Ważne informacje

Szanowni Państwo,

w 2015 roku Orange Polska S.A. rozpoczęła komercyjną działalność w obszarze sprzedaży energii elektrycznej na mocy koncesji przyznanej jej przez Urząd Regulacji Energetyki. Przez kolejne 4 lata, kierując się zasadami odpowiedzialnego biznesu, Orange zawsze działał w najlepszym interesie swoich klientów. Przejawem tego było m.in. podpisanie długoletniego kontraktu hurtowego na zakup energii, który miał zapewnić Państwu bardzo atrakcyjne warunki umowy przez cały okres jej trwania.

Niestety cały szereg działań podjętych z naszej strony okazał się niewystarczający wobec niespodziewanych zmian na rynku energii w Polsce, a my – jako jego pełnoprawny uczestnik, zostaliśmy zmuszeni do renegocjacji warunków hurtowego zakupu energii.

Zdajemy sobie sprawę, że okoliczności opisane w przesłanym do Państwa liście mogą być niepokojące. Pragniemy poinformować, że Orange Polska również jest zaskoczona bezprecedensową sytuacją, która miała miejsce w ostatnim czasie na rynku energii i która wymaga od nas podjęcia wszelkich działań mających na celu ochronę interesów naszych klientów.

Mimo że zaistniała sytuacja rynkowa jest niezależna od Orange, pragniemy Państwa przeprosić za wszelkie niedogodności oraz przedstawić możliwe opcje i związane z nimi następstwa.

W otrzymanym przez Państwa liście zaproponowaliśmy zmiany w umowie – poniżej przedstawiamy dwa możliwe scenariusze, z których powinniście Państwo wybrać bardziej dogodny dla siebie.

Czy zgodzić się na zmianę warunków?

Jeśli się zgodzę

Co się stanie, jeśli się  ZGODZĘ na zmianę warunków umowy?

  • 1. Będą Państwo rozliczani według nowych stawek od marca 2019 roku.
Jeśli się nie zgodzę

Co się stanie, jeśli się  NIE ZGODZĘ na zmianę warunków umowy?

  • 1. Od 1 marca 2019 roku przestaną Państwo być klientem Orange Polska – ryzykują Państwo przejście na umowę rezerwową ze znacznie wyższymi stawkami.
  • 2. Przejście do innego sprzedawcy nie gwarantuje Państwu niższych stawek niż zaproponowane przez Orange.

Co muszę zrobić?

Jeśli w otrzymanym piśmie zaproponowano Państwu określoną stawkę za energię elektryczną, nie jest wymagana żadna akcja z Państwa strony.

Jeśli natomiast do pisma załączone było Porozumienie – prosimy o jego podpisanie i przesłanie pod wskazany adres:

Orange Polska S.A
ul. Jagiellońska 34
96-100 Skierniewice
z dopiskiem „OE zmiana umowy”.

Co muszę zrobić?

Dostarczyć wypowiedzenie umowy do Orange na adres:

Orange Polska S.A
ul. Jagiellońska 34
96-100 Skierniewice
z dopiskiem „OE zmiana umowy”.

Do dnia 07.02.2019 znaleźć nowego sprzedawcę energii elektrycznej i podpisać umowę.

Pytania i odpowiedzi

1. Jakie będę mieć korzyści, jeśli zostanę z Orange?

Stawki, jakie proponujemy, są na poziomie obecnych stawek rynkowych z zachowaniem wymogów określonych w nowej Ustawie. Dodatkowo nie będą Państwo musieli podejmować działań związanych z poszukiwaniem i zmianą sprzedawcy. Ewentualne opóźnienie, związane z podpisaniem kolejnej umowy, niesie istotne ryzyko rozliczeń wg. tzw. stawek rezerwowych, które są nawet 4-krotnie wyższe.

