Flota urządzeń mobilnych nie jest już domeną dużych firm
Cyberbezpieczeństwo 1 września 2022 3 minuty czytania

Flota urządzeń mobilnych nie jest już domeną dużych firm

Nawet niewielkie firmy dysponują dziś sporą flotą urządzeń mobilnych, a prowadzenie rozmów telefonicznych to tylko jedna z ich wielu funkcji. Służbowe smartfony mogą mieć dostęp niemal do wszystkich firmowych danych i są niezbędne do sprawnego działania firm o rozproszonej strukturze. Zarządzanie nimi w wielu firmach przebiega jednak w nieco przypadkowy i mało zorganizowany sposób.


Smartfony niewątpliwie ułatwiają prowadzenie biznesu i wspierają mobilną pracę. W większości firm są wykorzystywane m.in. do odbierania służbowej poczty, tworzenia mobilnych hot spotów czy otwierania plików współdzielonych w chmurze.

Istnieją też specjalistyczne aplikacje wykorzystywane w różnych branżach lub na różnych stanowiskach i usprawniające pracę. Jednak aby mobilna współpraca działała dobrze i bezpiecznie, konieczne jest sprawne zarządzanie flotą urządzeń mobilnych. To zaś jest potrzebne nawet w niewielkich firmach, szczególnie jeśli posiadają rozproszoną strukturę.

Bezpieczeństwo niezależnie od wielkości floty mobilnej


Zarządzanie flotą urządzeń mobilnych w firmie nie ogranicza się do ich zakupu i wydania pracownikom. A w każdym razie nie powinno. To również pilnowanie, by na bieżąco instalować kolejne aktualizacje, dbanie o robienie backupów, a przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa. To właśnie za pośrednictwem firmowych smartfonów hackerzy często próbują dostać się do firmowych danych.

Badanie „Smartfon w firmie. Bezpieczeństwo danych w telefonach służbowych” pokazało, że niemal jedna czwarta wszystkich przypadków naruszenia bezpieczeństwa cyfrowego firmy była związana z wyciekiem danych za pośrednictwem urządzeń mobilnych. A jednak zabezpieczanie firmowych smartfonów to wciąż temat, któremu nie poświęca się wystarczająco dużo uwagi.

Połowa pracowników przyznaje, że omija zabezpieczenia


Ustawienie podstawowych zabezpieczeń, takich jak hasło czy logowanie z wykorzystaniem danych biometrycznych, nic nie kosztuje i nie jest trudne. Pomimo tego, jak pokazało badanie Biura Informacji Kredytowej z 2022 roku, co czwarty Polak wciąż nie ustawia haseł na swoich urządzeniach mobilnych, a logowanie za pomocą odcisku palca czy skanowania twarzy wykorzystuje jedynie 37 proc. badanych.

Co czwarty użytkownik nie ustawia haseł na swoich urządzeniach mobilnych.

Jedynie 37 proc. użytkowników wykorzystuje logowanie biometryczne.

Ustawienie takich podstawowych zabezpieczeń powinno być wymogiem w przypadku służbowych urządzeń mobilnych. Niestety, zwykle samo poinformowanie o tym zespołu nie wystarczy. Z badań przeprowadzonych przez Cisco wynika, że połowa pracowników w Polsce przyznaje się do omijania firmowych zabezpieczeń przynajmniej raz w tygodniu. Czy da się wdrażać takie procedury, nie tracąc zbyt dużo czasu na sprawdzanie, czy są przestrzegane?

Kto zarządza urządzeniami mobilnymi?


W strukturach większości polskich firm nie ma komórek odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo służbowych telefonów. Niejednokrotnie wdrożenie w tym zakresie kończy się na przekazaniu przez dział HR telefonu z ustawieniami fabrycznymi i podpisaniu protokołu.

Instalacja odpowiednich aplikacji pozostaje często w gestii pracownika. Nawet jeśli w strukturach firmy są specjaliści, którzy mogą zająć się przygotowaniem urządzeń mobilnych do pracy i ich konserwacją, w firmach o rozproszonej strukturze może być to trudne do wykonania.

Wspomniane już badanie przeprowadzone przez Cisco pokazało, że prawie co piąty pracownik uważa, że postępowanie zgodnie z procedurami bezpieczeństwa jest zbyt skomplikowane i zajmuje za dużo czasu. W rezultacie pracownicy szukają sposobów na ich omijanie. A to tylko jedno z wielu zagrożeń.

