Jak chronić firmę przed atakami DDoS?
Cyberbezpieczeństwo 15 maja 2024 3 minuty czytania

Jak chronić firmę przed atakami DDoS?

Ataki DDoS (ang. Distributed Denial of Service) to coraz częstsze zagrożenie dla firm każdej wielkości. Ich celem jest sparaliżowanie infrastruktury IT przedsiębiorstwa poprzez „zalanie” jej ogromną ilością fałszywego ruchu sieciowego. Skutki mogą być katastrofalne – od utraty dostępności cyfrowej strony internetowej po poważne straty finansowe.

Co to jest atak DDoS?


Atak DDoS wykorzystuje rozproszoną sieć botów, czyli zainfekowanych komputerów i urządzeń podłączonych do sieci internetowej. Mogą to być np. routery, kamery IP czy też czujniki IoT. Każdy bot wysyła żądania na adres IP ofiary, co może spowodować przeciążenie serwera lub sieci i w efekcie odmowę usługi dla zwykłych użytkowników. Trzy najpopularniejsze rodzaje ataków DDoS obejmują:

  • ataki wolumetryczne – polegają na „zalaniu” serwera ogromną ilością fałszywego ruchu;
  • ataki na protokoły – wykorzystują luki w protokołach sieciowych do przeciążenia serwera;
  • ataki na warstwę aplikacji – celują w konkretne aplikacje i usługi.

Przeczytaj najnowszy raport CERT Orange Polska 2023.

Ataki DDoS – konsekwencje dla organizacji


Zgodnie z raportem Agencji Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa zatytułowanym ENISA Threat Landscape for DoS Attack w ostatnim czasie obserwuje się znaczący wzrost zaawansowania ataków typu DDoS. Hakerzy, haktywiści i cyberprzestępcy korzystają z coraz bardziej złożonych technik – włączając w to ataki wzmacniające, które wykorzystują legalny ruch do zwiększenia siły uderzenia.

Dodatkowym problemem jest łączenie ataków DDoS z innymi zagrożeniami, takimi jak ransomware czy APT. Pozwala to atakującym na całkowity paraliż systemów, a także szyfrowanie danych czy wyłudzanie okupu.

Według badania przeprowadzonego przez firmę Neustar jeden atak DDoS kosztuje firmy średnio ponad 200 tys. dolarów. Ostateczna kwota zależy od wielkości oraz skali ataku, jego rodzaju oraz branży, w której działa firma.

Poza konsekwencjami finansowymi związanymi z przestojami i brakiem dostępu do usług istnieją również koszty pośrednie – związane z naprawą szkód. Należy pamiętać, że ataki DDoS mogą mieć negatywny wpływ nie tylko na finanse firmy, ale również na jej reputację, relacje z klientami i morale pracowników.

Korzystanie z solidnego rozwiązania do łagodzenia ataków DDoS staje się więc priorytetem dla każdej organizacji.

Ataki DDoS – konsekwencje dla organizacji

Jak chronić się przed atakami DDoS?


Ataki DDoS są poważnym zagrożeniem, ale można się przed nimi skutecznie bronić, stosując odpowiednie środki ostrożności.

1. Wdrażanie dobrych praktyk bezpieczeństwa

W ten sposób organizacja minimalizuje ryzyko ataków cybernetycznych i kradzieży danych.  Jakie dobre praktyki warto wdrożyć w firmie?

  • Regularne aktualizacje oprogramowania antywirusowego i systemów operacyjnych – to podstawa ochrony przed lukami bezpieczeństwa, które mogą zostać wykorzystane przez hakerów.
  • Silne hasła – stosowanie silnych haseł i uwierzytelniania dwuskładnikowego dla wszystkich kont użytkowników znacząco utrudnia cyberprzestępcom dostęp do krytycznej infrastruktury.

  • Szyfrowanie danych poufnych – zaszyfrowane dane klientów czy informacje finansowe są lepiej chronione przed dostępem osób nieuprawnionych.

  • Edukacja pracowników – wszystkie osoby zatrudnione w firmie i korzystające ze sprzętu służbowego powinny wiedzieć, jak rozpoznać podejrzane e-maile i linki oraz jak chronić swoje dane osobowe.

