Awaria komputera? Spokojnie, powiemy Ci, co robić
Firma online

Awaria komputera? Spokojnie, powiemy Ci, co robić

17 września 2020

Podczas wyboru komputera zwracamy uwagę nie tylko na jego wydajność, funkcjonalność i cenę, ale i trwałość. Producenci prześcigają się w zapewnieniach, że oferowany przez nich sprzęt jest niezawodny. By potwierdzić swoje tezy, posiłkują się statystykami i badaniami, wskazującymi niewielki odsetek awarii współcześnie produkowanych komputerów. Jak jest w praktyce, wiemy jednak wszyscy.

Trudno znaleźć dziś osobę, której nie dotknęła awaria sprzętu w kluczowym dla projektu momencie… Problemy z aktualizacją systemu, znaczące spowolnienie działania komputera, przegrzewanie się podzespołów czy błędy oprogramowania – brzmi znajomo?

Co wtedy robić i jak się zachować, by wyjść z kłopotów bez szwanku? Jak ograniczyć ryzyko błędu, kiedy desperacko szukając pomocy, możemy pójść na skróty i dodatkowo pogorszyć sytuację.

Awaria komputera – to się kiedyś stanie…

Zacznijmy od tego, że awarii komputera nie sposób uniknąć. Jest kwestią czasu, kiedy i w jakiej formie może nastąpić. Coroczny raport serwisu Rescuecom przywołuje analizę amerykańskiej firmy SquareTrade, zajmującej się sprzedażą i obsługą gwarancyjną sprzętu komputerowego w USA, która dowodzi, że jedna piąta laptopów psuje się w ciągu trzech lat od daty zakupu.

Niektórzy snują nawet teorie, że spora część oferowanego sprzętu opuszcza fabryki, posiadając już na starcie pewne wady lub usterki fabryczne. Producenci jak ognia unikają podawania konkretnych danych o skali tego problemu, warto jednak przypomnieć nie tak odległe kłopoty czołowych marek telefonów i tabletów, które zmagały się z wizerunkowym kryzysem, kiedy wykryte zostały fabryczne defekty ekranów, baterii, a następnie płyt głównych stosowanych w ich produktach.

Jakie należy więc podjąć kroki, gdy zepsuje się nam komputer firmowy?

Niedziałający komputer – i co robić?

Częstym rozwiązaniem jest oddanie niedziałającego komputera do autoryzowanego serwisu naprawy laptopów. To rozwiązanie ma jednak pewne wady… takich punktów bowiem niestety jest niewiele. Producenci laptopów, w odróżnieniu od producentów samochodów, często nie prowadzą serwisów naprawy dedykowanych produkowanej marce, prawdopodobnie dlatego, że to po prostu im się to nie opłaca. Czasami punkt serwisowy posiada certyfikaty i zaświadczenia o specjalistycznych szkoleniach, potwierdzające współpracę z danym producentem. Zazwyczaj jednak musimy zaufać lokalnym punktom, które specjalizują się w naprawie wielu różnych marek, nie mając żadnej gwarancji, czy naprawa zostanie przeprowadzona w duchu zaleceń producenta i czy serwisant jest wiarygodnym specjalistą, któremu możemy powierzyć swój komputer i dane. Najbardziej jednak bolesną perspektywą jest po prostu utrata własnego sprzętu na kilka, kilkanaście dni, kiedy musimy realizować kolejne zadania w firmie.

Kolejna opcja, bardzo popularna i powszechnie stosowana, to skorzystanie z pomocy znajomych, rodziny bądź poleconych osób. Do czasu jednak, kiedy efekty takiej współpracy przynoszą pożądane efekty. A co w sytuacji, gdy tak nie jest? Kiedy ulubiony kuzyn lub przyjaciel rodziny bezradnie rozkłada ręce na dowód, że nie jest w stanie nam pomóc, to jeszcze nie taka tragedia. Gorzej, gdy naprawia laptopa już drugi tydzień i finalnie oddaje go w stanie dużo gorszym niż stan wyjściowy, co może się przydarzyć w przypadku korzystania z nieautoryzowanego oprogramowania bądź rozwiązań, które dotąd zawsze się sprawdzały, ale niekoniecznie są rekomendowane przez producenta danego komputera.

Jak naprawić komputer? Internet wie najlepiej!

Równie często i ochoczo co z pomocy znajomych korzystamy ze wsparcia internetu. Wyszukiwarki, fora internetowe czy grupy dyskusyjne pełne są porad, podpowiedzi i tutoriali. Aczkolwiek, by znaleźć tutaj interesujące nas odpowiedzi, trzeba wiedzieć, czego konkretnie szukać, i znać dokładnie źródło problemu, który chcemy rozwiązać.

Nigdy też nie mamy pewności co do rzetelności źródeł, jakie przeszukujemy – oprócz wiarygodnych i zweryfikowanych witryn, rekomendowanych niejednokrotnie przez samych producentów, możemy także trafić na zdezaktualizowane poradniki, które prędzej zapędzą nas w kozi róg, niż dostarczą informacji pomocnych do naprawy komputera .

