Livebox 2.0 - korzystanie z IPv6

DrukujEXPORTUJ PDF

Jeżeli korzystasz z usługi Neostrada i posiadasz modem Livebox 2.0 lub FunBox, możesz skorzystać z protokołu IPv6. Obecnie inne modemy nie są wspierane. Protokół IPv6 jest dostępny dla wszystkich abonentów Neostrady.

UWAGA! IPv6 nie działa na starszych wersjach urządzeń, takich jak Livebox 1.1 czy dekoder Samsung SHD 85, nawet jak jest podłączony do modemu Livebox 2.0 lub FunBox.

Klientom posiadającym te urządzenia lub posiadającym urządzenia niedostarczone przez Orange nie rekomendujemy przejścia na IPv6!

W przypadku próby przejścia na IPv6 utracisz dostęp do usług – w celu przywrócenia pracy usług należy wykonać powrót na IPv4 (Opis w dalszej części dokumentu).

Urządzenia wykluczające możliwość korzystania z IPv6:

Jak rozpocząć korzystanie z IPv6

Przejście na protokół IPv6 nie wymaga wiedzy specjalistycznej. Wystarczy otworzyć okno logowania (w GUI Livebox 2.0 lub FunBox) wpisując w przeglądarce www: 192.168.1.1 lub http://livebox/ lub http://livebox.home/

Kliknąć przycisk zaawansowane, następnie połączenie z internetem.

Urchomienie komunikacji po IPv6 rozpocznie się automatycznie po:

  1. dopisaniu do oryginalnego loginu sufixu: /ipv6 tak aby login zmienił formę z (sufix należy wpisać małymi literami):

    starylogin@neostarda.pl
    na
    starylogin@neostarda.pl/ipv6

  2. Restarcie modemu.

Powrót do IPv4

W każdym momencie można powrócić do komunikacji sieciowej po IPv6 usuwając z loginu sufix: /ipv6 i restartując modem.

Czym różni korzystanie z IPv6 od IPv4

Dla zdecydowanej większości klientów zmiana nie powinna wiązać się z odczuwalnymi zmianami funkcjonowania internetu i zapewniać dostęp do treści. Ponieważ IPv6 nie jest jeszcze protokołem popularnym, testerzy usług zwracali uwagę na przyspieszenie usług dostępu treści, które są udostępniane równolegle po IPv4 i IPv6 (mniejsze obciążenie serwerów IPv6).
Jednocześnie uruchomienie mechanizmu NAT w celu zapewnienia Klientom IPv6 dostępu do treści dostępnych wyłącznie po IPv4 może, w wyjątkowych wypadkach, powodować dysfunkcję zaawansowanych usług sieciowych korzystających z mechanizmów: DynDns, DMZ, port-forwarding. Dotyczy to przede wszystkim usług wymagających inicjowania komunikacji komponentów sieci LAN (sieci domowej za Livebox-em) z sieci zewnętrznej – Internet.
Problem na pewno nie dotyczy usług i produktów sprzedawanych przez Orange Polska, takich jak Inteligentny Dom

Czym się różni adres IPv4 od IPv6

Generalnie adres IPv4 ma postać np.. 192.168.1.1, a adres IPv6 ma postać:
2A01:110F:67C:2D00:3A46:8FF:FEB8:405B - czyli 32 cyfry szesnastkowe podzielone na grupy po 4 i oddzielone znakiem ':'. Początkowe 0 w każdej grupie mogą zostać pominięte, a grupa 0 może zostać zastąpiona '::', czyli adres w postaci 2a01:1000::1 też jest poprawny.

Gdzie można sprawdzić jakiej wersji adresu IP używamy

Przykładowo w systemie Windows 7 można to sprawdzić na kilka sposobów:

  1. Tryb tekstowy systemu Windows:
    C:\Windows\System32>ipconfig

    Konfiguracja IP systemu Windows


    Karta bezprzewodowej sieci LAN WLAN:

    Sufiks DNS konkretnego połączenia : home
    Adres IPv6. . . . . . . . . . . . : 2a01:110f:67c:2d00:88:cbf9:2d0d:30a2
    Tymczasowy adres IPv6 . . . . . . : 2a01:110f:67c:2d00:640f:c4c7:5bf2:62f8
    Adres IPv6 połączenia lokalnego . : fe80::88:cbf9:2d0d:30a2%12
    Adres IPv4. . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.14
    Maska podsieci. . . . . . . . . . : 255.255.255.0
    Brama domyślna. . . . . . . . . . : fe80::3a46:8ff:feb8:405b%12
    192.168.1.1

  2. Przez sprawdzenie właściwości połączenia sieciowego:

  3. W GUI Liveboxa 2.0 lub FunBoxa można sprawdzić to w następujący sposób:

    Strona z loginem

    Strony wsparcia

Rozwiązywanie problemów:

W wypadku gdyby pojawiły się problemy z usługą Neostrada, co do których istnieje podejrzenie, że wynika ze zmiany IPv4 na IPv6, w każdej chwili można powrócić do IPv4 usuwając z loginu sufix: /ipv6 i restartując modem.