Niezawodna
technologia DECT
 

Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 7 w Katowicach wdrożył telefonię IP-DECT, by ograniczyć problemy komunikacyjne między pacjentami a lekarzami.

Problemy
i wyzwania

Górnośląskie Centrum Medyczne leży na skraju osiedla domków jednorodzinnych w katowickiej dzielnicy Ochojec, w odległości kilku kilometrów od autostrady A4. To olbrzymi kompleks, na który składają się głównie budynki powstałe w latach 70. i 80. XX wieku. Gdy je budowano, nikt nie brał pod uwagę wpływu żelbetonowych konstrukcji na zasięg telefonów komórkowych używanych przez lekarzy. Efekt – duże problemy z połączeniami, „martwe punkty”, zerwane rozmowy.

Typowym rozwiązaniem tego rodzaju trudności byłoby zamówienie u operatora wzmacniacza sygnału, czyli urządzenia przekazującego sygnał pobierany z zewnątrz budynku do jego wnętrza. Dyrekcja Górnośląskiego Centrum Medycznego postawiła jednak na wdrożenie systemu lepiej dostosowanego do potrzeb szpitala niż zwykłe telefony komórkowe.

Szpital

W przypadku sporych powierzchni budynków szpitalnych mogą pojawić się problemy z zasięgiem GSM. W takiej sytuacji doskonale sprawdza się technologia DECT, a dokładniej jej odmiana − IP-DECT, zapewniająca dodatkowe funkcje przywoławcze, które są szczególnie przydatne w zastosowaniach medycznych.

Samodzielny Publiczny Szpital Kliniczny nr 7 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach wdrożył telefonię IP-DECT, by ograniczyć problemy komunikacyjne między pacjentami a lekarzami. Używana wcześniej technologia GSM nie sprawdzała się ze względu na problemy z zasięgiem i ograniczone możliwości rejestracji informacji o konsultacjach telefonicznych.

Wdrożone
rozwiązania

Celem była nie tylko o poprawa zasięgu. Telefony komórkowe lekarzy często były wykorzystywane do komunikacji z pacjentami, również do udzielania porad i prowadzenia konsultacji, a dyrekcja nie miała żadnej kontroli nad tym zjawiskiem. Miała za to odpowiedzialność związaną z rosnącą w całym kraju liczbą procesów o błędy lekarskie.

Zdecydowano się na wdrożenie systemu IP-DECT dostarczanego przez Orange za pomocą sprzętu francuskiej firmy Ascom. w IP-DECT komunikacja pomiędzy stacjami bazowymi (podobnymi do tych, które są używane w domowych telefonach bezprzewodowych) a słuchawkami odbywa się za pośrednictwem znanej technologii DECT. Z kolei za przekazywanie głosu pomiędzy stacjami a centralą (a w zasadzie serwerem) odpowiada VoIP. Dzięki temu uzyskuje się stabilność i brak opóźnień, które są charakterystyczne dla DECT, przy jednoczesnym wykorzystaniu położonego wcześniej okablowania sieci komputerowej (UTP).



Dźwięk dostarczany w formie cyfrowej do serwera jest na nim rejestrowany pod postacią zwykłych plików. Dyrekcja szpitala ma pełny wgląd nie tylko do listy połączeń odebranych i wykonanych, ale także do ich treści. Serwer pełni też rolę bramki telefonicznej. Łączy system IP-DECT z działającymi już na terenie placówki sieciami telefonii analogowej (PSTN) i cyfrowej (ISDN).

Łącznie firma Orange dostarczyła 30 słuchawek DECT, stacje bazowe oraz sam serwer. System może być w przyszłości rozbudowany o funkcje przywoławcze (przyzywanie lekarzy przez pacjentów za pomocą terminali znajdujących się przy łóżkach), a nawet alarmowe (automatyczne informowanie personelu w razie wystąpienia zagrożenia życia pacjenta). Słuchawki DECT Ascomu umożliwiają odczytywanie kluczowych informacji medycznych bezpośrednio na kolorowych wyświetlaczach.

Wdrożone rozwiązanie w Górnośląskim Centrum Medycznym było jednym z pierwszych tego rodzaju projektów realizowanych przez Orange w Polsce. Podobny system funkcjonuje w Centrum Okulistyki i Onkologii w Katowicach.

Efekty i korzyści

Komunikacja głosowa dostępna bez problemów na terenie całego szpitala. Posiadamy kompletny rejestr konsultacji wraz z ich treścią, który jest cennym źródłem informacji w razie sporu z pacjentem. System stanowi solidną podstawę do dalszej rozbudowy.

Okiem klienta

IP-DECT rozwiązał problem braku zasięgu telefonii komórkowej na terenie szpitala. Dotyczył on zwłaszcza części podziemnej. Łączność telefoniczna ze względu na specyfikę naszej działalności ma kluczowe znaczenie − może decydować o zdrowiu, a nawet życiu ludzkim.

Jolanta Wołkowicz
kierownik Działu Promocji Samodzielnego
Publicznego Szpitala Klinicznego nr 7

Wybierz, jak chcesz kupić usługi Orange

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą

Skontaktuj się ze swoim Opiekunem Orange