Z dniem 1 lipca 2014 r. wchodzą w życie przepisy Unii Europejskiej nakładające na operatorów sieci telefonii ruchomej obowiązek umożliwienia odrębnej sprzedaży usług roamingu regulowanego. W praktyce dla Klientów Orange Polska oznacza to:

  • Możliwość skorzystania z usług roamingu realizowanego w krajach Unii Europejskiej (tj. na terenie takich państw jak: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Wielka Brytania, Włochy oraz na terenie Krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego tj. Islandii, Lichtenstein, Norwegii oraz Terytoriów Zależnych takich jak: Gibraltar, Gujana Francuska, Gwadelupa, Martynika, Reunion)

na podstawie umowy zawartej z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym innym niż Orange Polska, pod warunkiem, że przedsiębiorca taki podpisze z Orange Polska odpowiednią umowę

  • Możliwość skorzystania w krajach Unii Europejskiej z transmisji danych w roamingu, za którą klienci Orange Polska rozliczą się bezpośrednio z zagranicznymi operatorami sieci komórkowych, partnerami roamingowymi Orange na zasadach przez nich wskazanych, pod warunkiem, że taka opcja została przez nich umożliwiona.

Do końca czerwca 2014 r. usługi roamingu były dostępne dla Klientów Orange Polska wyłącznie w ramach pakietu usług uzgodnionego zakresem umowy o świadczenie usług zawartych pomiędzy Klientem i Orange. Od 1 lipca 2014 r. usługi roamingu pojawia się możliwość nabywania ich oddzielnie od innych podmiotów (alternatywnych dostawców roamingu, w skrócie ”ARP”), bez rozwiązywania umowy z Orange przy zastrzeżeniu, że ARP, którzy zarejestrują się w Polsce takie usługi polskim klientom zaoferują.
Do korzystania z usług alternatywnych dostawców roamingu nie są wymagane zmiany w umowach zawartych z Orange Polska. Jest za to niezbędne podpisanie bezpośredniej umowy pomiędzy Klientem Orange Polska i alternatywnym dostawcą roamingu (ARP).
Odrębna sprzedaż usług roamingu regulowanego może być realizowana na dwa sposoby:

  • ARP działający w Polsce stworzy ofertę obejmującą wszystkie usługi w roamingu w krajach UE (połączenia głosowe wykonywane i odbierane, sms, transmisja danych) i poprzez zawarcie umowy z Orange Polska skieruje ją do Klientów Orange.  Aby skorzystać z takiej oferty, Klienci Orange muszą podpisać umowy o świadczenie usług roamingu regulowanego bezpośrednio z alternatywnym dostawcą roamingu. Po podpisaniu umowy z Klientem, alternatywny dostawca roamingu powiadomi Orange Polska o przejęciu realizacji usług w zakresie roamingu dla wybranego klienta. Przejęcie realizacji usług przez ARP-a zostanie zrealizowane automatycznie przez Orange Polska w ciągu 24 godzin od momentu uzyskania informacji przez Orange Polska.

    W sytuacji korzystania z usług alternatywnego dostawcy roamingu w tym modelu, Klient Orange będzie otrzymywał faktury:
  • Od Orange – za korzystanie z usług krajowych, za usługi roamingu w krajach spoza Unii Europejskiej oraz za połączenia realizowane w roamingu w krajach UE, ale skierowane do krajów nie należących do UE.
  •  Od alternatywnego dostawcy roamingu – za usługi roamingu realizowane w krajach UE i skierowane do krajów UE. Reklamacje dotyczące działania usługi roamingu  świadczonej przez ARP  oraz należności wynikających z umowy z ARP, klient Orange Polska powinien składać, zgodnie z trybem określonym w umowie z alternatywnym dostawcą roamingu.
  • W zakresie usług transmisji danych w roamingu drugim sposobem korzystania z usług innego niż Orange Polska przedsiębiorcy jest model, w którym zagraniczny partner roamingowy Orange Polska stworzy ofertę na usługi transmisji danych w roamingu, skierowaną do korzystających z jego sieci klientów Orange. Komunikacja i zasady realizacji takiej oferty będą zależeć od sposobów wybranych przez zagranicznego operatora, a Klient rozliczy się za zakupioną transmisję danych bezpośrednio z siecią zagraniczną. Do skorzystania z takiej oferty może być niezbędne samodzielne zmodyfikowanie ustawień telefonu.

    W sytuacji korzystania z usług innego dostawcy roamingu w tym modelu, Klient Orange na swojej comiesięcznej fakturze znajdzie naliczenia za:
    • korzystanie z usług krajowych
    • wszystkie rodzaje usług roamingowych w krajach spoza UE:
    • niektóre usługi roamingowe realizowane w krajach UE: połączenia głosowe wykonywane i odbierane, sms i transmisję danych zrealizowaną za pośrednictwem Orange Polska.

Na fakturze Klienta nie znajdą się opłaty za transmisję danych zakupioną bezpośrednio od operatora zagranicznego, zrealizowaną w sposób wskazany przez operatora zagranicznego, z którym Klient Orange Polska rozliczy się bezpośrednio.

W przypadku pojawienia się alternatywnych dostawców roamingu, z którymi Orange Polska będzie mieć zawarte umowy, ich lista będzie publikowana na stronie www.orange.pl/arp  wraz z uszczegółowionym opisem zasad możliwości skorzystania z usług przez nich świadczonych.