Awaria komputera? Spokojnie, powiemy Ci, co robić
Firma online 17 listopada 2022 4 minuty czytania

Awaria komputera? Spokojnie, powiemy Ci, co robić

Podczas wyboru komputera zwracamy uwagę na jego wydajność, funkcjonalność, cenę, ale i trwałość. Producenci zapewniają, że nich sprzęt jest niezawodny. Chwalą się statystykami wskazującymi niewielki odsetek usterek w komputerach. Jak jest w praktyce, wiemy jednak wszyscy.

Trudno znaleźć dziś osobę, której nie dotknęła awaria sprzętu w kluczowym dla projektu momencie… Przyczyny awarii komputera mogą być różne. Problemy z aktualizacją systemu, znaczące spowolnienie działania komputera, przegrzewanie się podzespołów czy błędy oprogramowania – brzmi znajomo?

Co wtedy robić i jak się zachować, by wyjść z kłopotów bez szwanku? Jak ograniczyć ryzyko błędu, kiedy desperacko szukając pomocy, możemy pójść na skróty i dodatkowo pogorszyć sytuację? Z artykułu dowiesz się, jak naprawiać komputery w bezpieczny i wygodny sposób.

Firma SquareTrade, zajmująca się sprzedażą i obsługą gwarancyjną sprzętu komputerowego w USA dowodzi, że 1/5 laptopów psuje się w ciągu trzech lat od daty zakupu.

Awaria komputera – to się kiedyś stanie…


Zacznijmy od tego, że uszkodzenia komputera się zdarzają. Jest kwestią czasu, kiedy i w jakiej formie może nastąpić jakaś awaria. Coroczny raport serwisu Rescuecom przywołuje analizę amerykańskiej firmy SquareTrade, zajmującej się sprzedażą i obsługą gwarancyjną sprzętu komputerowego w USA, która dowodzi, że 1/5 laptopów psuje się w ciągu trzech lat od daty zakupu.

Niektórzy snują nawet teorie, że spora część oferowanego sprzętu opuszcza fabryki, posiadając już na starcie pewne wady lub usterki fabryczne. Producenci jak ognia unikają podawania konkretnych danych o skali tego problemu. Warto jednak przypomnieć nie tak odległe kłopoty czołowych marek telefonów i tabletów, które zmagały się z wizerunkowym kryzysem. Przyczyniły się do tego wykryte fabryczne defekty ekranów, baterii, a następnie płyt głównych stosowanych w ich produktach.

Jakie są najczęstsze przyczyny awarii komputera?


Żywotność laptopów ocenia się przeważnie na ok. 3 lata. Wiele jednak zależy od czasu produkcji oraz rodzaju komponentów. Niektóre awarię przydarzają się znacznie częściej niż inne. Powodem może być czynnik ludzki, nieprawidłowa eksploatacja albo kwestie systemowe.

Prawdopodobne przyczyny usterki komputera:

  • zalanie,
  • przegrzanie,
  • zawirusowanie,
  • uszkodzona matryca lub ekran,
  • kłopoty z zasilaniem,
  • stara bateria,
  • źle działające oprogramowanie.

Zlokalizowanie źródła przyczyny jest kluczowe. Tylko, jak naprawić komputer firmowy, gdy usterka pojawi się w najmniej oczekiwanym momencie?

Uszkodzenie komputera – i co robić?


Częstym rozwiązaniem jest oddanie uszkodzonego komputera do autoryzowanego serwisu naprawy laptopów. To rozwiązanie ma jednak pewne wady… takich punktów niestety jest niewiele. W odróżnieniu od twórców samochodów, producenci sprzętu komputerowego często nie prowadzą serwisów naprawy.

Prawdopodobnie po prostu im się to nie opłaca. Czasami punkt serwisowy posiada certyfikaty i zaświadczenia o specjalistycznych szkoleniach, potwierdzające współpracę z danym producentem. To szansa na szybką naprawę awarii komputera.

