Aplikacje hybrydowe, progresywne i natywne: które z nich są lepsze?
Firma online 19 lipca 2023 3 minuty czytania

Aplikacje hybrydowe, progresywne i natywne: które z nich są lepsze?

Urządzenia mobilne odpowiadają za około połowę całego światowego ruchu internetowego. W związku z tym priorytetowym wyzwaniem dla organizacji staje się wdrożenie aplikacji mobilnej, która zwiększy przychody, a tym samym usprawni procesy biznesowe. Pod względem technicznym wyróżnia się aplikacje natywne, hybrydowe i progresywne. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Czym jest aplikacja mobilna?


Według najprostszej definicji aplikacja mobilna to oprogramowanie przeznaczone do działania na urządzeniu mobilnym, takim jak smartfon lub tablet. Zostało stworzone z myślą o dostarczaniu użytkownikom usług podobnych do tych dostępnych na komputerach osobistych. Współcześnie projektowane aplikacje wyróżniają się coraz większą responsywnością oraz niemal nieograniczoną funkcjonalnością.

Najprostszy podział aplikacji obejmuje:

  • Aplikacje-gry: mobilne odpowiedniki komputerowych gier wideo; należą do najpopularniejszych typów aplikacji. Stanowią jedną trzecią wszystkich pobrań ze sklepów mobilnych i trzy czwarte wszystkich wydatków konsumenckich.
  • Aplikacje zwiększające produktywność: koncentrują się na poprawie wydajności biznesowej poprzez ułatwienie różnych zadań, takich jak wysyłanie wiadomości e-mail, śledzenie postępu prac, współpraca przy projektach czy zdalna komunikacja.
  • Aplikacje związane ze zdrowiem, rozrywką, stylem życia i bieżącymi informacjami: coraz bardziej popularne, obejmują wiele aspektów osobistego stylu życia i kontaktów towarzyskich, takich jak randki, komunikacja w mediach społecznościowych, a także udostępnianie (i oglądanie) filmów.
  • Aplikacje do handlu mobilnego: mogą być używane zarówno do kupowania oraz sprzedawania (Allegro, OLX), jak i rezerwowania biletów i noclegów (Booking) czy zamawiania przejazdów (Uber, Bolt).

Aplikacje natywne vs hybrydowe vs progresywne: koncepcje i różnice


Nie istnieje jednoznaczna odpowiedź na pytanie, która aplikacja sprawdzi się w Twojej firmie. Wiele zależeć będzie od wielkości organizacji, branży, w której działasz, a także indywidualnych potrzeb w zakresie komunikacji z kontrahentami.

Aplikacje natywne

Aplikacje natywne to te, które są zaprojektowane dla określonego systemu operacyjnego. W zależności od docelowej platformy tworzy się je w innych językach:

  • Swift/Objective-C (dla systemu iOS),
  • Kotlin i Java (w przypadku Androida).

Kiedy inwestujesz w tworzenie natywnych aplikacji mobilnych, otrzymujesz aplikację, która reaguje na system operacyjny i współdziała z wbudowanymi funkcjami urządzenia, takimi jak aparat, GPS, czytnik linii papilarnych itp. Wysoka responsywność gwarantuje, że użytkownicy otrzymają aplikację o bardzo niskiej krzywej uczenia się, która oferuje wysoce intuicyjne doświadczenie.

Aplikacje natywne mają też kilka wad i ograniczeń. Przede wszystkim są bardzo kosztowne w produkcji, gdyż wymagają tworzenia osobnych wersji dla każdego systemu.

Czas związany z wprowadzeniem ich na rynek może się wydłużyć w związku z odmienną polityką różnych sklepów z aplikacjami.

Aplikacje hybrydowe

Aplikacje hybrydowe to takie, które zostały opracowane przy użyciu jednego języka kodu dla wielu platform. Oznacza to, że otrzymujesz aplikację działającą zarówno na Androidzie, jak i iOS. Aplikacje hybrydowe mają wspólny rdzeń, wyglądają identycznie na wszystkich systemach operacyjnych i oferują taką samą funkcjonalność, w związku z czym próg wejścia jest bardzo niski. Podobnie jak w przypadku natywnych, aplikacje hybrydowe są pobierane ze sklepów z aplikacjami i wymagają regularnych aktualizacji.

Największą zaletą aplikacji hybrydowych jest to, że proces ich tworzenia jest wysoce opłacalny. Nie trzeba tworzyć dwóch wersji oprogramowania dla wszystkich platform mobilnych z osobna. Mocnym punktem tego rozwiązania jest również wszechstronność – możesz osiągnąć wysoki poziom interakcji z różnymi urządzeniami za pomocą wtyczek stworzonych z myślą o określonym systemie operacyjnym.