Każda firma ma swojego „ducha”


Zjawisko ghostingu znane jest nie tylko w sferze towarzyskiej, lecz również w biznesie. Historię o pracowniku, który wyszedł z pracy jak gdyby nigdy nic, by już nigdy nie wrócić, ma chyba każda firma. Taki pracownik-duch nie odbiera telefonów, nie odpisuje na maile, a namierzenie go może być dość trudne. Jeśli zabrał ze sobą firmowy telefon, na którym posiada kontakty do klientów i partnerów biznesowych, a także dostępy do ważnych dokumentów, może korzystać z nich bez żadnej kontroli. A pracodawca ma powody do niepokoju.

Można zabezpieczyć się na taką ewentualność, korzystając z platformy do zarządzania urządzeniami mobilnymi. Jest to usługa, dzięki której bez fizycznego dostępu można przejąć kontrolę nad takim utraconym służbowym smartfonem – zablokować go, wyczyścić dane, odinstalować kluczowe aplikacje. To zaś powinno powstrzymać duchy przed nawiedzaniem klientów i firmowych archiwów.

MDM – wsparcie w zarządzaniu flotą urządzeń mobilnych


Takie możliwości daje technologia MDM (Mobile Device Management), umożliwiająca zdalne zarządzanie urządzeniami mobilnymi w firmach. Dzięki MDM administrator może zdalnie wykonać na zintegrowanych urządzeniach mobilnych niemal wszystkie operacje.

Technologia ta umożliwia instalowanie aplikacji, ustalanie kanałów komunikacji czy zdalne czyszczenie telefonu. Można dzięki niej wymusić na użytkowniku nadanie hasła o odpowiedniej mocy czy ustawienie blokady ekranu. Tym samym MDM znacznie zmniejsza możliwości omijania firmowych zabezpieczeń przez pracowników.

Rozwiązanie to jest oferowane w usłudze MDM dostępnej w Orange dla Firm.  

Ochrona przed wyciekiem danych lub niewłaściwym ich wykorzystaniem to zagadnienie, z którym mierzą się wszystkie firmy, niezależnie od wielkości, liczby pracowników czy branży. Odpowiednie zarządzanie flotą urządzeń mobilnych może uchronić firmę przed wieloma problemami i znacznie usprawnić wdrażanie procedur bezpieczeństwa.

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Popularne tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa korporacyjnego ma polityka zerowego zaufania?

    Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa korporacyjnego ma polityka zerowego zaufania?
    Jakie znaczenie dla bezpieczeństwa korporacyjnego ma polityka zerowego zaufania?
    Cyberbezpieczeństwo 13 września 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    W obliczu rosnącej zależności od technologii chmurowej i dynamicznej ewolucji cyberzagrożeń, bezpieczeństwo korporacyjne wymaga nowoczesnych i skutecznych rozwiązań. Wdrożenie koncepcji […]

  • Co to jest cyberodporność i czym różni się od cyberbezpieczeństwa?

    Co to jest cyberodporność i czym różni się od cyberbezpieczeństwa?
    Co to jest cyberodporność i czym różni się od cyberbezpieczeństwa?
    Cyberbezpieczeństwo 12 września 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    Naruszenia danych są zagrożeniem dla każdej firmy. Dlatego cyberbezpieczeństwo i cyberodporność to kwestie ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Czym jednak różnią […]

  • Dlaczego warto zadbać o bezpieczne połączenie VPN w biznesie?

    Dlaczego warto zadbać o bezpieczne połączenie VPN w biznesie?
    Dlaczego warto zadbać o bezpieczne połączenie VPN w biznesie?
    Cyberbezpieczeństwo 29 sierpnia 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    https://orange.plWraz z rosnącym zainteresowaniem IoT i upowszechnieniem się mobilnej pracy wzrasta również zapotrzebowanie na VPN dla firm. Dlaczego warto korzystać […]

  • Zabezpiecz smartfon przed hakerami – 10 zasad

    Zabezpiecz smartfon przed hakerami – 10 zasad
    Zabezpiecz smartfon przed hakerami – 10 zasad
    Cyberbezpieczeństwo 11 lipca 2023

    Cyberbezpieczeństwo

    Nasze smartfony są coraz bardziej narażone na ataki hakerów: według danych Proofpoint w tym roku możemy spodziewać się nawet 500-proc. […]