Utrata danych podczas naprawy

Korzystanie z wyżej wymienionych sposobów, oprócz ryzyka straty czasu i pieniędzy czy dostarczenia dodatkowej porcji stresu, prowadzić może do dużo poważniejszych konsekwencji. Niejednokrotnie przecież na dyskach komputera posiadamy dane i niekoniecznie chcielibyśmy się nimi dzielić lub szczególnie zależy nam na tym, by nie trafiły w niepowołane ręce. Ponadto zawsze istnieje ryzyko utraty części danych, jeśli nie powierzymy naprawy ekspertom.

Istotną sprawą jest również kwestia zapewnienia ciągłości działania firmy. Nikogo nie stać na to, by z powodu utraty dostępu do firmowego laptopa zawiesić funkcjonowanie firmy na kilka dni czy nawet tydzień. Pomijając możliwość negatywnego wpływu na prowadzone projekty, powyższa kwestia wpłynąć może też na reputację firmy i relacje z kluczowymi klientami.

Fachowcy IT

Na szczęście są dostępne na rynku rozwiązania, które w sytuacji awarii komputera zapewnią odpowiednią pomoc.

Takim rozwiązaniem jest Wsparcie IT dla Firm oferowane przez Orange.

Wsparcie IT dla Firm gwarantuje pomoc w usuwaniu awarii komputerów, laptopów i tabletów udzielaną przez zespół profesjonalistów. Usługa jest świadczona zdalnie lub w formie pomocy na miejscu.
Kluczowa jest tutaj opcja pomocy zdalnej, która już na etapie pierwszej rozmowy telefonicznej – dzieje się tak w przypadku 86 proc. rozmów – jest w stanie zdiagnozować problem i rozwiązać go podczas połączenia lub jeśli jest taka potrzeba, umówić wizytę serwisanta.

Pomoc udzielana jest w formie rozmowy telefonicznej (dedykowana, bezpłatna infolinia – 800 600 800 – działa w godz. 8:00 18:00 od poniedziałku do piątku), konsultacji informatycznej, w trakcie której za zgodą klienta informatyk może połączyć się zdalnie z jego komputerem i rozwiązać zdalnie problem, bądź też pomocy serwisowej w siedzibie klienta, która oferowana jest na terenie całego kraju.

W odróżnieniu od tradycyjnych serwisów czy punktów naprawy, informatycy Orange dla Firm reagują błyskawicznie na zgłoszone problemy, a w sytuacjach, kiedy konieczne jest zabranie komputera do serwisu, udostępniają sprzęt zastępczy, nie gorszej jakości od tego, który pozostawiony jest w serwisie.

Czy to nie coś, czego faktycznie potrzeba w kryzysowej sytuacji związanej z komputerem?

Gdzie oddać zepsuty komputer?

Kiedy Twój sprzęt spotka awaria, nie panikuj, tylko zanim podejmiesz jakąkolwiek decyzję, najpierw zerknij na poniższą checklistę:

  • Pamiętaj, by sprawdzić wiarygodność i rzetelność punktu naprawy, z którego usług zamierzasz skorzystać.
  • Możesz poprosić znajomych o pomoc, ale wcześniej upewnij się, że mają odpowiednie kompetencje. Nie powierzaj im sprzętu bez Twojego nadzoru i lepiej, by nie rozbierali go na części, a raczej spróbowali zdiagnozować potencjalne przyczyny.
  • Szukaj porad w internecie jedynie, kiedy masz już jakiś trop. Sprawdzaj wiarygodność i aktualność źródeł.
  • Jeśli nie chcesz tracić nerwów i czasu, wybierz Wsparcie IT dla Firm i skorzystaj z pomocy ekspertów już od 9 zł miesięcznie.

Gdzie oddać zepsuty komputer? Teraz już wiesz.

Mogą Cię również zainteresować

  • Każdą firmę stać na dział IT

    Każdą firmę stać na dział IT
    Każdą firmę stać na dział IT

    Firma online

    Firma online

    Każdą? Czy to możliwe? Nawet kwiaciarnię, zakład fryzjerski, pralnię i piekarnię? Dziś żaden przedsiębiorca nie powinien pozwolić sobie na brak wsparcia technicznego.   Nowa rzeczywistość, […]

  • Naprawa komputerów dla firm. Poznaj lek na kłopoty ze sprzętem IT [INFOGRAFIKA]

    Naprawa komputerów dla firm. Poznaj lek na kłopoty ze sprzętem IT [INFOGRAFIKA]
    Naprawa komputerów dla firm. Poznaj lek na kłopoty ze sprzętem IT [INFOGRAFIKA]

    Firma online

    Firma online

    Jak bardzo irytujące są sytuacje, kiedy nagli nas czas, natłok pracy przyspiesza bicie serca, a komputer czy laptop odmawia posłuszeństwa? Znamy to wszyscy […]