Zazwyczaj jednak musimy zaufać lokalnym punktom, które specjalizują się w naprawie wielu różnych marek. Bez żadnej gwarancji, czy usługa zostanie przeprowadzona w duchu zaleceń producenta. Nie ma też pewności, że serwisant jest wiarygodnym specjalistą i można mu powierzyć uszkodzony komputer oraz dane. Najbardziej jednak bolesną perspektywą jest po prostu utrata własnego sprzętu na kilka, kilkanaście dni, kiedy musimy realizować kolejne zadania w firmie.

Innym sposobem na poradzenie sobie z awarią komputera jest skorzystanie z pomocy znajomych, rodziny bądź poleconych osób. Do czasu, kiedy efekty takiej współpracy przynoszą pożądane efekty. A co w sytuacji, gdy tak nie jest? Kiedy ulubiony kuzyn lub przyjaciel rodziny bezradnie rozkłada ręce na dowód, że nie jest w stanie wykryć prawdopodobnej przyczyny usterki komputera, nic złego się nie dzieje.

Gorzej, gdy naprawia laptopa już drugi tydzień i ostatecznie oddaje go w stanie dużo gorszym niż stan wyjściowy. To może się przydarzyć w przypadku korzystania z nieautoryzowanego oprogramowania bądź rozwiązań, które dotąd zawsze się sprawdzały, ale niekoniecznie są rekomendowane przez producenta danego komputera.

Jak naprawić uszkodzony komputer? Internet wie najlepiej!


Równie często i ochoczo, co z pomocy znajomych korzystamy ze wsparcia internetuWyszukiwarki, fora internetowe czy grupy dyskusyjne pełne są porad, podpowiedzi i tutoriali. By znaleźć tutaj interesujące nas odpowiedzi, trzeba wiedzieć, czego konkretnie szukać i znać przyczyny awarii komputera.

Nigdy też nie mamy pewności co do rzetelności źródeł, jakie przeszukujemy. Oprócz wiarygodnych i zweryfikowanych witryn, rekomendowanych przez samych producentów, możemy także trafić na zdezaktualizowane poradniki, które prędzej zapędzą nas w kozi róg, niż dostarczą informacji pomocnych do naprawy komputera.

Usterki w komputerze a utrata danych podczas naprawy


Korzystanie z wyżej wymienionych sposobów, oprócz ryzyka straty czasu i pieniędzy czy dostarczenia dodatkowej porcji stresu, prowadzić może do dużo poważniejszych konsekwencji. Niejednokrotnie na dyskach komputera posiadamy dane i niekoniecznie chcielibyśmy się nimi „dzielić” lub szczególnie zależy nam na tym, by nie trafiły w niepowołane ręce. Ponadto zawsze istnieje ryzyko utraty części danych, jeśli nie powierzymy naprawy uszkodzonego komputera ekspertom. Warto mieć przygotowaną kopię zapasową na wszelki wypadek.

Istotną sprawą jest również kwestia zapewnienia ciągłości działania firmy. Nikogo nie stać na to, by z powodu utraty dostępu do pracowniczego laptopa zawiesić funkcjonowanie biznesu na kilka dni czy nawet tydzień. Pomijając możliwość negatywnego wpływu na prowadzone projekty, powyższa kwestia wpłynąć może też na reputację firmy i relacje z kluczowymi klientami.

Fachowcy IT w obliczu awarii komputera


Na szczęście są dostępne na rynku rozwiązania, które w sytuacji uszkodzenia komputera zapewnią odpowiednią pomoc.

Takim rozwiązaniem jest Wsparcie IT dla Firm oferowane przez Orange.

Wsparcie IT dla Firm gwarantuje pomoc w usuwaniu awarii komputerów, laptopów i tabletów udzielaną przez zespół profesjonalistów. Usługa jest świadczona zdalnie lub w formie pomocy na miejscu.
Kluczowa jest tutaj opcja pomocy zdalnej, która już na etapie pierwszej rozmowy telefonicznej – dzieje się tak w przypadku 86 proc. rozmów – jest w stanie zdiagnozować prawdopodobne przyczyny usterki komputera i rozwiązać je podczas połączenia lub jeśli jest taka potrzeba, umówić wizytę serwisanta.