2. Jak zmieniały się ceny energii na rynku hurtowym w 2018 r.?

Notowania Towarowej Giełdy Energii w 2018 roku dla dostaw energii elektrycznej na 2019 rok (BASE_Y-19)

3. Dlaczego Orange podnosi stawkę, mimo że media informują o braku podwyżek dla Klientów?

Zmianę stawek na Orange wymusiła konieczność renegocjacji warunków hurtowego zakupu energii elektrycznej. W efekcie znaczną część energii kupować będziemy na Towarowej Giełdzie Energii, gdzie obecne ceny są o ponad 50% wyższe w stosunku do cen w 2018 roku. W związku z powyższym Orange, nie podnosząc stawek, ponosiłby bardzo duże straty

Medialne przekazy dot. niezmienności stawek nie znalazły odzwierciedlenia w obecnej treści Ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw z dnia 28.12.2018, tzn. Ustawa w szczególności nie dotyczy klientów biznesowych rozliczanych w oparciu o indywidualnie wynegocjowane stawki i zarazem nienależących do grupy Odbiorców, dla których Orange stosuje cenniki (np. Odbiorcy z grupy taryfowej B). Dla klientów należących do grup, dla których Orange stosowało cenniki na dzień 30.06.2018 roku, stawki e nie przekraczają maksymalnego poziomu, który Orange może zastosować.

4. Podczas sprzedaży zapewnialiście klienta, że Orange kupuje energię z dużym wyprzedzeniem, a stawka dla klienta jest gwarantowana.

Przekazywana informacja była i jest prawdziwa. W przypadku Orange zakup energii dokonywany jest ze znacznym wyprzedzeniem i z góry ustaloną ceną. W momencie zawierania umowy żadna ze stron nie była w stanie przewidzieć, że sytuacja na rynku zmieni się tak diametralnie, a jedynym rozwiązaniem zabezpieczającym ciągłość dostaw energii klientom okaże się renegocjacja warunków kontraktu hurtowego.

5. Jaką mam gwarancję, że za 2 miesiące nie będzie kolejnej podwyżki?

Już w tym momencie Orange Polska zabezpieczyła cały wolumen energii niezbędny do wykonania umów z klientami w ramach kontraktów terminowych zawartych bezpośrednio na giełdzie. To oznacza, że zaproponowane Państwu ceny energii elektrycznej będą obowiązywały w całym okresie umowy.

6. Dlaczego wcześniej nie otrzymałem informacji?

Orange Polska do ostatniej chwili prowadziła negocjacje w zakresie kosztów hurtowych zakupu energii – te działania przyniosły niepełny rezultat. Trudna decyzja o wysyłce pisma z propozycją zmiany zapisów umowy zapadła więc po wyczerpaniu wszystkich możliwych wariantów pozwalających na utrzymanie dotychczasowych stawek.

7. Co mam zrobić, jeśli wypowiem umowę w Orange?

W przypadku zachowania terminu i złożenia wypowiedzenia w Orange do końca stycznia 2019 roku rozwiązanie umowy nastąpi z końcem lutego 2019 roku. Następnie należy pilnie udać się do innego sprzedawcy w celu podpisania umowy na sprzedaż energii od 1.03.2019 roku. Aby uniknąć dodatkowych kosztów po Państwa stronie (wejście na umowę rezerwową), wybrany przez Państwa sprzedawca musi zgłosić nową umowę do OSD z datą przełączenia na 1.03.2019 roku z wyprzedzeniem co najmniej 21 dni.

8. Czy muszę zmieniać Sprzedawcę?

Nie ma takiej konieczności, jeśli zaakceptują Państwo przesłaną propozycję. Obecna umowa na sprzedaż energii z Orange Polska będzie kontynuowana na nowych warunkach.

