zdalnej pracy.

Oceń artykuł

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci

    Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
    Zakończ rok rekordową sprzedażą w sieci
    Firma online 29 listopada 2022

    Firma online

    Zbliża się koniec roku. Wszyscy wtedy chcą więcej sprzedawać w sieci, ale Ty możesz zrobić to lepiej niż inni. Wystarczy, że odpowiednio przygotujesz sklep internetowy, stworzysz […]

  • Outsourcing. 10 praktycznych porad, jak obniżyć wydatki w małej firmie

    Outsourcing. 10 praktycznych porad, jak obniżyć wydatki w małej firmie
    Outsourcing. 10 praktycznych porad, jak obniżyć wydatki w małej firmie
    Firma online 17 listopada 2022

    Firma online

    Pokusa kontrolowania każdego aspektu działalności firmy jest duża, warto jednak czasem jej się oprzeć. Outsourcing daje bowiem małym i średnim przedsiębiorstwom […]

  • Jak oszczędzać energię w małych firmach?

    Jak oszczędzać energię w małych firmach?
    Jak oszczędzać energię w małych firmach?
    Firma online 28 października 2022

    Firma online

    Jeśli optymalizując zużycie energii w firmie, możemy jednocześnie zauważalnie obniżyć rachunki, chronić środowisko naturalne i oszczędzać czas, nie ma żadnego powodu, by tego nie robić. Szczególnie […]

  • 7 kroków do oszczędności energii w dużej firmie

    7 kroków do oszczędności energii w dużej firmie
    7 kroków do oszczędności energii w dużej firmie
    Firma online 28 października 2022

    Firma online

    Przemyślana strategia oszczędzania energii w firmie może wpłynąć pozytywnie nie tylko na wysokość faktur za prąd, ale również na wydajność pracowników i na środowisko naturalne. Jak zbudować taką strategię […]