  • Ciągłe monitorowanie ruchu sieciowego – pozwala zauważyć anomalie, co jest kluczowe do szybkiego wykrycia ataku DDoS. Należy śledzić zarówno ruch przychodzący, jak i wychodzący. Można wykorzystać w tym celu technologie takie, jak SNMP, NetFlow lub IPFIX.

2. Plan reagowania na incydenty

Pomaga w zachowaniu ciągłości działania firmy w przypadku wystąpienia cyberataku – nie tylko DDoS. Aby był skuteczny, powinien uwzględniać role i obowiązki wszystkich pracowników oraz poszczególne etapy działań. Warto zadbać też o opracowanie strategii backupu danych.

3. Współpraca z dostawcą usług internetowych

Istotne jest również wsparcie dostawcy usług internetowych oraz firmy specjalizującej się w cyberochronie. Dostawca usług internetowych może wspomóc w blokowaniu złośliwego ruchu, natomiast firma z zakresu cyberbezpieczeństwa w analizie zagrożeń i wdrożeniu odpowiednich środków obronnych.

Chroń infrastrukturę IT z usługą DDoS Protection od Orange


Jednym z rozwiązań zaprojektowanych z myślą o ochronie przed atakami Distributed Denial of Service jest usługa DDoS Pretction oferowana przez Orange. Zapewnia ona:

  • ochronę 24/7/365 – ciągły monitoring ruchu sieciowego i automatyczne wykrywanie oraz blokowanie ataków DDoS;
  • skalowalność – możliwość dostosowania narzędzi do potrzeb firmy niezależnie od jej rozmiaru i branży;
  • wysoką skuteczność – ochrona przed atakami różnego typu, w tym wolumetrycznymi i aplikacyjnymi;
  • łatwość wdrożenia – prosta konfiguracja i integracja z istniejącą infrastrukturą IT;
  • dostępność różnych wariantów – możliwość wyboru opcji ochrony odpowiedniej do specyfiki firmy i jej budżetu.

Chcesz dowiedzieć się więcej o usłudze DDoS Protection od Orange i sprawdzić, czy jest ona odpowiednia dla Twojej firmy? Skontaktuj się z nami!

Masz pytania? Wypełnij formularz. Nasz zespół ekspertów służy pomocą.

Mogą Cię również zainteresować

  • Ebook. Jak instytucje publiczne chronią dane i prywatność obywateli?

    Ebook. Jak instytucje publiczne chronią dane i prywatność obywateli?
    Ebook. Jak instytucje publiczne chronią dane i prywatność obywateli?
    Cyberbezpieczeństwo 2 października 2024

    Cyberbezpieczeństwo

    Cyberprzestrzeń stała się globalną areną zmagań. Tu nie ma wyjątków. Instytucje publiczne również muszą się mierzyć z niewidzialnym przeciwnikiem jakim […]

  • Security awareness – pierwsza linia obrony

    Security awareness – pierwsza linia obrony
    Security awareness – pierwsza linia obrony
    Cyberbezpieczeństwo 11 września 2024

    Cyberbezpieczeństwo

    Jednym z najważniejszych środków profilaktycznych w kontekście zagrożeń cybernetycznych jest świadomość bezpieczeństwa pracowników. Posiadająca aktualną wiedzę załoga stanowi pierwszą linię […]

  • Bezpieczeństwo firmy z zaporą sieciową nowej generacji NGFW

    Bezpieczeństwo firmy z zaporą sieciową nowej generacji NGFW
    Bezpieczeństwo firmy z zaporą sieciową nowej generacji NGFW
    Cyberbezpieczeństwo 13 sierpnia 2024

    Cyberbezpieczeństwo

    Next-Generation Firewall zapewnia ochronę przed zaawansowanymi zagrożeniami, blokując cyberataki jeszcze przed ich wystąpieniem. Poznaj pełny potencjał zapory sieciowej nowej generacji. […]

  • Passwordless i biometria – niewidzialne uwierzytelniania

    Passwordless i biometria – niewidzialne uwierzytelniania
    Passwordless i biometria – niewidzialne uwierzytelniania
    Cyberbezpieczeństwo 24 lipca 2024

    Cyberbezpieczeństwo

    Wraz z rosnącym znaczeniem cyberbezpieczeństwa niewystarczające stają się tradycyjne metody uwierzytelniania oparte na hasłach. Alternatywnym podejściem jest passwordless – zbiór […]