Elastyczna transformacja miejsca pracy
Firma online

Elastyczna transformacja miejsca pracy

28 czerwca 2021

68 proc. pracodawców uważa, że efektywność podczas pracy zdalnej jest taka sama jak w przypadku pracy stacjonarnej. Taki wynik można uznać za pozytywny, biorąc pod uwagę, że badanie zostało przeprowadzone w kwietniu i maju 2020 roku – krótko po wprowadzeniu lockdownu. Wiele firm musiało wówczas niemal z dnia na dzień przestawić się na zupełnie inny tryb pracy, co dla większości pracowników było pierwszym takim doświadczeniem. Co ciekawe, w tym samym badaniu 24 proc. pracowników odpowiedziało, że efektywność takiej formy pracy jest wyższa niż w biurze. Swoboda i elastyczność oraz możliwość osiągnięcia równowagi między życiem prywatnym, które cechują taką formę zatrudnienia, muszą jednak iść w parze z dobrą organizacją i planowaniem.

 

O tym, że biuro nie jest jedynym miejscem, w którym można wypełniać swoje obowiązki służbowe, wiemy już od wielu lat. Odkąd pojawiły się i upowszechniły rozwiązania technologiczne umożliwiające zdalną współpracę, na wielu stanowiskach spędzanie ośmiu godzin w siedzibie firmy nie było konieczne z technicznego punktu widzenia. Większość organizacji podchodziła jednak z rezerwą do pomysłu, że ich pracownicy mogliby nie pojawiać się codziennie rano w biurze.

 

Praca z domu tylko od święta

Już w 2018 roku badanie „The Remote Future” pokazało, że pracownicy podchodzą do tematu zdalnej pracy zdecydowanie bardziej entuzjastycznie niż menedżerowie. Możliwość skorzystania z tej formy miała 1/3 badanych. Spośród tych, którzy jej nie mieli, 52 proc. deklarowało, że chciałoby pracować zdalnie. Dla ponad połowy Polaków elastyczne godziny pracy stanowiły najbardziej wartościowy benefit pozapłacowy. Pracodawcy wciąż jednak uważali ten trend za nieco zbyt ryzykowny. Obawiali się o efektywność, terminowość oraz kwestie zarządzania zespołem. Przed rokiem 2020 wiele organizacji eksperymentowało z wprowadzaniem zdalnych miejsc pracy, przeznaczając na home office na przykład jeden dzień w miesiącu lub wybrane terminy w okresie świątecznym. Nie wiadomo, jak długo utrzymałby się ten stan, gdyby nie wydarzenia 2020 roku.

 

Zdalna codzienność

Konieczność ograniczenia bezpośrednich kontaktów podczas pandemii wymusiła ekspresowe przejście w tryb zdalny. Pomimo licznych obaw okazało się, że w wielu firmach ta transformacja przeszła całkiem bezboleśnie. Tym lepiej, im więcej narzędzi do współpracy online funkcjonowało w organizacji jeszcze przed wybuchem pandemii. Badania pokazują, że 64 proc. zatrudnionych pozytywnie ocenia zdalną pracę i chciałoby ją utrzymać (źródło: Grafton Recruitment & CBRE research). Właściciele firm szybko przekonali się, że praca z domu nie wpływa negatywnie na jakość wykonywanych zadań – wręcz przeciwnie. Do tego rezygnacja z prowadzenia biura w tradycyjnej formie może przynieść spore oszczędności.

 

Bariery w zdalnej współpracy

Aż 68 proc. pracodawców uważa, że efektywność podczas pracy zdalnej utrzymała się na tym samym poziomie. Co ciekawe, podobnego zdania jest jedynie 48 proc. pracowników (źródło: Wirtualnemedia.pl). Jednocześnie 28 proc. badanych odpowiedziało, że pracując z domu, są mniej efektywni. Te rozbieżności mogą wynikać z nieodpowiedniego przygotowania do pracy zdalnej. Część pracowników narzekała na trudności z oddzieleniem pracy od życia prywatnego i poświęcała jej więcej czasu niż wówczas, gdy musieli chodzić do biura. Pojawiły się problemy z komunikacją, precyzyjnym przekazywaniem informacji czy podziałem obowiązków. Wiele z nich wiązało się jednak z odpowiednim przygotowaniem domowego miejsca pracy, czyli brakiem narzędzi, które umożliwiają sprawne i wygodne wykonywanie obowiązków. Począwszy od wyposażenia mieszkania w odpowiednie stanowisko, przez jakość połączenia internetowego, aż po narzędzia usprawniające zdalną współpracę. Dziś wiemy, że inwestycja w takie rozwiązania to dla części firm kolejny krok w ich rozwoju. Wiele organizacji już nigdy nie wróci do stacjonarnego trybu, w jakim działały przed wybuchem pandemii. Badania pokazują, że 66 proc. polskich firm zamierza kontynuować, a nawet poszerzać pracę zdalną w ciągu najbliższych lat (źródło: Orange).

 

Tryb hybrydowy = elastyczne podejście

Nie oznacza to, że biura całkowicie przestaną funkcjonować. Wiele firm planuje przejść w tryb hybrydowy, zmniejszając liczbę stanowisk pracy i tworząc tzw. hot deski. 80 proc. badanych najchętniej kontynuowałoby pracę zdalną z możliwością przychodzenia do biura kilka razy w miesiącu (źródło: Statista). Swoboda i elastyczność, które cechują taką formę zatrudnienia, muszą iść w parze z dobrą organizacją i planowaniem. Tylko wtedy satysfakcję odczuwają zarówno pracownicy, jak i pracodawcy oraz klienci. Dlatego też ważniejsze niż kiedykolwiek będzie przemyślenie profili pracowników na różnych stanowiskach i dostosowanie narzędzi oraz sposobu prowadzenia projektów do ich potrzeb. Mogąc wybierać z bogatej oferty urządzeń, programów i aplikacji, mamy szansę zoptymalizować działania zespołów i stworzyć przyjazne środowisko zdalnej pracy.

Rozwiązania, które pomogą w odpowiednim skoordynowaniu zdalnej współpracy, można znaleźć w ofercie Orange dla Firm. Więcej informacji na: www.orange.pl/duze-firmy/praca-zdalna

 

Źródła:

https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/praca-zdalna-pandemia-zmienia-rynek-pracy-to-rewolucja-4600151

https://biuroprasowe.cbre.pl/94642-docenilismy-prace-zdalna-64-pracownikow-po-powrocie-do-biura-chce-czesciej-korzystac-z-tej-mozliwosci

http://branden.biz/wp-content/uploads/2018/06/The-Remote-Rnek-pracy-zdanej.pdf

https://www.statista.com/statistics/1122029/poland-working-from-home-after-the-covid-19-pandemic/

Tagi

Mogą Cię również zainteresować

  • Pomoc IT, jakiej potrzebujesz

    Pomoc IT, jakiej potrzebujesz
    Pomoc IT, jakiej potrzebujesz

    Firma online

    Firma online

    Branża IT jest jedną z najbardziej nieprzewidywalnych w różnych aspektach, przede wszystkim finansowym i operacyjnym. Często popełniane błędy użytkowników oraz zdarzające się od czasu do czasu […]

  • Mały może więcej!

    Mały może więcej!
    Mały może więcej!

    Firma online

    Firma online

    Małe i średnie firmy do rozwoju potrzebują nowych technologii. To truizm – jednak wyszukiwanie, zakup i wdrożenia nowoczesnych rozwiązań utrudnia brak czasu i środków, oraz niedobór […]