Nowoczesne autobusy
z internetem na pokładzie
 

Podróżowanie i jednocześnie surfowanie bez żadnych dodatkowych opłat? w Kaliszu jest już możliwe dzięki dostępowi do szybkiego, bezprzewodowego internetu w każdym autobusie.

Problemy
i wyzwania

Wyzwaniem była poprawa jakości z komfortu podróży i dostosowanie oferty przewoźnika do oczekiwań pasażerów. W perspektywie mamy wykorzystanie możliwości zastosowania przekazu marketingowego.

Komunikacja w Kaliszu

Kalisz to najstarsze polskie miasto położone na Wysoczyźnie Kaliskiej, nad Prosną, u ujścia Swędrni. To również historyczna stolica Wielkopolski i drugi co do wielkości ośrodek województwa wielkopolskiego, który zamieszkuje ponad 100 tys. mieszkańców. W mieście tej wielkości niezwykle istotna jest sprawna komunikacja.

W dwudziestoleciu międzywojennym linie autobusowe łączyły śródmieście i dworzec kolejowy. Po zakończeniu II wojny światowej komunikację miejską uruchomiono ponownie 29 maja 1945 roku. W 1957 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne obsługiwało 11 linii autobusowych, zaś w 1994 roku Miejski Zakład Komunikacyjny przekształcono w Kaliskie Linie Autobusowe.



Obecnie w mieście i na obszarze zespołu miejskiego zamieszkałego przez blisko 300 tys. osób Kaliskie Linie Autobusowe obsługują 24 linie, w tym linie podmiejskie do Nowych Skalmierzyc, Opatówka z Ostrowa Wielkopolskiego oraz jedną linię nocną.

Jesienią 2016 roku przewoźnik postanowił zainwestować w nowoczesny tabor – wybór padł na autobusy marki Solaris Urbino, które właśnie otrzymały tytuł Bus of the Year 2017. Na początek Kaliskie Linie Autobusowe nabyły 10 pojazdów, a już niebawem w Kaliszu pojawi się kolejna partia 9 nowych autobusów, w tym 5 hybrydowych. Jest to świetną okazją do podniesienia komfortu podróży poprzez udostępnienie pasażerom bezpłatnego dostępu do internetu.

Dostawcą urządzeń z samej usługi została firma Orange, z którą przedsiębiorstwo miało już wcześniej pozytywne doświadczenia dzięki zakupowi na początku roku blisko 256 głosowych kart.

Wdrożone
rozwiązania

Hotspot Wifi to usługa umożliwienia dostępu do internetu poprzez bezprzewodową sieć WiFi. Usługa składa się z trzech elementów:

  • urządzeń − punktów dostępowych WiFi,
  • centralnego systemu zarządzania,
  • usługi dostępu do internetu.


Poza wartością dla klientów, jaką jest bezpłatne WiFi, rozwiązanie daje również możliwość uruchomienia funkcji marketingowych. WiFi marketing to skuteczny kanał przekazu dzięki wysokiemu współczynnikowi przyswajalności oraz możliwości dotarcia do potencjalnych klientów znajdujących się w autobusie lub przestrzeni wokół niego.



Strona startowa jest wyświetlana użytkownikom po podłączeniu się do sieci WiFi. Na tej stronie mogą się pojawiać reklamy, odnośniki do promocji, informacje lokalne (przykładowo wyszukiwarka ofert). Przekaz na stronie startowej może być definiowany z poziomu panelu administracyjnego osobno dla każdej z lokalizacji lub wspólnie dla wszystkich z zależności od potrzeb. Istnieje więc możliwość jego personalizacji w zależności od miejsca wyświetlania.

Dodatkowo system hotspotów WiFi każdorazowo identyfikuje urządzenie (unikalnego użytkownika) oraz ma informacje o jego wcześniejszej aktywności, co pozwala na personalizację przekazu zgodnie z zaplanowaną logiką biznesową (np. inny przekaz dla często powracających użytkowników, wyświetlanie reklamy określoną liczbę razy lub do pierwszego kliknięcia, a następnie wyświetlanie następnej reklamy itp.).


Oprócz posiadania funkcji marketingowej system hotspotów jest wyposażony również w odbiorniki GPS/GLONASS pozwalające śledzić i raportować lokalizację poszczególnych urządzeń.



System jest oparty na bezobsługowych urządzeniach, których konfiguracja odbywa się poprzez centralny system zarządzania. Każda zmiana z konfiguracji jest wykonywana zdalnie i nie wymaga dostępu do urządzenia, co minimalizuje koszty utrzymania rozwiązania.

Efekty i korzyści

Już dziś można zauważyć bardzo duże zainteresowanie usługą ze strony zarówno mieszkańców Kalisza, jak i turystów. W bliskiej perspektywie ponad połowa taboru będzie wyposażona w to rozwiązanie, co zapewni podniesienie komfortu podróży jeszcze większej liczbie pasażerów, a kaliska komunikacja stanie się jedną z najnowocześniejszych z Polsce.

Okiem klienta

Dla naszego miasta szczególnie ważny jest aspekt ekologiczny, który wpisuje się z realizowaną przez nas ideę Smart City. Każda nowinka technologiczna, a szczególnie związana z uatrakcyjnieniem transportu zbiorowego, jest bardzo ważna. Inwestujemy w infrastrukturę kulturalną, która zaprezentuje historię Kalisza zwłaszcza turystom. Hotspoty WiFi z naszych autobusach niewątpliwie pomogą podróżnym w dotarciu do najciekawszych zakątków naszego miasta. Jest to również ważne dla mieszkańców Kalisza, którzy wracają do pozytywnych nawyków i rezygnują z samochodów prywatnych, co ma znaczenie dla ekologii regionu, a dzięki współpracy z firmą Orange mają możliwość korzystania z dostępu do intertnetu w trakcie przejazdów.

Grzegorz Sapiński
Prezydent miasta Kalisz

Jednak już dziś można zauważyć bardzo duże zainteresowanie usługą ze strony zarówno mieszkańców Kalisza, jak i turystów. W bliskiej perspektywie ponad połowa taboru będzie wyposażona w to rozwiązanie, co zapewni podniesienie komfortu podróży jeszcze większej liczbie pasażerów, a kaliska komunikacja stanie się jedną z najnowocześniejszych z Polsce.

Mariusz Wdowczyk
prezes Kaliskich Linii Autobusowych

Wybierz, jak chcesz kupić usługi Orange

Wypełnij formularz, a nasz doradca skontaktuje się z Tobą

Skontaktuj się ze swoim Opiekunem Orange