Postawiliśmy wszystko
na jedną kartę!
 

Wygodna komunikacja w Poznaniu.
 
 

Problemy
i wyzwania

Wyzwaniem było stworzenie nowoczesnej platformy zdolnej do obsługi wielu operatorów transportowych i wielu oferentów usług miejskich i ułatwienie mieszkańcom korzystanie z usług miejskich a służbom miejskim - aktywne zarządzanie tymi usługami. Chcieliśmy utrzymać koszt na stałym poziomie i zagwarantować stabilny system komunikacyjny.

System karty aglomeracyjnej PEKA łączy wielu
operatorów

Niemal 4000 nowoczesnych kasowników z dotykowym ekranem LCD zainstalowano w komunikacji miejskiej poznańskiej aglomeracji. System PEKA obejmuje całość możliwych rozliczeń dotyczących komunikacji miejskiej w Poznaniu i okolicznych gminach. Kasowniki są jednocześnie terminalami do sprawdzania stanu karty, sprzedaży biletów jednorazowych oraz dają możliwość załadowania w pojeździe biletów czy punktów zakupionych w Internecie.



Poznań jak każda duża aglomeracja miejska codziennie realizuje przewozy tysięcy osób, zarówno w obrębie miasta jak i w okolicznych gminach. Zorganizowanie sprawnej komunikacji korzystając z usług wielu przewoźników jest nie lada wyzwaniem.

Zdecydowana większość systemów biletu elektronicznego to rozwiązania służące jedynie obsłudze biletów okresowych. Przykładem takich systemów może być KOMkarta, czy karty miejskie w Gdańsku, Krakowie i wielu innych miastach w kraju. Wprowadzenie takiego systemu wymaga jedynie wyposażenia kontrolerów w elektroniczne urządzenia do sprawdzania biletów oraz znacznie prostszego systemu centralnego umożliwiającego sprzedaż elektronicznych biletów, które są zapisywane na kartach.

System karty aglomeracyjnej PEKA daje daleko większe możliwości – obsługuje wielu przewoźników i oferentów usług miejskich.

Wdrożone
rozwiązania

Wdrożyliśmy najnowocześniejsze rozwiązanie w dziedzinie budowy systemów otwartych umożliwiające stosunkowo łatwe łączenie ze sobą różnych systemów. Specjalnie na potrzeby systemu PEKA został rozbudowany i unowocześniony system do zarządzania rozkładami jazdy. System PEKA umożliwia skonfigurowanie na własne potrzeby biletu okresowego na dowolną trasę na niemal dowolny okres. Naturalną funkcjonalnością karty PEKA jest obsługa płatności za parkingi miejskie. Ponadto przeprowadzono już analizy możliwości stworzenia atrakcyjnej dla pasażerów oferty na potrzeby planowanych parkingów Parkuj i Jedź.

Karta PEKA oprócz funkcji transportowych ma być rozwiązaniem umożliwiającym z jednej strony korzystanie z wielu różnych usług oferowanych przez miasto, a z drugiej strony łatwiejsze zarządzanie takimi usługami oraz monitoring ich popularności. w najbliższym czasie każda miejska instytucja obsługująca mieszkańców będzie mogła bez znacznych inwestycji wykorzystać karty PEKA jako identyfikatory cyfrowe.

Efekty i korzyści

Technologicznie PEKA jest dziś najbardziej zaawansowanym systemem w Polsce, nie ustępującym rozwiązaniom światowym. Sprzedaż internetowa z przeniesieniem biletu jest możliwa w każdym pojeździe. Sprawdzarki kontrolerskie łączą się z systemem windykacyjny. Karta umożliwia weryfikację realnego czasu przejazdu na przystanek.

Istnieją dwa centra przetwarzania danych, możliwość uruchomienia systemu sprzedaży po katastrofie w kilkadziesiąt minut. Wprowadziliśmy rozwiązania bezpieczeństwa na poziomie bankowym – sprzętowy moduł bezpieczeństwa identyczny z wykorzystywanym w bankach.

Okiem klienta

“System Poznańskiej Elektronicznej Karty Aglomeracyjnej pozwolił wprowadzić nową, bardziej elastyczną taryfę biletową na liniach organizowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Poznaniu i Aglomeracji Poznańskiej. Pasażerowie zyskali bardzo rozbudowaną sieć doładowań karty PEKA, obejmującą ponad ćwierć tysiąca lokalizacji oraz nowoczesne biletomaty.

System PEKA to także wprowadzenie do powszechnego korzystania dla klientów transportu publicznego nowoczesnych technologii, takich jak internet. Poprzez stronę www.peka.poznan.pl można złożyć wniosek o wydanie karty, kupić bilet, doładować tPortmonetkę lub złożyć reklamację. System PEKA to kilkanaście sprzężonych ze sobą projektów informatycznotelekomunikacyjnych, które wytyczyły nową drogę w obsłudze klienta w transporcie publicznym.”

Wybierz, jak chcesz kupić usługi Orange

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą

Skontaktuj się ze swoim Opiekunem Orange