Aplikacje hybrydowe mają również wady. Są to m.in.: ograniczony interfejs użytkownika oraz brak możliwości pełnego wykorzystania ich potencjału (np. z uwagi na rygorystyczne wymagania dotyczące przetwarzania danych w niektórych branżach). Mimo to rozwiązanie hybrydowe jest świetną opcją dla wchodzących na rynek start-upów, które chcą zainteresować inwestorów i klientów swoim produktem.

Aplikacje progresywne

Aplikacja progresywna (PWA), zwana również webową (internetową), to nic innego jak oprogramowanie dostępne z poziomu przeglądarki. Od natywnych i hybrydowych różni się przede wszystkim tym, że nie wymaga korzystania z zasobów sprzętowych. Nie jest instalowana bezpośrednio na urządzeniu, a na serwerze, z którym użytkownik nawiązuje połączenie zdalnie – z dowolnego miejsca na świecie.

Flagowymi przykładami PWA są serwisy:

  • com,
  • com,
  • google.com,
  • com,
  • com.

Dużym atutem aplikacji PWA jest to, że nie wymagają manualnych aktualizacji. Ponadto działają poprawnie zarówno na komputerach, laptopach, tabletach, jak i smartfonach – nawet tych starszych. Warto jednak pamiętać, że do pełnej obsługi aplikacji progresywnych jest potrzebne stabilne połączenie internetowe, które dodatkowo powinno być odpowiednio zaszyfrowane. Niektóre aplikacje progresywne mogą pracować w trybie offline, jednak w ograniczonym zakresie.

Powinieneś rozważyć wdrożenie PWA, jeśli:

  • chcesz zwiększyć świadomość marki i poprawić wyniki SEO,
  • masz klientów dokonujących zakupów z urządzeń mobilnych,
  • musisz poprawić szybkość witryny i ogólną wydajność,
  • chcesz zapewnić klientom płynne UX na wszystkich urządzeniach.

Tworzenie aplikacji mobilnych – co musisz wiedzieć?


Proces tworzenia aplikacji mobilnej rozpoczyna się od określenia celu biznesowego. Ważnym krokiem jest przeanalizowanie swoich możliwości i oczekiwań. Najważniejsze pytania, na które powinieneś sobie odpowiedzieć, to:

  • Jaka jest Twoja grupa docelowa i jakie są potrzeby konsumentów?
  • Jak szybko musisz wdrożyć aplikację?
  • Czy aplikacja wymaga zaawansowanych funkcji?
  • Jakim budżetem dysponujesz?

Masz pytania?
Zamów rozmowę z doradcą biznesowym


Obowiązek informacyjny

Mogą Cię również zainteresować

  • Wywiad. Do czego jest zdolna nowa technologia?

    Wywiad. Do czego jest zdolna nowa technologia?
    Wywiad. Do czego jest zdolna nowa technologia?
    Firma online 25 czerwca 2025

    Firma online

    Jedna z polskich firm, korzystając z wirtualnej rzeczywistości, trenuje amerykańską policję, inna buduje własne rozwiązania AI. Rozwój technologiczny kreuje nowe […]

  • Jak myśl steruje biznesem, czyli interfejs mózg-komputer

    Jak myśl steruje biznesem, czyli interfejs mózg-komputer
    Jak myśl steruje biznesem, czyli interfejs mózg-komputer
    Firma online 18 czerwca 2025

    Firma online

    Wyobraź sobie stworzenie idealnej prezentacji na spotkanie w ciągu zaledwie kilku minut tylko za pomocą siły własnego umysłu. Taką moc mogą […]

  • Wywiad. ESG: nowe korzyści dla biznesu

    Wywiad. ESG: nowe korzyści dla biznesu
    Wywiad. ESG: nowe korzyści dla biznesu
    Firma online 10 czerwca 2025

    Firma online

    Firmy, które chcą budować przewagę konkurencyjną, nie mogą dziś ignorować wymagań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Piotr Zawadzki, Head of Quality […]

  • Wszystko jako usługa, czyli biznes w chmurze bez ograniczeń

    Wszystko jako usługa, czyli biznes w chmurze bez ograniczeń
    Wszystko jako usługa, czyli biznes w chmurze bez ograniczeń
    Firma online 29 maja 2025

    Firma online

    Tradycyjny model pozyskiwania nowych funkcjonalności, produktów i usług wiązał się z ich zakupem, instalacją i utrzymaniem. Wymagało to posiadania działu […]