Jak zbilansować
przepływ wody
w miejskim wodociągu?

Sieć wodociągowa w Mikołowie jest oparta na
technologii M2M od Orange Polska. Sprawdź, jak
system M2M pozwala w oszczędzać wodę.

Problemy
i wyzwania

Dzięki systemowi i komunikacji M2M zespoły techniczne odpowiedzialne za dystrybucję wody miały otrzymać łatwy dostęp do informacji o bilansie wody w poszczególnych strefach. Dodatkowo wsparcie miały dostać także osoby odpowiedzialne za sprzedaż wody, w tym te, które odczytują liczniki u klientów końcowych. Zwykle wodomierze znajdują się w domach.

W godzinach pracy mikołowskiego zakładu pracują jednak także mieszkańcy tej gminy. Utrudniało to odczyt liczników. Był to duży problem dla przedstawicieli Zakładu Inżynierii Miejskiej w Mikołowie. Rozwiązaniem miała być właśnie automatyzacja tego procesu i zbieranie danych online dzięki komunikacji M2M. Jako dostawcę tego rozwiązania wybrano firmę Orange Polska.

Orange Smart Water w praktyce

Zakład Inżynierii Miejskiej w Mikołowie jest spółką w 100% należącą do gminy Mikołów. Przedsiębiorstwo to działa od 1996 roku, zajmuje się głównie zaopatrzeniem mieszkańców Mikołowa w wodę oraz odbiorem i oczyszczaniem ścieków. Jednocześnie zakład wytwarza i dystrybuuje ciepło do ogrzewania mieszkań.



Niedawno dzięki wykorzystaniu funduszy unijnych w Mikołowie gruntownie rozbudowano sieć kanalizacyjną i wdrożono monitoring sieci wodociągowej. Elementem tego projektu było także wdrożenie systemu korzystającego z komunikacji Machine-to-Machine (M2M), dostarczonego przez Orange Polska.

Ostatnim elementem projektu wdrożenia systemu w Mikołowie był monitoring tzw. punktów sprzedaży, czyli zużycia wody u klientów końcowych. Wodomierze transmitują dane raz dziennie. Duzi odbiorcy – np. zakłady przemysłowe – mają własne moduły transmisji korzystające z sieci telefonii komórkowej Orange Polska.



W przypadku odbiorców indywidualnych poszczególne wodomierze mają jedynie nakładkę radiową, która komunikuje się na odległość 100-200 metrów z tzw. koncentratorami czyli urządzeniami zbierającymi dane z konkretnego rejonu. Każdy koncentrator pozwala na obsługę do 32 wodomierzy. Zbierane w ten sposób dane pozwalają nie tylko kontrolować zużycie wody, ale także wykryć potencjalne oszustwa.

Wdrożone
rozwiązania

Wdrożone przez Orange Polska rozwiązanie steruje także kilkunastoma zaworami zainstalowanymi w sieci wodociągowej w Mikołowie. Dzięki temu jest możliwe zdalne sterowanie ciśnieniem w sieci. Zakład Inżynierii Miejskiej w Mikołowie może np. ustalić określony poziom ciśnienia w wodociągu, aby zredukować je po stronie odbiorcy końcowego. Dodatkowo ciśnienie można w dzień zwiększyć, a nocą – gdy jest mniejsze zapotrzebowanie na wodę – zmniejszyć.

Tę funkcję umożliwiają komunikacja M2M i moduły automatyki przemysłowej z kartami SIM od Orange. Przedstawiciele Zakładu Inżynierii Miejskiej w Mikołowie wykorzystując do tego system typu SCADA, mogą także zdalnie monitorować przepływ wody. Sterowanie przepływomierzami i zasuwami pozwala na bilansowanie ewentualnych strat.

Efekty i korzyści

Dane są zbierane z ok. 1100 urządzeń. Na potrzeby monitoringu sieci wodociągowej i kanalizacyjnej zakupiono ok. 100 kart SIM, a na potrzeby systemu AMR zbierającego dane z wodomierzy ok. 1000 kart, z czego ok. 200 znajduje się w zakładach przemysłowych, a 800 w koncentratorach zbierających dane z domów i mieszkań. Cała komunikacja odbywała się początkowo za pośrednictwem transmisji GPRS. Po testach zdecydowano się jednak na wykorzystanie szyfrowanych komunikatów SMS.

Łatwiej zarządzać sieciami wodociągową i kanalizacyjną, szybciej wykrywane są awarie w sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, możemy wykryć potencjalne oszustwa (fraud detection).

Liczniki wyposażone w nakładki GSM przekazujące odczyty w czasie rzeczywistym pozwalają na zdalne zbieranie danych z ponad 7500 wodomierzy w gminie Mikołów.

Wybierz, jak chcesz kupić usługi Orange

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą

Skontaktuj się ze swoim Opiekunem Orange