9. Czy będę mieć przerwę w dostawie energii, jeśli zrezygnuję z usług Orange?

W przypadku zachowania terminu i złożenia wypowiedzenia w Orange do końca stycznia 2019 roku rozwiązanie umowy nastąpi z końcem lutego 2019 roku. Po złożeniu wypowiedzenia należy pilnie udać się do innego sprzedawcy w celu podpisania umowy na sprzedaż energii od 1.03.2019 roku. Aby uniknąć przerwy w dostawie prądu lub dodatkowych kosztów po Państwa stronie (wejście na umowę rezerwową), wybrany przez Państwa sprzedawca musi zgłosić nową umowę do OSD z datą przełączenia na 1.03.2019 roku z wyprzedzeniem co najmniej 21 dni.

10. Gdzie złożyć wypowiedzenie?

Wypowiedzenie umowy należy przesłać na adres:

Orange Polska S.A.
ul. Jagiellońska 34
96-100 Skierniewice


z dopiskiem „OE zmiana umowy”.

11. Jaka powinna być treść wypowiedzenia?

Szablon wypowiedzenia jest dostępny w poniższym linku:
Formularz rezygnacji Otwiera się w nowym oknie

Prosimy o jego wydrukowanie, podpisanie i przesłanie na adres:

Orange Polska S.A.
ul. Jagiellońska 34
96-100 Skierniewice


z dopiskiem „OE zmiana umowy”.

12. Kto powinien podpisać wypowiedzenie?

Aby wypowiedzenie było skuteczne, powinno zostać podpisane przez odbiorcę lub osoby posiadające pełnomocnictwo do reprezentowania firmy lub zgodnie z reprezentacją wskazaną w rejestrach gospodarczych. W przypadku podpisania wypowiedzenia przez pełnomocnika prosimy o dołączenie kopii stosownego pełnomocnictwa.

13. Czy nie powinienem podpisać aneksu w przypadku, kiedy zgadzam się na kontynuowanie umowy z Orange na nowej stawce?

Nie ma takiej konieczności. Jeśli nie skorzystają Państwo z prawa do wypowiedzenia umowy, będzie to jednoznaczne z akceptacją nowych warunków umowy. Taki tryb wprowadzania zmian w umowie regulują Ogólne Warunki Umowy (§ 10 ust. 15).

14. Dlaczego obowiązuje mnie miesięczny okres wypowiedzenia, skoro w OWU mam wpisane 3-miesięczny okres wypowiedzenia?

3-miesięczny okres wypowiedzenia ujęty w OWU § 10 ust. jest standardowym okresem wypowiedzenia przewidzianym dla umów sprzedaży energii elektrycznej. W przypadku działań podjętych z inicjatywy sprzedawcy (przez Orange) w zakresie propozycji zmian w umowie zastosowanie ma inny zapis OWU, tj. § 10 ust. 15, który wprost definiuje tryb wypowiedzenia jako uprawnienie klienta. Zapis ten wskazuje 1-miesięczny okres wypowiedzenia.

15. Co się stanie, jeśli wypowiedzenie wpłynie do Orange w połowie lutego?

Zgodnie z zapisami OWU, aby wypowiedzenie było skuteczne, musi być DOSTARCZONE do Orange maksymalnie w 14 dniu po otrzymaniu przez klienta pisma z propozycją zmian w umowie. Jeśli wypowiedzenie zostanie wysłane i dostarczone do Orange po upływie tego terminu, będzie ono nieskuteczne, a proponowane w umowie zmiany wejdą w życie w terminie wskazanym w piśmie.

16. Kiedy dostanę od Orange końcową fakturę rozliczeniową za energię w przypadku, gdy wypowiem umowę?

Fakturę rozliczeniową wystawiamy niezwłocznie po otrzymaniu danych rozliczeniowych z OSD, tzn. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym umowa została rozwiązana. Jeśli umowa została rozwiązana z końcem lutego 2019 roku, to fakturę końcową powinniśmy wystawić do 20 marca 2019 roku - wymaganym warunkiem jest terminowe przesłanie danych rozliczeniowych przez OSD. Dziękujemy za skorzystanie z usług Orange Energia. Mamy nadzieję że mimo obecnych niedogodności zdecydują się Państwo kontynuować współpracę z Orange.