Pomoc udzielana jest w formie:

  • rozmowy telefonicznej (dedykowana, bezpłatna infolinia – 800 600 800 – działa w godz. 8:00 – 18:00 od poniedziałku do piątku),
  • konsultacji informatycznej, w trakcie której za zgodą klienta informatyk może połączyć się zdalnie z jego komputerem i rozwiązać zdalnie problem,
  • pomocy serwisowej w siedzibie klienta, która oferowana jest na terenie całego kraju w ciągu 24H od zgłoszenia awarii komputera.

W odróżnieniu od tradycyjnych serwisów czy punktów naprawy, informatycy Orange dla Firm reagują błyskawicznie na zgłoszone problemy. W sytuacjach, kiedy konieczne jest zabranie uszkodzonego komputera do serwisu, udostępniają sprzęt zastępczy, nie gorszej jakości od tego, który pozostawiony jest w serwisie. Licencję na maksymalnie 5 urządzeń może wykupić każdy, nie tylko klient Orange.

Czy to nie coś, czego faktycznie potrzeba w kryzysowej sytuacji związanej z awarią komputera?

Jak naprawiać komputery i gdzie oddać uszkodzony sprzęt?


Kiedy Twój sprzęt spotka awaria, nie panikuj, tylko zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, najpierw zerknij na poniższą checklistę:

  • Pamiętaj, by sprawdzić wiarygodność i rzetelność punktu naprawy, z którego usług zamierzasz skorzystać.
  • Możesz poprosić znajomych o pomoc, ale wcześniej upewnij się, że mają odpowiednie kompetencje. Nie powierzaj im sprzętu bez Twojego nadzoru i lepiej, by nie rozbierali go na części, a raczej spróbowali zdiagnozować potencjalne przyczyny awarii komputera.
  • Szukaj porad w internecie jedynie, kiedy masz już jakiś trop. Sprawdzaj wiarygodność i aktualność źródeł.
  • Jeśli nie chcesz tracić nerwów i czasu, wybierz Wsparcie IT dla Firm i skorzystaj z pomocy ekspertów już od 15 zł miesięcznie.

Gdzie oddać zepsuty komputer? Teraz już wiesz, co zrobić, gdy nagła usterka pokrzyżuje Ci plany.

Oceń artykuł

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Popularne tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Neat – otwarty na cały świat

    Neat – otwarty na cały świat
    Neat – otwarty na cały świat
    Firma online 23 kwietnia 2024

    Firma online

    Komunikacja online jest dziś nieodłącznym elementem biznesu, a wideokonferencje tzw. must have każdej firmy. Wymagania dotyczące narzędzi umożliwiających zdalny kontakt […]

  • Wywiad. Metaverse – nauka, medycyna, biznes

    Wywiad. Metaverse – nauka, medycyna, biznes
    Wywiad. Metaverse – nauka, medycyna, biznes
    Firma online 2 kwietnia 2024

    Firma online

    Spotkania z klientami biznesowymi bez kosztownych delegacji czy szkolenia pracowników, które nie wymuszają zatrzymywania linii produkcyjnej to nie mrzonka. Jest […]

  • Systemy zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) firmy Quantum

    Systemy zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) firmy Quantum
    Systemy zarządzania łańcuchem dostaw (SCM) firmy Quantum
    Firma online 15 marca 2024

    Firma online

    Cyfrowa transformacja i rosnąca konkurencja wymagają od przedsiębiorstw sprawnego zarządzania łańcuchem dostaw.  Orange Polska, podpisał umowę partnerską z firmą Quantum […]

  • Apple Business Manager – automatyzacja, wygoda, bezpieczeństwo

    Apple Business Manager – automatyzacja, wygoda, bezpieczeństwo
    Apple Business Manager – automatyzacja, wygoda, bezpieczeństwo
    Firma online 10 stycznia 2024

    Firma online

    Zarządzanie firmowymi urządzeniami jest jednym z procesów, które można łatwo zautomatyzować. Jeśli firma korzysta na co dzień z urządzeń Apple, […]